Gå til innhold

Feil kultivering av fiskevann?


Lars Erik

Anbefalte innlegg

Her i distriktet (Romerike) har det i det siste gått noen solide diskusjoner om kultiveringen av fiskevanna! Problemstillingen er hvorvidt det er riktig å sette ut småfisk i vanna hvert år! Mange av vannene her lider av mye og små fisk(50-200g) Allikevel setter den lokale fiskeforeningen ut flere småfisk år etter år! Fisken vokser utrolig sakte og det er alt for lite mat fordelt på antall fisk!! Det virker heller ikke som øretten utvikler seg som "rovfisk" selvom den når en størrelse da dette burde skjedd...

Noen som har reflektert rundt dette? Evt. erfaringer fra vann hvor kultivering og utsett har vært stor suksess?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formelen for vellykket kultivering er såre enkel: Sett ut få fisk og la dem være i fred :D Fungerer meget bra, har noen små vann hvor fisken vokser 250-300 gram i året. Der er det få fisk og de har fått være i fred enn så lenge. Det tok fisken bare 3år på å bli kilosfisk etter utsetting som 2åring. Gjett om jeg har kost meg der i sommer a laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> Jeg har gjort samtlige 20 såre i kjeften :twisted:

 

Problemet mange steder er at nesten all fisk av fangbar størrelse blir kakka i huet. Da kommer man aldri lenger..... I 1000brødre vann har vi satt ut fisk på mellom 1,5 og 3,5 kilo for å se hva som skjer. Der vi har testet dette har det minket mye på ørekyte og små abbor.

 

I de vannene hvor det er slik som du beskriver driver de tynningsfiske. Ikke alle vann bør ha fisk hvert år og det blir ikke satt ut i alle vann heller. Jeg har brent meg på dette selv og har med gru sett resultatene. Nå har vi stoppet utsettinger for å se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen formel for hvor mye og hvor stor fisk man bør sette ut i forhold til størrelsen på vannet?

Har lekt litt med tanken selv, og vurderer å ta kontakt med mine lokale myndigheter for å innhente tillatelse til utsetting i et vann hvor bestanden av ørret har sunket til nesten null. -Tror gytemulighetene er minimale her. Dette er et myrvann/skogsvann som er ca 4-500m langt og 2-300m bredt. Dybden vil jeg anslå til en 3-4 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøran, er det noen mulighet for at denne bekken ka ha vært et gyteomeråde tidligere? i så fall er det jo mulig å åpne den igjen med ljå eller liknende.. i sverige har man en uskreven regel om at dyrket mark ikke får forekomme mindre enn 15 meter fra vann og elv, noe du kanskje kan ta opp samtidig som du søker om utsetting av fisk.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har ikke vært borti noen vann med 1000-brødre i Romeriksåsen?? Den påstanden er hvertfall underlig!!! :evil:

 

 

Selv om det finnes enkelte vann som er overbefolkede av småtasser, kan du jo ikke basere påstanden om dårlig forvaltning på dette. Like lite som jeg kan si at Romeriksåsen er himmel på jord fordi jeg vet om flere vann med grov fisk.

 

Det finnes rett og slett ikke belegg for påstanden din om at RFA setter ut "flere småfisk år etter år". Tallmaterialet deres viser nettop det motsatte! -og det er det som er mitt poeng (ikke hvorvidt området er godt nok kultivert eller ikke, for det har jeg rett og slett ikke tilstrekkelig kunnskap om)

 

Jeg er også kjent med at et par mindre tjern er rikt befolket med hensikt: Å gi en positiv introduksjon til barn, og det må jo være et positivt tiltak! (håper ikke det er i en av disse pyttene du bakser deg da) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har ikke vært borti noen vann med 1000-brødre i Romeriksåsen?? Den påstanden er hvertfall underlig!!! :evil:

 

 

Selv om det finnes enkelte vann som er overbefolkede av småtasser' date=' kan du jo ikke basere påstanden om dårlig forvaltning på dette. Like lite som jeg kan si at Romeriksåsen er himmel på jord fordi jeg vet om flere vann med grov fisk.

 

Det finnes rett og slett ikke belegg for påstanden din om at RFA setter ut "flere småfisk år etter år". Tallmaterialet deres viser nettop det motsatte! -og det er det som er mitt poeng (ikke hvorvidt området er godt nok kultivert eller ikke, for det har jeg rett og slett ikke tilstrekkelig kunnskap om)[/quote']

 

Jeg kan så absolutt basere en påstand på det grunnlaget! Det er jo nettopp slike tilfeller jeg mener er dårlig forvaltning!! Jeg feier ikke alt under en kam nei, men jeg tør påstå at feilen er gjort litt for mange steder!! Hvorfor uttaler du deg om området er godt kultivert eller ikke når du ikke har tilstrekkelig kunnskap om det?

Jeg mener å sette ut 100 ett-åringer i et lite vann som er overbefolket av små-abbor 5 år på rad er dårlig forvaltning selv om det gjøres en grei jobb andre steder!! Tallmaterialet viser dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøran' date=' er det noen mulighet for at denne bekken ka ha vært et gyteomeråde tidligere? i sverige har man en uskreven regel om at dyrket mark ikke får forekomme mindre enn 15 meter fra vann og elv, noe du kanskje kan ta opp samtidig som du søker om utsetting av fisk.. ?[/quote']

 

Ja jeg tror bekken kan åpnes ved hjelp av spade og ljå. Der jeg bor ble ikke denne uskrevne 15-meters regelen praktisert, dessverre :mad: Men nå er det bedre. Området har fått status som natureservat, men mye er fremdeles "ødelagt" les:overgrodd av siv :(

Hadde vært moro å fått lov å rensket litt opp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rams,

 

Det finnes vann i romerike som det er grov fisk som du sier, men det er også vann som lars erik skriver bare små fisk som det har vært snakk om veldig lenge at skal gjøres noe med ( det holder ikke & sette ut 1000 50 grams ørret som ikke formerer seg forde vannet er tomt for næring. de stedene har jeg fisket mye på, & jeg må si jeg er irritert for at de aldri får løfta ræva & ordna på det, for hadde de gjort det hadde disse pyttene som du sier blitt ufattlig bra fiske ( pytter ). Nei leit litt rundt & finn disse vannene, så skjønner du at det er bare tull & snakke om dette i flere år. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et generelt problem mange steder at det blir satt ut for mye fisk. Forvaltningen av vanna drives gjerne av den lokale jeger og fiskeforrengingen - og man er helt avhengig av at de har kompetanse innen feltet. Det er også viktig at det blir gjort kartlegginger og undersøkelser med hvordan fiskebestanden i de ulike vannene blir påvirket av utsettinger.

 

Har et eksempel fra "mitt" vann i Drammensmarka - som nå har blitt ødlagt av to ivrige karer med nisselue og skylapper fra den lokale forreningen som forvalter fiskevannet. Fisket var meget bra på 90 tallet,

fin ørret mellom 600 og 900 gram - nå er det umulig å få en over 500 gram. Det er vel 10 år siden at jeg påpekte at de ikke måtte sette så mye fisk - allerede da så jeg av mine fangstrapporter at fisken blei mindre. Nå 10 år etter setter de fortsatt ut like mye fisk - i år fikk jeg en over 400 gram. Det er forbannet at to karer som selv ikke fisker - ikke gidder å høre når vi kommer med dokumentert fakta over fangsutviklingen - de bare drar nisselua nedover øra og gjør som de sjøl finner for godt. :evil:

 

Er det noen som vet hva man kan gjøre med slikt - kan man klage det inn til f.eks fiskevalteren i kommunen for å få dem til å stoppe utsettingen til de har hatt et prøvefiske - for det er det minst 15 år siden ble gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er et meget interressant tema! Jeg bor selv ved Romeriksåsen (innflytter), og er ikke særlig inponert over kvaliteten på de få vannene jeg foreløpig har besøkt, så jeg drar andre steder. Ja - jeg ser helt klart behovet for å "ødelegge" et par lett tilgjengelige vann ved å "pøse på" med fisk slik at barnefamilier og ungdommer i startgropa på fiskekarieren får fisk, men det er nå ikke behov for såååå mange "tusenbrødrevann" som det faktisk er i Romeriksåsen i dag.... :? Jeg har sett potensiale for et godt fiske i flere av vannene, og noen få har det sikkert i dag, men det kunne vært så mye mye bedre...

 

Vi som har fisket en stund ønsker oss ofte vann med grov fisk. I prinsippet kan alle vann som har et godt næringsgrunnlag bli gode storfisk-vann, men det krever en del tilrettelegging og måtehold. Det må tynnes ut i overbefolkede vann, og det bør deretter innføres restriksjoner på uttak. I vann som allerede har en "riktig" bestand, men uten gytemuligheter (det er vel få vann i RÅ som har dette), er behovet for utsetting av småfisk egentlig ikke større en at man akkurat sikrer den tilveksten som skal til for å erstatte det antallet ørret som dør av alderdom, eller blir spist av store artsfrender og oss.. For så å sikre at man ikke tar ut (spiser) de "viktigste" fiskene, bør det (etter min mening) innføres mer eller mindre upopulære begrensninger, som f.eks maximumsmål og dagskvoter. Ser gjerne at det i tillegg plukkes ut et vann eller to som forbeholdes fluefiskere. Å få en fiskeforening med på slike tiltak er ofte vanskelig, og møter nok motbør fra både c&r-motstandere og slukfiskere - naturlig nok...

 

Om man i starten ikke får innført maximumsmål og kvoter i vannene, så er mye gjort om man får lov til å opprette et eller to rene "fluevann". Fluefiskere er ofte litt mer "nytenkende" og måteholdne, og vil nok ganske fort godkjenne at det ikke skal tas ut fisk over en viss størrelse og mengde. Erfaringene er jo også slik at når man først har innført slike restriksjoner i vann, og vannene er blitt gode fiskevann, så går det opp for en del skeptikere at det faktisk fungerer!! Flere vil da kopiere suksessen til andre vann, og så er vi i gang... :D

 

Det er lett for meg å sitte her på nettet å kritisere kultiveringen i Romeriksåsen laugh.png' alt=':lol:'>. Jeg har ikke lokalkunnskap om området, og det er et STORT og variert område vi snakker om. Har lenge tenkt på om jeg skal melde meg inn i Gjerdrum JF, og forsøke å påvirke de beslutninger som tas der. Det er vel DET som er det viktigste vi fluefiskere kan gjøre - engasjere oss, og involvere oss i det vi mener kan gjøres på en annen måte i Romeriksåsen i dag. Det er bare det med å få ut den berømte fingeren... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...