Gå til innhold

Camou fortom


LarsAndreasE

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt Hends French Camou fortom til en bra pris? :-)

Som du ser koster de litt mer enn andre fortommer. Kjøpte 450 3X og betalte 85,00 i butikk.

Noen har høyere pris på produktene sine i butikk enn de har på hjemmesiden ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har kjøpt inn noen fortommer i 450 3x. Er det noen som har tips til hvordan jeg forlenger den med spiss og mellomledd?

Takker og bukker :)

Hei Mack

Camou 450 3x bare klipper du av 30-50 cm av den ferdigtaperte spissen, så skjøter du på en snau meter med 4x(jeg bruker microring i enden av knytedel) og deretter ønska spisslengde etter følelse, fiskesituasjon og evne. Et sted mellom 130 og 150 cm spiss er bra. ps: Sliter du med overslaget, er knytedelen den første iallfall jeg forkorter litt. Enkel modifisering gir til slutt drømmefortommen  :) Og sånn omkring der justerer jeg min egen tørrfluetapering  <<l Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Hvorfor klippe ? Kan ikke spissen skjøtes rett på ? Holder mer enn nok med en knute. Mulig det er noe jeg ikke skjønner her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert litt forskjellig opplevelse av fortommen i forhold til kasteteknikk/-stil.

Var det ikke Stig som kappet noe av buttdelen på 450 centimeter'n......?

Selv bruker jeg den som den er,og trives godt med det,knyter inn en mikroring og "spisser" etter behov.

(Sist jeg var på Høve' brukte jeg en rein 3 meter 4X som spiss i tillegg,slo greit over med aurivellifluer. ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Sikkert litt forskjellig opplevelse av fortommen i forhold til kasteteknikk/-stil.

Var det ikke Stig som kappet noe av buttdelen på 450 centimeter'n......?

Selv bruker jeg den som den er,og trives godt med det,knyter inn en mikroring og "spisser" etter behov.

(Sist jeg var på Høve' brukte jeg en rein 3 meter 4X som spiss i tillegg,slo greit over med aurivellifluer. ;) )

Jepp, fin som den er. Bare spisser. Fluestørrelse/tyngde er vel det som påvirker lengden på spiseen (og tildels tykkelsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trenger du ikke gå veien om 5x. Ha gjerne en knytedel på 4x som du knyter spissen på.

Det at flua lander ved fluesnøret må du bare øve for å få vekk. Jevn akselerasjon, og gjerne stoppe snøret med hånda.. Du blir nødt til å prøve deg frem. Av og til er det litt vanskelig. Etter hvert som du kaster mye, vil du få det til oftere og oftere. Øv ved å bare ha klumpen på snøret, eller litt mindre ute, og så løfte opp og legge ned, evt med et luftkast eller to for å få alt på stell før du legger ned. Så kan du prøve å skyte littegrann før du legger ned. Og så litt mer og litt mer...osv. Øv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sjekker videoene til The Stig vil du se at han ofte har et ørlite overslag i slutten av kastet.Noe jeg har tatt meg selv i gjøre når jeg prøver å presentere fint,på ikke alt for lange kast.Funker ganske bra hvis du vil ha nærmest helt utrettet fortom.

Ellers bruker jeg noen ganger "juksestopp",dvs. :Jeg drar lina litt til meg med venstrehånda i nedlegget hvis jeg ser at flua ikke vil slå helt over.Dette bruker jeg også ved vannkast,hvis det er nødvendig. ;)

Ellers ser jeg mange fordeler med slakt nedlegg.Feks.:Mye forskjellige strømmhastigheter,ved mending ol.

Vær forsiktig med 6X Mack,ikke bruk det hvis du ikke må!

Ikke mange kilosene som har blitt tatt på 0,12 i Ekso.Ørreten har tenner serru,som ofte 6X'en ikke tåler like godt.

(Så forresten at Sebastian har lagt ut et bilde på FB av en ørret på 3,6 kilo i Ekso. :o  Var antakelig tatt på vårfluepuppe. <<l )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åfyttesatan i he...... Erre mulig? Men tusen takk for tipset Willy! Har brukt mye 6x, så det er gjerne litt av grunnen. Har alltid tenkt at 5x kan skremme fisk.. Men det er vel ikke store forskjellen? Hva mener du med overslag forresten? Ikke hørt om det før nemlig.. Takker og bukker nok en gang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...