Gå til innhold

Fluefiske quiz!


Sven-Kåre

Anbefalte innlegg

Siden jeg er veldig glad i quiz i alle former, setter jeg igang en fluefiske-quiz! Den som mener han/hun har kommet fram til riktig svar, lager et nytt spørsmål, og vips så er stafetten i gang!

 

At fluefiske er en gammel hobby, veit de fleste - men når ble de første kilder som omhandler fluefiske skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mener å ha lest at rundt 200 år etter kristus skrev romeren Claudius Aelianus i boken De Animalium Natura at det fantes en fisk som bare spiste innsekter og fiskerne surrer rød ull rundt en krok og over det surrer de to fjær som de finner på hanens hakelapp og som har farge som voks.

Det sies at dette er den første berettning om fluefiske som vi kjenner til.

Også i Njåls saga fra 1280 forekommer det også ett vers som viser at fiske med flue var kjent på den tid.

Det moderne fluefiske blir immilertid ikke fullstendig beskrevet før i 1496 av en engelskmann Wynkyn de Worde som utga det første virkelige skriftet om sportsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Vel, den første boka som ble skrevet kun om emnet fluefiske ble skrevet i 1496 av en Nonne som het Dame Juliana Berners. Den het "The Treatise of Fishing with an Angle". :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki .. når vi først driver med historie så sies det at det Dame Juliana Berners skrev var ett tillegg til den første boken som handlet om jakt og fangst. Vedlegget het : Avhandling om å fiske med krok ( A Treatyse of Fysshynge wyth an angle ), hun var forresten priorinne ved et kloster nær St. Albbons.

Hun lagde en liste på 12 fluer for å fiske ørret og harr .

Er det noen som vet hvilke imitasjoner det var ? Og i hvor mange år ble hennes liste publisert ?

 

PS Det var en dame som kom med de første flueimitasjonene ... Hvor er damene nå ... Ser veldig få fluedamer jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

1. Donne Fly

2. Donne Fly (2)

3. Stone Fly

4. Ruddy Fly

5. Yellow Fly

6. Black Louper

7. Donne Cutte

8. Maure Fly

9. Tandy Fly

10. Wasp Fly

11. Shell Fly

12. Drake Fly

 

Ikke helt sikker på det siste spørsmålet, men den siste publiseringen jeg har kommet over så langt er å finne i John McDonald's - Quill Gordon (1972).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke kineserne som bygde de første canestenger? Og det før kristi fødsel :shock: I litt mer moderne tid ville jeg satset på Farlow (1851) eller Fitzgibbon (1847). Disse var 3-kantede canestenger. Er du ute etter 6-kantede vil jeg satse på Charles F. Murphy i begynnelsen av 1860. Ka du tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samuel Philippe laget de første seksjonene (deler av stang) som besto av seks deler. Første hele stang' date=' laget av splittet bambus i seks deler, ble laget av Charles Murphy, New York. Noen hevder det var Leonard, men det skyldes nok at han har langt større navn innen stangbygging.[/quote']

 

Når var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samuel fiklet litt bambusspiler fra 1845 og Charles laget de hele stengene' date=' som Stokkebekk sier, tidlig på 1860-tallet.[/quote']

 

Mye mulig!

 

Leste teksten som står under Samuel:

 

t is generally accepted that the first four strip split cane rod was made by Samuel Phillipe, a gunmaker in Easton, Pennsylvania in 1845. A portrait of Phillipe shows an elderly man with magnificent mutton-chops whiskers, a long face and steel framed spectacles balanced high on his balding crown . Phillipe was an angler of some note who fished with Thaddeus Norris from time to time and he was motivated by the idea of making a rod that was lighter than anything else available. In this he certainly succeeded; an 11 foot four inch rod of Phillipe's, made in three sections, weighed only eight ounces. Compare this with later English rods, which weighed about an ounce a foot.

Phillipe started by making tips and the second joints of rods out of two and then three sections of split-cane, following accepted practice by putting the enamel on the outside, and he finished them with solid ash butts. The three strip rods wouldn't cast true, so he experimented with four strips, which was an improvement. The first four strip rods weren't 'pure' cane, because Phillipe used white ash for the butts, but a year later he eliminated the ash and built one entirely from split-cane. The early rods weren't intended for sale and he didn't put the design on the market until 1848. Quadrate rods built to his specification were shown at the Great Exhibition at the same time as some of the first British three-strip rods, which shows how much Phillipe was well ahead of his time; by comparison Farlow's didn't advertise their first four strip rods some twenty four years later .

 

The first six strip split cane rods were built by Phillipe in either 1848, or 1849. He did this very quietly, without any fanfare and sold them to Andrew Clerk & Co., in New York. Clerk was Phillipe's source of bamboo, so it was natural for the two to do business. It did Clerk a great deal of good, because the firm subsequently became the patrons of the rod-makers Leonard, Green, and Murphy. Of these three, Hiram Leonard was the one who would build the best rods and the greatest reputation.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Tenkte på 6 deler ja. De lærde strides litt om dette, men min oppfatning er at Samuel Phillippe bygde den første 6-kantete stanga i 1848 og at Charles Murphy lagde bedre versjoner tidlig på 1860 tallet og derfor blir oppfattet som oppfinneren. Så sannelig om jeg vet hvem som skal ta opp stafettpinnen. Rune eller Tore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på 6 deler ja. De lærde strides litt om dette' date=' men min oppfatning er at Samuel Phillippe bygde den første 6-kantete stanga i 1848 og at Charles Murphy lagde bedre versjoner tidlig på 1860 tallet og derfor blir oppfattet som oppfinneren. Så sannelig om jeg vet hvem som skal ta opp stafettpinnen. Rune eller Tore?[/quote']

 

Samme hvem som blir oppfattet som oppfinneren så er svaret på spørsmålet ditt Samuel Phillippe.......eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The first six strip split cane rods were built by Phillipe in either 1848, or 1849. He did this very quietly, without any fanfare and sold them to Andrew Clerk & Co., in New York. Clerk was Phillipe's source of bamboo, so it was natural for the two to do business. It did Clerk a great deal of good, because the firm subsequently became the patrons of the rod-makers Leonard, Green, and Murphy. Of these three, Hiram Leonard was the one who would build the best rods and the greatest reputation.[/i]

 

Spennende diskusjon, jeg har også funnet noe som tyder denne retningen, men flertallet av kildene jeg finner, peker på Charles Murphy, og dernest Hiram Leonard som opphavsmenn til de første, komplette, splittede bambusstengene. Men, sannheter står for fall, kanskje vi får det endelige svaret på denne gåten en gang i fremtiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Tenkte på 6 deler ja. De lærde strides litt om dette' date=' men min oppfatning er at Samuel Phillippe bygde den første 6-kantete stanga i 1848 og at Charles Murphy lagde bedre versjoner tidlig på 1860 tallet og derfor blir oppfattet som oppfinneren. Så sannelig om jeg vet hvem som skal ta opp stafettpinnen. Rune eller Tore?[/quote']

 

Samme hvem som blir oppfattet som oppfinneren så er svaret på spørsmålet ditt Samuel Phillippe.......eller? :P

Ja det var det jeg mente ja. Ingar, du er vel neste ja. Du skreiv innlegg samtidig med meg så jeg hadde ikke fått med meg alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, en nøtt. Har funnet en referanse til en kar som het Taylor, han var den første som beskrev bruk av bindestikke i litteraturen. 1800.

Bindestikkene ble ikke for alvor tatt i bruk før krokøyet ble oppfunnet, før det var det praktisk for fluebinderen å holde i hestetaglet som var festet til flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...