Gå til innhold

Fluefiske quiz!


Sven-Kåre

Anbefalte innlegg

  • Svar 142
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Stod det ikkje om Vangen i det siste eller nest siste Alt om fiske?

 

Var iallefall eit eller anna om "bambus" stenger der det stod eit eller anna om Sigurd Vangen.(Tror eg må sjekke ka eg prater om når eg kommer heim fra jobb.......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært litt for mange historiske spørsmål her av triviell art. Hadde vel vært bedre å spørre om noe viktig som "hva er meningen med livet", "hva er den ultimate fluen for vanskelige myggklekkinger" eller "hva i all verden får en ørret til å ta en knalloransj wooly bugger".

 

Men jeg får holde meg til det jeg kan, så vi kjører i gang med en liten regneoppgave.

 

Klumpen på et aftm klasse 4 snøre har en diameter på 1,2 mm, er dette et fly eller synk snøre?.

Vi regner tettheten til vann som 1 kg/l. For enkelhets skyld ser vi her bort i fra front og baktapering.

 

Svar uten korrekt utregning gir ikke poeng. På en fysikkprøve hadde dette forøvrig vært "planken" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar feil så er de første 10 yards av et fluesnøre klasse fire ca 7,5 - 8.0g. Jeg tar utgangspunkt i middelveien, altså 7,75g.

10 yards er 9,14m.

 

for å finne ut tettheten til snøret må man først finne ut volumet av "sylinderen" altså fluesnøret siden det er rundt. Formelen for utregning av en sylinder er (V=pi*r(2)*h) der V=volum, pi=3.14..., r=radius og h=høyde. Når man har funnet volumet kan har man nok informasjon til å regne ut tetthet etter formelen P=m/v der P=tetthet, m=masse(g,kg osv.) og v=volum. Er fluesnørets tetthet høyere enn vann er det et synk, hvis den er lavere er det flyt.

 

V=pi*r(2)*h

V=3,14*0,6mm(2)*9140mm

V=10337 mm3 => 10337 mm3/ 1000= 10,337cm3

 

m=7,75g

v=10,337 cm3

 

P=m/v

P=7,75 g/10,337 cm3

P=0,75 g/cm3 => 0,75 kg/dm3 => 0,75 kg/l

 

Dette er et flytsnøre siden det har lavere tetthet (0,75 kg/l) enn vann (ca. 1 kg/l) (og dermed lettere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...