Gå til innhold

Den stOOOOOre kniv-tråden, tips og vedlikehold (Skrytetråden for knivene våre)


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Men du Mr. Lilja; Hva er din erfaring med IKEA-kniver?

Jeg har hatt mine i flere år og de ruster ikke, lette og slipe,

god balanse....synes nå jeg...

Har inte så mycket erfarenhet med dom. Men mina föreldrar har ett sätt på hytta.

7-8 år gamla. Vet inte vad dom heter men dom har svarta nitade handtag. Var det "dyraste" IKEA hade då.

Ligger bra i handen men stålet är vel inte det bästa. Väldigt lätta att få vassa men förlorar skärpan ganska fort. Går vel in under kategorin med andra bra budgetknivar så som Viktorinox, Fiskars osv. Nästa steg upp (på stålkvalitet) är vel Global, WMF "Spitzenklasse", Giessers mellanbudgetknivar osv. Sen kommer man ju upp på dom riktigt dyra sakerna.

Ofta är dom inte väldigt mycket bättre än dom billiga i förhållande till skärpa (men dom är vassare), ergonomi osv. Men dom håller skärpan mycket längre. Men är lite svårare att vässa. Jobbar man som kock är det ett stort poäng med riktigt bra "dyra" knivar.

Hade inte sagt nej till till exempel den här!

post-35865-13949895809237_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips angående knivslipning för nybörjare. Inte alltid lika lätta att slipa dagens knivar. Det är dessvärre många som går runt med slöa knivar och har problem med att slipa dom. Eller som helt enkelt låter bli för att det känns oöverkommligt och avskräckande. Men det finns några trix.

Det må jeg si sverige; Dette var jævlig bra skrevet og forklart:-)

Selv har jeg diverse slipeutstyr. Men det jeg mest bruker er en diamantstav

fra IKEA som er mono-belagt, og en "fin" keramisk stav som jeg pusser

med til slutt. De er begge kjøpt på IKEA og er RÅ-billige...:-)

Angående slipstavar så är ju det kanonfint till att få upp skärpan fort när kniven inte är allt för slö.

Men ett problem med slipstavar är att eggen blir "rund" efter ett tag. För att få den riktigt bra efter en del slipande med slipstav måste man på med grovt diamantbryne och räta upp eggen igen. Är man klar över det och tar det jobbet en gång ibland är dom helt ok. Men att slipa en "rund" egg flat kräver en del träning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det Police eller Paramilitary? Har lekt med en Military, og den var skummel som tusan <<l  Litt tynt gods i tuppen/spinkel, men gud bedre for en moro kniv. Og den serraterte varianten, den var livsfarlig ;D

Hejsan!

För dom som inte är inne i Spydercos modeller så är det den svarta fällkniven näst nederst vi pratar om nu.

Det är en Spyderco Paramilitary 2. Det är nog den Spyderco jag gillar bäst. Den har compression lock i motsättning till tex Military som har liner lock. Pratar vi om möjlighet för att leka med fällkniv är PM2 i en klass för sig. Låset sitter på sidan/ovansidan av handtaget. Trycker man in det kan flippa ut och in bladet med handleden.

Gillar dock inte spetsen på den så jag har slipat om formen på den så att den liknar Delica (den blå nederst).

Compression lock prinsipen låser bladet mycket stadigt. Och den har CPM S30V stål som är hårt och lite besvärligt att skärpa men den håller skärpan mycket bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
  • 1 år senere...

ty3ane8y.jpgy6eneva4.jpg

Och för dom stora pojkarna. Fällkniven A1! Ingen allround brukskniv. Men till grövre jobb är den helt suverän! Alltid med när inte yxan är med. Till tändved, klyva ved, slakta stor fisk osv fungerar den mycket bra.

Finns massa alternativ så klart men diggar den. Har båda slidorna.

Hva med Fällkniven S1?

Etter tips i denne tråden har jeg allerede kjøpt F1 (som jeg så langt virkelig liker) U2 (foldekniv). Og nå kjenner jeg at jeg også er litt frista av S1.

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul kniv Geir!

Enig at kniv i beltet passer dårlig sammen med vadebukse. Men å rense fisk, filetere, klyve ved, etc. med lommekniv er heller ikke helt perfekt ;-)

Så jeg har som regel også med en skikkelig kniv på tur. Den henger i beltet når jeg ikke går i vadere, og ligger lett tilgjengelig i sekken når vaderne er på :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har selv denne og kan ikke finne annet en superalativer for denne kniven

Hvis du bare skal ha en kniv med deg så er denne perfekt 

Stål kan Svenskene!

 

 

 

 

jysehypy.jpge8u4e8ym.jpgTurknivar bor

 

 

de ju vara intressant för många. Här är en av mina favoriter. Fällkniven F1. Den har det jag menar en turkniv skall ha. Moderat storlek. Bra grepp och stål. En riktig slipning av bladet och inte minst ett urval av olika slidor från producenten. Zetylen slidan är perfekt vid slakt, fiske osv. Blir allt blött eller fullt av blod och görr är det bara att tvätta under kranen när man kommer hem. Och dom har en slida med lång hemp så att den hänger lågt när man bär ryggsäck med höftbälte. Allt det är egenskaper jag sätter högt. Och bladstålet och slipningen är överlägsen alla hemmasmidda blad och det mästa för övrigt.

PS. Den har kommit i en dyrare utgåva med väldigt hårt pulverstål. Rekommenderas inte till vanligt turbruk. Den är mer för speciellt intresserade.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert har selv jobbet som pølsemaker så sliping vet jeg en god del om:-) ståltyper, grader på sliping alt etter hvilken type stål kniven har... Ikke tilfeldig gradene på eggen når du kjøper den.

Fallkniven er en kniv som kommer til å sitte i beltet i maaaaange år.

Men liker ikke plastsliren;-)

Kan man få kjøpt den den skinn sliren lilja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god kniv er nødvendig. Og en god kniv er en skarp kniv. Etter at jeg fikk Lansky slipesett så er det raskt og lett å sette riktig egg. Kan anbefales.  Når det gjelder gjelder Fallkniven som det skytes av,  så er jeg ikke like fornøyd.  Bevares, bra sak,  men jeg synes den er for grov i ryggen på bladet til å fungere optimalt som en allround turkniv for meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med tykkelse på bladet er en avveining mellom styrke og anvendbarhet til ting som filtering, skjære brød osv. Fallknivens modeller er mer solide en f.eks. Brusletto (Hunter). Klyve ved er ikke noe problem med Fallkniven (F1, S1 og A1), noe jeg ikke ville ha utsatt kniver med tynnere blad for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Det er helt sikkert har selv jobbet som pølsemaker så sliping vet jeg en god del om:-) ståltyper, grader på sliping alt etter hvilken type stål kniven har... Ikke tilfeldig gradene på eggen når du kjøper den.

Fallkniven er en kniv som kommer til å sitte i beltet i maaaaange år.

Men liker ikke plastsliren;-)

Kan man få kjøpt den den skinn sliren lilja

 

Beklagar sent svar!

 

Ja man kan få köpt i vart fall två olika skinslidor till F1. 

 

http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/373/12/extra-sheaths/f1el

 

http://www.fallkniven.com/sv/shop/details/517/12/extra-sheaths/f1eo

 

Jag har den med lång hemp när jag går med stor säck på ryggen. Skönt att inte kniven kommer i kläm innanför höftbeltet.

Den andra slidan med tryckknapp är lite mer diskret och elegant.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi det snakkes om kniv, legger jeg ut et bilde av den vakreste av de jeg har..

Fikk den til jul fra en mamma og pappa som vet nøyaktig hva "veslejenta" blir jublende glad for å få!!

 

Veldig fin kniv! Ser ut som en håndlaget puukko (finsk stil), mest sansynlig karbonstål som er lett å få skarpt men trenger litt ekstra påpass mht. rust i forhold til norske kniver som ofte er i rustfritt stål. 

Eggprofil er noe man ofte ikke tenker over med kniver. Din er det man kaller "scandi grind" som er på de fleste kniver fra norske produsenter som feks. Helle.

Hvis du ser på amerikanske kniver er det sjeldent de har den type sliping, men heller en "secondary edge" el. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...