Gå til innhold

Et spørsmål for viderekommende.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Dette her bare viser hvor lite dere kaster.

Og ta nå ikke dette ille opp da Geir og DL. :)

Antageligvis har dere ikke startet på flaska engang,eller LSD dopet,og siden dere da ikke ser

poenget så må jeg jo spørre,hva har dere drevet med? ;D ;D ;D ;D

I allfall ikke kastet noe særlig,eller tenkt noe særlig over det?

Eller?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, neida - det har du faktisk helt rett i. Jeg kaster lite..  <<l Men jeg mente det ikke slik at dette er umulig. Skjønner bare ikke hvorfor du skal kaste med 2 stenger samtidig. Lettere å demonstrere dette med èn stang vel?  ;) Starta med pilsen i alle fall. Eneste måten å lade opp til en fluebindesesjon på. Som forøvrig er like kjedelig som skatterett faktisk  :o  ;D

Er bare moro om du finner ut dette med slipp-punkter <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her bare viser hvor lite dere kaster.

Og ta nå ikke dette ille opp da Geir og DL. :)

Antageligvis har dere ikke startet på flaska engang,eller LSD dopet,og siden dere da ikke ser

poenget så må jeg jo spørre,hva har dere drevet med? ;D ;D ;D ;D

I allfall ikke kastet noe særlig,eller tenkt noe særlig over det?

Eller?

Tom.

Kaster en del men har ikke funnet en god grunn enda for å kaste med to stenger samtidig :-*

Hvis det vaker noe jævlig så får jeg dobbelt så stor mulighet for fisk, og kanskje dobbelt så mange :D

Må drite i å ta med håven da ;D

Morsomt tema Tom, men det må da være enklere måter å finne ut dette på <<l

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hvis Johnny får lyst til å si noe mer så er jo det veldig bra så klart. <<l

Tja, hva skal man si.  ;D

Det er vel ingen tvil om at det er mulig å slippe både for tidlig og for seint.

Slipper du for tidlig, dvs. før stanga har rettet seg ut, så er det innlysende at kastet blir dårlig.

Jo senere du slipper, desto mer av overlina blir underline, og til slutt er det ikke masse nok til å trekke ut skytelina.

Riktig slipptidspunkt er selvfølgelig viktig, men hvor kritisk det er vet jeg ikke.

Fra gammel av het det at man skal slippe lina idet man stopper stanga.

Ketil B. Mathisen sa man skal slippe når stanga har rettet seg ut.

Tom Syversen sier at man skal slippe når overlina passerer stangtuppen, tror jeg!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaster en del men har ikke funnet en god grunn enda for å kaste med to stenger samtidig :-*

Det gjør jeg i dette tilfellet,fordi argumenter som forskjell i input ville bli et tema.

Er det noen annen forskjell enn bare,og bare slippunktet som da ville være ulikt i det eksemplet jeg foreslår?

Hvis det vaker noe jævlig så får jeg dobbelt så stor mulighet for fisk, og kanskje dobbelt så mange :D

Må drite i å ta med håven da ;D

Nei,du klarer ikke å sette to tilslag samtidig.Det er ønsketenking,og altfor far out.....

Morsomt tema Tom, men det må da være enklere måter å finne ut dette på <<l

I am all ears Geir.Har du noen forslag?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Johnny,hvordan vet man når stanga har rettet seg ut da?

Når du har trent nok, så vet du når stanga har rettet seg ut.

Hvis du ikke kan føle dette har du ikke trent tilstrekkelig!  ;D

Og når man stopper stanga er ikke noe særlig svevende begrep da?

Ja, jeg har lagt merke til at du roter litt med begrepene;

• Stoppen er når du har stanset stanga!

• Stopptiden er tiden du bruker på å stanse!

• Stopplengden forteller hvor lang avstand du bruker på å stoppe!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med flaska ut og tren med to flagg folkens. Dere er tilnärmet gale hele gjengen!!!

Selv er jeg ikke kastenisse og gjör bare det som föles rett. Altså slipper når man kjenner at det skal slippes. Basert på erfaringer. Stötter ideen om to stenger i ei hånd. Eller ei i hver som man sakser med, og dermed bruker bakkastet som trekk for det andre fremkastet. (er det ikke en tysker eller mellom-europeer som har et sånt merkelig kryss-diagonalt trekksystem han mener er overlegent det normale dobbelttrekket?)

Jeg fisker vel egentlig bare, men om neste vinter blir like kald så kan jeg jo filosofere videre her på semi-lukket avdeling.

Grattis med dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med flaska ut og tren med to flagg folkens. Dere er tilnärmet gale hele gjengen!!!

He,he...De gærne har det godt.

Selv er jeg ikke kastenisse og gjör bare det som föles rett. Altså slipper når man kjenner at det skal slippes. Basert på erfaringer.

Noe de aller flest gjør vil jeg tro. :)

Stötter ideen om to stenger i ei hånd. Eller ei i hver som man sakser med, og dermed bruker bakkastet som trekk for det andre fremkastet. (er det ikke en tysker eller mellom-europeer som har et sånt merkelig kryss-diagonalt trekksystem han mener er overlegent det normale dobbelttrekket?)

Jeg tror det med to stenger i samme hånd kan ha noe for seg ja. ;D

Han du tenker på heter Gunter Feuerstein.

Det heter vel noe sånt som Back hand power haul. :)

Jeg fisker vel egentlig bare, men om neste vinter blir like kald så kan jeg jo filosofere videre her på semi-lukket avdeling.

Vel du kaster jo også,eller så hadde du vel ikke fisket med flueutstyr? ;D

Grattis med dagen!

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har trent nok, så vet du når stanga har rettet seg ut.

Hvis du ikke kan føle dette har du ikke trent tilstrekkelig!   ;D

Ja særlig. ;D

Det må da være i en annen dimensjon? ;D

Ja, jeg har lagt merke til at du roter litt med begrepene;

• Stoppen er når du har stanset stanga!

• Stopptiden er tiden du bruker på å stanse!

• Stopplengden forteller hvor lang avstand du bruker på å stoppe!  ;D

Ja,lett å rote med begrep her.Det kalles synsing. ;D ;D ;D

Vel,la oss si negativ akselerasjon.Å stoppe tar tid,akkurat som at stanga også trenger

tid til å rette seg ut,og siden dette varierer så er det kanskje ikke noe som kan kalles

optimalt slippunkt? ;D ;D ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

Jeg lurer fortsatt på dette med stangaksjon og slipp? Det er mulig at både stopptiden og stopplengden endrer seg ved bruk av en svært myk stang kontra johnnys T5. Det ville derfor vært spennende å se hvordan johnny og tom slipper på en ekstremt myk glassfiber stang. Har en følelse av at begge ville bomme kraftig på de 2-3 første kastene. Jeg holder ofte igjen slipp under praktisk fiske for å få flua til å slå over men på lengde kast tror jeg slipp punktet er av større betydning.

tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

hei igjen,

Jeg lurer fortsatt på dette med stangaksjon og slipp? Det er mulig at både stopptiden og stopplengden endrer seg ved bruk av en svært myk stang kontra johnnys T5. Det ville derfor vært spennende å se hvordan johnny og tom slipper på en ekstremt myk glassfiber stang. Har en følelse av at begge ville bomme kraftig på de 2-3 første kastene.

Tror ikke aksjon har betydning for når man bør slippe, men kanskje Tom Syversen vet?

Ketil B. Mathisen var en dyktig fluekaster, og boken hans har ennå ikke gått ut på dato, selv om det er en stund siden han skrev den. Dette med å avlive myter har jo blitt veldig populært, men det er ikke alltid like vellykket. ;D

Kan ikke svare for Tom, men jeg ville nok bruke mer enn 2-3 kast for å omstille meg fra T5 til en myk glassfiberstang.

Jeg holder ofte igjen slipp under praktisk fiske for å få flua til å slå over men på lengde kast tror jeg slipp punktet er av større betydning.

Venter også litt med slippen når jeg fisker pga. overrullinga, og jeg føler meg sikker på at slipptidspunktet har stor betydning under lengdekasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at akjonen har noen betydning for slippunktet,og særlig på bakgrunn av at jeg

er av den oppfatning at slippunktet ikke har den betydning mange vil ha det til uansett.

Jeg ville nok bruke mange kast for å omstille meg fra T5 til en myk glassfiberstang jeg og.

Det første jeg ville gjøre er å mentalt omstille meg,og jeg ville umiddelbart tenke over det å

forlenge arbeidsveien og det å forandre akselerasjonen.

Når det gjelder lengdekasting så ser jeg at i allfall de jeg har sett på slippper ved MCF

og også senere.Altså når stanga har slått over og går tilbake igjen til RSP for andre gang.(RSP2)

En artig ting å tenke over er at hvis vi trekker med samme fart som oversnøret har,så vil bukta

stå stille i denne korte perioden.

Så jeg mener at det viktigste er få størst mulig fart på snøret før RSP1,og ikke når vi slipper.

Jeg regner med at ingen slipper før RSP1? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...