Gå til innhold

Et spørsmål for viderekommende.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Gjest Johnny S

Slipptidspunktet er svært viktig, slipper du for sent så ruller linebukta for raskt ut, og slipper du for tidlig så mister du nesten "all kraft" i kastet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slipptidspunktet er svært viktig, slipper du for sent så ruller linebukta for raskt ut, og slipper du for tidlig så mister du nesten "all kraft" i kastet!

Da må du også ta hensyn til hvor mye line du har utenfor. ;D

I det store og det hele er tanken bak dette spørsmålet at vi alle trekker i gjennom stoppen.

Vi slipper etter oveslaget til stanga.

At farten på trekket er på sitt høyeste da tror jeg ikke,i allefall ikke for min del.

Når det gjelder Steve så er jeg mer usikker på akkurat det?

Litt kult med sånne spørmål vel Geir? ;D

Lærerikt å tenke i gjennom ting.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....måtte ut å teste. jeg føler og "tror" jeg slipper akkurat når jeg stopper stanga. Er akkurat ferdig med trekket

i det jeg stopper. NB! jeg slipper ikke sena i trekket før bevegelsen er ferdig....

Er nok lettere å se på video eller andre ser på hva en gjør....

Om det er viktig eller riktig vet jeg ikke.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Slipptidspunktet er svært viktig, slipper du for sent så ruller linebukta for raskt ut, og slipper du for tidlig så mister du nesten "all kraft" i kastet!

Da må du også ta hensyn til hvor mye line du har utenfor. ;D

Ketil B. Mathisen sa man skal slippe i samme øyeblikk som stangen retter seg ut, og jeg er veldig nært dette tidspunktet. MEN, har jeg veldig mye line utenfor stangtuppen, mer enn stangen er beregnet for, så gjør jeg et "overslag med stangtuppen", slik at snørebukta ikke kollapser mot slutten av kastet. Slipptidspunktet vil selvfølgelig komme senere når jeg bruker denne teknikken.

I det store og det hele er tanken bak dette spørsmålet at vi alle trekker i gjennom stoppen.

Vi slipper etter oveslaget til stanga.

Vi har diskutert dette før, og du måtte innrømme (etter en videosnutt) at jeg slapp veldig tidlig!

Når jeg kaster med SA ED så har jeg en tendens til å slippe etter overslaget til stanga, men dette endrer seg straks jeg bruker fiskesnører, da slipper jeg mye tidligere. Og jeg slipper IKKE etter overslaget til stanga med normale fiskesnører.

Du har sett på hva "konkurransekastere" gjør, så antar du at alle fluekastere gjør det samme, og det tror jeg blir litt feil!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har diskutert dette før, og du måtte innrømme (etter en videosnutt) at jeg slapp veldig tidlig!

Ja,vi har diskutert dette før Johnny,men beklager,jeg husker ikke hvilken videosnutt som fikk meg til å innrømme

at du slapp veldig tidlig?Hvilken snutt var det Johnny? ;D

Når jeg kaster med SA ED så har jeg en tendens til å slippe etter overslaget til stanga, men dette endrer seg straks jeg bruker fiskesnører, da slipper jeg mye tidligere. Og jeg slipper IKKE etter overslaget til stanga med normale fiskesnører.

Du har sett på hva "konkurransekastere" gjør, så antar du at alle fluekastere gjør det samme, og det tror jeg blir litt feil!  ;)

Absolutt et godt poeng Johnnny.Nå ble jeg sittenes å gruble over akkurat det.Takk skal du ha. <<l

Det virker bare så unaturlig å slippe akkurat i det stanga er rett,for ikke å si før stanga retter seg ut. ???

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål, Tom!

Jeg tror og føler, uten at det er filmet eller analysert nærmere, at jeg slipper "lenge" etter stoppen.

Særlig om det er mye snøre ute, og det er vel naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål, Tom!

Jeg tror og føler, uten at det er filmet eller analysert nærmere, at jeg slipper "lenge" etter stoppen.

Særlig om det er mye snøre ute, og det er vel naturlig.

Hei Puma.Jeg er enig.Jeg tror at nesten alle slipper etter at stanga slår over,og også

etter det.Jeg satt akkurat og tittet gjennom noen klipp med noen korte kast som jeg selv gjorde,og

på noen av kastene så var intensjonen å prøve å slippe ved RSP.(Akkurat i det stanga er

rett igjen etter å ha blitt spent opp.)Jeg husker jeg fikk en spesiell følelse av at jeg måtte tvinge

meg selv til å gjøre noe som virket unaturlig for meg.Hva andre synes kan helt sikkert variere,men

jeg tror personlig at de som sier at de slipper tidlig tror de slipper tidligere enn de egentlig gjør? ;D

Eller var det kanskje bare veldig uvant for meg?Kunne være gøy å se nærmere på hvor viktig slippuntet

egentlig er? :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Hvorfor er dette en spørsmål for viderekommende.

Hvilke kriterier må stemme for at en kommer der?

Er det nok å ha en tanke om tema? Eller må en ha tenkt på det lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er dette en spørsmål for viderekommende.

Fordi det ikke er typisk vanlig for en nybegynnere/novice å gruble over ting som blant annet slippunkt.

Hvilke kriterier må stemme for at en kommer der?

At man er mer enn vanlig opptatt av kasting,eller vil lære mer og synes at det å kaste er en

vesentlig ting for å få et fullverdig fluefiske. ;D

Er det nok å ha en tanke om tema? Eller må en ha tenkt på det lenge?

Ja,det fullt lovlig å ha meninger om det. :)

Det jeg prøvde å unngå her var å få en masse mer eller mindre furtende meninger fra

de som bare fisker og ikke kaster,og dermed ikke er viderekommende når det gjelder kasting.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

faen, der tok du meg :)

Her prøvde jeg å fyre litt oppunder for morro skyld, så kommer du med DET konstruktive svaret. Pokker!

Jeg gir meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm dette har jeg også lurt på ikke føler jeg meg som en viderekommen heller,men fisker stort sett bare i sjøen derfor er det ofte lange kast eller så lange man får til iallefall  ;D og i mine øyne kaster jeg relativt langgt til ikke hatt hverken kurs eller ha fisket særlig lenge,men det jeg ofte opplever er at fortommen ikke strekker seg ut dette er da på kast da jeg har 25-35 meter da lander gjerne fortommen som en dass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm dette har jeg også lurt på ikke føler jeg meg som en viderekommen heller,men fisker stort sett bare i sjøen derfor er det ofte lange kast eller så lange man får til iallefall  ;D og i mine øyne kaster jeg relativt langgt til ikke hatt hverken kurs eller ha fisket særlig lenge,men det jeg ofte opplever er at fortommen ikke strekker seg ut dette er da på kast da jeg har 25-35 meter da lander gjerne fortommen som en dass.

Svært ofte lander fortommen som en "dass" for de fleste av oss. :(

Vi liker å tro at vi kan kaste lengre enn vi gjør.

Jo mer jeg tenker over det,jo mer overbevisst blir jeg,eller kall det gjerne troende,at

slippunktet har mer elle mindre null betydning?

En myte i mine øyne. ;D

Det som derimot er viktig er å få størt mulig fart på trekket,og ikke når du

slipper.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg tenker over det,jo mer overbevisst blir jeg,eller kall det gjerne troende,at

slippunktet har mer elle mindre null betydning?

En myte i mine øyne. ;D

Det som derimot er viktig er å få størt mulig fart på trekket,og ikke når du

slipper.

Tom.

Enig, Tom. Jeg tror ikke det betyr noe vesentlig. Farten er det som betyr noe. (Bare man husker å slippe før snøret har strukket seg ut, da ;D).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du og jeg er nok ganske så enige ja Puma. <<l

Hvis Johnny får lyst til å si noe mer så er jo det veldig bra så klart. <<l

Når det er sagt,bare for å utvide tråden litt,hvordan trener vi for å klare

å oppnå større fart på trekket?

Umiddelbart tenker jeg på større vekt og mer å dra på.

Hvis man kaster med tyngre utstyr og prøver å opprettholde farten,eller ennå

bedre øke farten på trekket med tyngre utstyr,så vil vil jeg nok tro at ved å gå

tilbake til det lettere utstyret gir deg en helt annen opplevelse?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg tenker over det,jo mer overbevisst blir jeg,eller kall det gjerne troende,at

slippunktet har mer elle mindre null betydning?

En myte i mine øyne. ;D

Det som derimot er viktig er å få størt mulig fart på trekket,og ikke når du

slipper.

Tom.

Hei Tom

- Kan du ikke teste ut dette med ulike slipp-punkter litt, og filme det og legge det ut her da?  :)

Kunne vært nyttig lærdom å hente for oss andre også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gary.

Enklere sagt enn gjort,men ikke desto mindre interessant. :)

Hvis jeg får med meg noen flere så kunne det i allfall være gøy å se hva

man kunne prøve seg på.Tenk på alt det man må ta hensyn til.

Har du noen ide om hvordan man kunne utføre dette?

Eller kan man tenke så enkelt som at man lar alle kasterne kaste en serie med

mange kast med samme snørelengde,og slipper ved RSP eller før(noe jeg vil tro

de aller fleste vil slite med ;D)og en serie med slippunkt ved MCF eller senere.

Det er heller ikke bare enkelt å forholde seg til forsinkelsen fra du slipper til at

undersnøret begynner å bevege seg.

Hadde vært mer enn kult å prøve. ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gary.

Enklere sagt enn gjort,men ikke desto mindre interessant. :)

Hvis jeg får med meg noen flere så kunne det i allfall være gøy å se hva

man kunne prøve seg på.Tenk på alt det man må ta hensyn til.

Har du noen ide om hvordan man kunne utføre dette?

Eller kan man tenke så enkelt som at man lar alle kasterne kaste en serie med

mange kast med samme snørelengde,og slipper ved RSP eller før(noe jeg vil tro

de aller fleste vil slite med ;D)og en serie med slippunkt ved MCF eller senere.

Det er heller ikke bare enkelt å forholde seg til forsinkelsen fra du slipper til at

undersnøret begynner å bevege seg.

Hadde vært mer enn kult å prøve. ;D

Tom.

- Jeg så bare for meg at dette var enklest å teste ut av én person, som er habil kaster og stabil  i teknikken.

Selvfølgelig må dette eksperimentet utføres under stille værforhold og gjerne på en egnet kastebane..

Og helst med normalt utstyr, f.eks.  ei medium rask #5-stang og ei line med "normal" klump 12-14 m..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gary.

Kanskje du har rett i det?En tanke som slo meg er at jeg,eller ennå bedre så klart,at flere andre kunne

kaste med to stenger samtidig.Det kunne helt sikkert la seg gjøre om man ikke er ute etter

ekstreme eller altfor lange kastelengder. ;D

Med klumplengder på 12-14m og kast på 20-25m tror jeg nok det absolutt kunne

la seg gjøre. <<l

Jeg holder snøret med trekkhånda fra den ene stanga mellom tommel og pekefinger,og snøret fra

den andre stanga mellom pekefinger og langefinger.

Med litt trening burde det være mulig å "slippe" på ulike tidspunkt.

Jeg har jo så klart ikke prøvd dette ennå,men det skal jeg. ;D

Burde absolutt la seg gjøre tror jeg,eller.... ;D(Så klart det gjør det. ;D)

Da kan vi se bort fra en masse variasjoner i data som bare ville gjøre det vanskeligere for oss.

Kunne det være noe å tenke på Gary?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gary.

Kanskje du har rett i det?En tanke som slo meg er at jeg,eller ennå bedre så klart,at flere andre kunne

kaste med to stenger samtidig.Det kunne helt sikkert la seg gjøre om man ikke er ute etter

ekstreme eller altfor lange kastelengder. ;D

Tom.

Har du starta litt tidlig på flaska i dag eller? hehehe... ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gary.

Kanskje du har rett i det?En tanke som slo meg er at jeg,eller ennå bedre så klart,at flere andre kunne

kaste med to stenger samtidig.Det kunne helt sikkert la seg gjøre om man ikke er ute etter

ekstreme eller altfor lange kastelengder. ;D

Tom.

Har du starta litt tidlig på flaska i dag eller? hehehe... ;D ;D ;D ;D

Med LSD i ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...