Gå til innhold

Ferie/skattepenger --- Hva skal jeg kjøpe :)


Tommy S.

Anbefalte innlegg

Forhåpentligvis så er det flere enn meg som går i pluss :)

Jeg har sett på to ting:

http://www.ebay.com/itm/Sirui-N2204-K20X-Carbon-Fiber-Tripod-Kit-Set-/260901239932?pt=US_Tripods&hash=item3cbeecfc7c

Et nydelig stativ av karbon  <<l

http://www.japanphoto.no/nikon-nikkor-af-s-85mm-f-18-g?source=japanphoto_prisguide

Fantastisk objektiv fra Nikon i forhold til prisen.

Hva skal jeg kjøpe?   ;D

Noen andre med kjøpeplaner fremover? (Trenger ikke være foto/video)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei André,

Jeg føler Sirui er et lite unikum. Har hatt noen dager med Gitzo (omtrent samme specs) og en uke med Sirui n2204, og jeg er mektig imponert over Sirui. Selvsagt er Gitzo fortsatt rått, men til langt under halve prisen så er jeg solgt på Sirui. Kvalitetsfølelsen er ganske lik etter min mening, og den passer også en students lommebok mye bedre  <<l 

Ps: Har lest omtrent alt på bythom.com. Solid side  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser fint ut det Sirui-stativet der, Tommy  <<l

Hvilket kulehode har du tenkt å kjøpe til det?

RRS BH-40 er et glimrende kompromiss mellom vekt/stabilitet/brukervennlighet, synes jeg. Og med en quick-release plate, så tar det 2 sekund å feste kameraet til stativet. Jeg brukte en L-plate til D3s'n, men når jeg fikk D4'n så fant jeg ut at det var så sjelden jeg brukte vertikalposisjonen ved stativ og bildetaking (og ved filming er det jo utelukket  :) ) så jeg gikk for en en-veis quick-release til D4'n. Lettere, og ikke minst mye billigere ($60 i stedet for $190 for selve den lille metallplata: http://reallyrightstuff.com/ProductDesc.aspx?code=BD4-L&type=0&eq=&desc=BD4-L%3a-L-Plate-for-Nikon-D4-camera-body&key=it).

BH-55 er enda mer stabilt, men veier også litt mer. Arca-Swiss skal visst også være top notch, men det har ikke jeg prøvd.

Kjøpe deg uansett et solid hode.

BH40LR.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et lite spørsmål til André her i tråden, håper det er greit.

André, du har jo brukt stativ på lange fjell og fiske turer. Er lette karbonstativer like solide som de i aluminium, eller må de behandles mere forsiktig ?

Er blitt litt smålei av å bære med meg mer vekt enn absolutt nødvendig, men har ikke tatt sjangsen på å kjøpe et "dyrt " carbonstativ som kan bli ødelagt på en fjelltur. ( har tatt et par fluestenger på tur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et lite spørsmål til André her i tråden, håper det er greit.

André, du har jo brukt stativ på lange fjell og fiske turer. Er lette karbonstativer like solide som de i aluminium, eller må de behandles mere forsiktig ?

Er blitt litt smålei av å bære med meg mer vekt enn absolutt nødvendig, men har ikke tatt sjangsen på å kjøpe et "dyrt " carbonstativ som kan bli ødelagt på en fjelltur. ( har tatt et par fluestenger på tur)

Hei, Bjosted  :)

Du har nok rett i det, at stive og lette karbonstativ kan brekke lettere, men jeg har aldri opplevd det. Jeg har heller ikke hørt om andre som har brukket høykvalitets karbonstativ, selv om det helt sikkert er mulig. Akkurat som det sikkert finnes eksempler på folk som har klart å bøye aluminiumsstativ.

Så alt i alt, er faren ikke særlig stor, tror jeg.

Jeg har mistet kamera og stativ på steingrunn, og det som ble ødelagt var en Nikon SB-900 blits, samt hakk i hulehodet, men stativet var like fint.

Karbon har ellers alle fordeler; lettere, stivere, mindre resonnans/vibrasjoner.

Det at det er lett er noe jeg setter pris på. Ellers gidder man liksom ikke å drasse det med seg i sekken  :)

Jeg lånte engang et Sachtler aluminium 75-stativ (eldre modell, og ser at de nå har lettere DA-stativ de også, og det var et fantastisk stødig stativ) og et Sachtler FSB6 Fluid Head (helt råbra dyrt video-hode) til testing fra Sachtler-fabrikken, men det var en så tung kombo, at det aldri ble med på en eneste fisketur, og jeg sendte det tilbake igjen.

Lett, stabilt, brukervennlig i nevnte rekkefølge er tingen. For det må være såpass lett at man har det med seg  :)

Så til stativ har jeg endt opp med et

- Gitzo Mountaneer GT22531 (lett og superstabilt karbonstativ med 3 ledd)

- RRS BH-40 med Lever-Release (kjapt å ta av og på kameraet, og et superstabilt hode, samtidig som det ikke er alt for tungt).

- RRS Plate (har som sagt hatt både L-platen og den vanlige, og den vanlige duger for mitt bruk).

EDIT: Når det er sagt; FlyAlf på forumet her (Alf Sollund) viste til det svenske tre-stativet (husker ikke helt navnet nå) som han hadde. Det scorer høyt på tester over stabilitet, og viser at det kanskje er vel så mye konstruksjonen, som materialbruken som er viktig. Her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, her fant jeg igjen testen som viser det trestativet. STABIL, heter det visst.

Og STABIL kom jo meget godt ut av denne testen  <<l Og ser jo kulere ut enn alle karbonstativ til sammen (selv om jeg har karbon selv).

TEST AV KAMERASTATIV: http://www.kamerabild.se/polopoly_fs/Klicka-pa-lanken-nedan-for-att-lasa-hela-testet-som-PDF-7.2000.html!/stativtest.pdf

PS Her har de testa Gitzo 2541, noe de ikke burde ha gjort, selv om dette også ble "best i test". De burde ha testet Gitzo 2531 for da hadde de hatt en enda klarere testvinner  ;D (3 ledd=mer stabilt enn 4 ledd)  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alt i alt, er faren ikke særlig stor, tror jeg.

Jeg har mistet kamera og stativ på steingrunn, og det som ble ødelagt var en Nikon SB-900 blits, samt hakk i hulehodet, men stativet var like fint.

Må få skyte inn at jeg har sett 2 karbonstativ knekke. Som alt i karbon tåler det ikke slag. Tror de fleste karbonstativer som går i stykker knekker under transport i bil eller liknende. Jeg aner ikke hva du skal bruke stativet til og hva slags utstyr du har, men husk at det er viktig å få litt vekt i bunn. Jeg ville uansett gått for karbonstativ... Doit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på RRS ballhode  8)

Har akkurat kjøpt me RRS 30 og Gitzo 1 series Safari tripod. Komboen veier vel under 1500 gram, i motsetning til min tidligere 3 series 3kg løsning.

Selvsagt mindre stabilt i storm til fjells når det er 2kg 5D og telelinse på toppen, men da får jeg bare rigge stativet lavere og laste stein oppi sandsekkene som uansett ligger i sekken. Hektes enkelt på kroken under stativet.

Det viktigste for meg med dette valget var å spare vekt og størrelse. Mitt 3 Series Systematic blir av en eller annen grunn "aldri" med ut på tur. Med mindre jeg på forhånd vet at jeg kommer til å ta lange lukkertider eller er ute på profesjonellt oppdrag da. På loffing og kosetur går jeg som oftest uten stativ, og der kommer 1 series Safari inn - nå kan jeg pakke stativet oppi selv laptopveska om jeg vil. Jeg har ikke lenger noen unnskyldning for å la være.

Jeg er som André stor fan av lette ting - og det går jo på bekostning av stabilitet og andre luksusegenskaper ved verktøyene våre. Og det vil alltid være noen som hardnakket påstår at "jammen du må ha superkraftig stativ!"

Ja, det må man - men det blir som regel liggende igjen hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Pleier som regel å havne på minus siden når det kommer til alt som har med skatt å gjøre.

Men i år har jeg fått muligheten til å skrive av forferdelig mye på reise til jobb etc så jeg havner godt på pluss siden. Skulle gjerne ha brukt dette til fotoutstyr, men frykter at adm dir/økonomiavdelingen i hjemmet allerede har plassert dette " overskuddet" i mer familiære/ huslige ting :)

Blir nok verken fiskeutstyr eller fotoutstyr her i gården :) kanskje hun (adm dir) har kalkulert inn/lagt av noe til cola og sjokolade på fisketurer........ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...