Gå til innhold

Ny 4'er


Aleksander

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg en ny stang, en 4'er eller en 5'er. Har tenkt å legge maks to tusinger i stanga, men den kan gjerne være billigere! (er jo høstsalg og slikt i disse tider også 8) )

Har titta litt på stenger, lest noen tester og lignende og har kommet fram til at jeg skal prøve:


  • Midgestix/Troutstix
    Sage launch
    Slate light weight

 

Har hørt at Sage Launch visstnok skal være bedre i klasse 5, right?

Andre stenger jeg burde prøve/titte på?

 

Akkurat nå så heller jeg mest mot midge/troutstixen, 1298kr :D med stangrør og trekk. Er dette en god stang? Skal visst være en god stang for penga... Noen som har testa den, eller de andre stengene her? Hva hadde dere valgt? Må spørre og grave litt her for det er ikke sikkert jeg får testkasta stanga... ;) :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aleksander..

Det er en bra stang, og en genial en når man setter prisen til under 2 lapper og søker etter god allround stang. Om du velger 4 eller 5 er jo etter egen smak og etter eget ønske, jeg ville foretrukket en 5'er fordi den kaster lengere og lettere for meg. Snakker nå om streamstixen forresten.

 

Ser også at du nevner slate og sage som begge skal være gode stenger som har fått mye skryt. Det finnes en eneste løsning på hvordan du vil velge den rette stangen, og det er om du går i butikken, tar tak i de nevnte stenger og får en feeling på de. Aller best er om du får prøve stengene med line, men det er alltid lettere sagt enn gjort! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får testa stanga bør du dra et annet sted!

Fiskesjapper lever av å yte service! Dette er forøvrig noe de fleste legger veldig vekt på også, så det blir nok ikke noe problem heller.

 

Når det gjelder stengene kan jeg desverre ikke komme med noe "vettu", bortsett fra testen i AOF, men den virker det som du har lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Slate så vær klar over at det er forholdsvis stor forskjell på #4 og #5. Jeg har en firer og har prøvd femmeren en del ganger på tur. Nå er vel ikke ekstreme lengder min sterkeste side, #4 er ikke ei langtkastende stang vil jeg påstå. Så vidt jeg har forstått på andre gjelder noe av det samme for Sage #4 og #5. Slate sin firer er ei morsom stang for lett fiske og jeg bruker den mye, men som allround ville jeg velge #5 hvis jeg skulle satse på Slate (høres ut som det samme gjelder for Lauch). Nå er jeg svært begeistret for firer som standard stang så jeg har endt opp med to firere med forskjellige egenskaper og har kvittet meg med både treer og femmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay... Har bestemt meg for en 4'er...

Da står valget mellom:

 

Slate ligtweight

Streamstix

 

Som begge er bra saker såvidt jeg har forstått :D

Får vel undersøke litt hva som er utsolgt og ikke utsolgt og pris....

Ser det er hyggelige priser ute og går på det som er igjen av fiskeutstyr,

kanskje jeg ender opp med ny snelle også. Og nytt snøre® og... og... Farlig detta her :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Mye bra stenger som omtales her, jeg har prøvd dem alle. Likte dem svært godt. I forhold til pris, og transportbekvemmelighet er dette genialt for alle og enhver.

Jeg var så heldig å få prøve masse stenger i fjor vinter, som kunne brukes sesongen 2005. Uavhengig av pris og "statussymbolikk" valgte jeg den første stanga av mange til å være en Troutstix #5. Synd ikke den stanga var med i testen til "Onkel Tom" i AOF. Digger den. Men dette er jo meg, mulig andre liker Slate stanga eller Sagen bedre. Uansett alle tre meget gode alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...