Gå til innhold

Nymfefiske


Mickey

Anbefalte innlegg

Noen som har forslag til type fluesnøre som passer best til nymfefiske? WF? DT? Synk? Synktipp? Flyt? Intermediate? Tips til fortom ønskes også :D Tenker da på tapert/ikke tapert, lengde/tykkelse/spiss, flettet o.l. Har en tre-delt 9" fluestang #5 med toppaksjon. Nymfefiske er forholdsvis nytt for meg, og har tydeligvis et ufortjent dårlig rykte :) Takker for alle innspill ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Ufortjent dårlig rykte i Norge, inspirert av sære engelskmenn som levde for 100 år siden. Bruk vanlig wf snøre i de aller fleste situasjoner. bruk gjerne level fortom 1,5 ganger dybden der du fisker. Nappindikator anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gjerne en cdc caddis, Goddard segde ol. som nappindikator :)

Hvordan gør du med fortomsopsett, hvis tørrfluen er uten mothake? Jeg ville være redd, at linen fra krokbøyen skulle gli av kroken under fiske med mothakeløse kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Bruk gjerne en cdc caddis, Goddard segde ol. som nappindikator :)

Hvordan gør du med fortomsopsett, hvis tørrfluen er uten mothake? Jeg ville være redd, at linen fra krokbøyen skulle gli av kroken under fiske med mothakeløse kroker.

Som konkurransefisker bruker jeg aldri knute i krokbøy (er forbudt :) Bruker microringer, eller lar det være en lang tamp etter kirurgknute/blodknute el. Bruker ofte en ferdigtapert (lag gjerne selv) på 9ft, opphengeren i skjøten mellom denne og spiss. Lengden på hele greia må justeres i hh. til forhold på stedet. Finnes ikke "standard". Ofte 50-60 cm mellom opphengere/endeflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk gjerne en cdc caddis, Goddard segde ol. som nappindikator :)

Hvordan gør du med fortomsopsett, hvis tørrfluen er uten mothake? Jeg ville være redd, at linen fra krokbøyen skulle gli av kroken under fiske med mothakeløse kroker.

Som konkurransefisker bruker jeg aldri knute i krokbøy (er forbudt :) Bruker microringer, eller lar det være en lang tamp etter kirurgknute/blodknute el. Bruker ofte en ferdigtapert (lag gjerne selv) på 9ft, opphengeren i skjøten mellom denne og spiss. Lengden på hele greia må justeres i hh. til forhold på stedet. Finnes ikke "standard". Ofte 50-60 cm mellom opphengere/endeflue.

Tusind tak,

Må prøve dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Busteflue-Kort, 4-7 cm- Slank flue, LITT lengre. Det finner du fort ut av . Jo tykkere og stivere fortom, jo mindre tvinn. Samma om det tvinner litt, hadde du bundet i krokbøyen ville jo det sett nesten likt ut som tvinna opphenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pål her; en kort opphenger fra microringen er tilnærmet optimalt.

Jeg prøvde et par år (for noen år siden) å binde endeflua i krokbøyen til opphengeren(den øverste flua), men jeg synes ikke den øverste flua fisket noe bra da? Mulig det blir for statisk drift på flua, kanskje spesielt hvis man (som meg) binder den tyngste nederst, og den letteste flua øverst.

Om man, som jeg gjorde før, binder den tyngste i midten (for å dra ned de andre, men da ble taka enda vanskeligere å oppdage) og den letterste ytterst, så vil den ytterste fiske like bra. Men med tyngst nederst? Jeg opplevde det liksom slik at den øverste flua da ble fryktelig statisk i driften, fordi den da hele tiden hadde draget av den nederste.

For å si det på en annen måte: Har dere som fisker med truck & trailer, like god uttelling på den øverste flua, som om den fiskes med en opphenger hengende løst i strømmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker ikke "Klink n Dink" med tunge nymfer. Med tyngre nymfer og/eller bly på fortomen bruker jeg stort sett indikator.

Men når jeg bruker tørrflue som indikator og knyter i krokbøyen så får jeg ofte fisk på tørrflua. Er forresten ikke bra å ha for kort avstand mellom fluene for å unngå å krøke fisk som tar andre fluer enn endeflua...

Og som med det meste annet her i verden er det ikke en ting som er det eneste rette. Man må prøve seg fram og tenke sjæl 8)

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når jeg bruker tørrflue som indikator og knyter i krokbøyen så får jeg ofte fisk på tørrflua. Er forresten ikke bra å ha for kort avstand mellom fluene for å unngå å krøke fisk som tar andre fluer enn endeflua...

Jeg har akkurat samme erfaring.

Det eneste problemet jeg har opplevd med denne meget effektive metoden oppstår når det er grunt der man skal håve fisken. Helst bør man da prøve å vade ut og håve fisken over litt dypere vann. Hvis fisken sitter på tørrflua og nymfen setter seg fast i steinbunn under landinga er det nemlig veldig stor sjanse for at fisken river seg løs. Mistet bl.a. en skikkelig troféørret på det viset i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truck and trailer funker daarlig paa harr fant jeg ut for et par-tre aar siden. De ville saa gjerne ha den men bommet konsekvent. Har ogsaa funnet at mindre fisk kroker daarligere naar det er knytt i krokboeyen.

Jeg har ikke funnet noen praktisk forskjell paa naar toerrflua fisker best. Det vil vaere litt avhengig av hva slags flue man bruker. Den vil jo trekkes ned av nymfa/nymfene. For truck and trailer synes jeg personlig at Klink-varianter funker veldig bra. Der skal som kjent krokboeyen vare under overflata allikevel, saa tyngden av nymfene har liten innvirkning paa hvordan den fisker.

Jeg fisker alltid den ufortyngede flua ytterst. Kun 12-15 cm bak den tunge flua. Er den lenger enn det maa den vaere en god del lenger ellers saa vil du feilkroke under kjoering. Og da igjen staar du i fare for aa kroke kvister etc paa den flua som ikke sitter i fisken. Sjeldent det blir kroell med kort avstand til den ytterste flua.

Som Paal sier finnes det ingen generell fasit paa nymfefiske. En maa vurdere der man fisker, fra meter til meter naermest. Saa naar du bruker indikator er det fint aa bruke et system hvor du kan justere dybden kjapt og enkelt. Ubehandlet ull er glimrende i saa maate, festet med en enkel loekke. Skumplast ala Millstream er ogsaa bra. De kan til en viss grad skyves opp og ned. etc etc etc  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og etter endel trening fungerer lina som indikator :)

Helt klart. Pleier å sause litt flytemiddel på tuppen av fluelina, da funker den veldig bra som indikator der det er noenlunde rolige strømforhold - hvis man følger nøye med.

Jeg må innrømme at det har føltes som et sviende nederlag de få gangene jeg har sett meg nødt til å feste en fluoriserende dupp på fortommen, men det er selvsagt bare mitt eget personlige jåleri :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at dere deler deres erfaringer her!  <<l Selv er jeg stort sett ganske blank når det kommer til nymfefiske. Har kun prøvd tjekkerfiske, og det er jo bare helmaks det! ;D Hadde ikke behov for indikator. Kjente stort sett det meste med den lette firerstangen jeg brukte  ;)

Hvordan blir det med åra da gutta? Mister man feelinga i takt med alderen?  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...