Gå til innhold

Hvorfor mister jeg fisk?


rbk01

Anbefalte innlegg

Siden siste sommer har jeg stadig opplevd at jeg mister fisk som har tatt flua og som jeg oppfatter å være kroket. Jeg fisker mest på fjellet og i stille vann og har tidligere mest brukt en Lommis GLX HLS #6 til dette bruket. Sist sommer fikk jeg meg en Guideline LPXe #5 som har blitt favorittstanga til dette fisket, men siden jag tok i bruk denne stanga, mister jeg mer enn halvparten av fisk som tar flua. Fisken sitter på gjerne 10 til 20 sekunder for så å slippe, noe jeg oppfatter som at den er for dårlig kroket? Noen gode tips om hva jeg gjør feil, eller hva som blir så mye annerledes med ei litt mykere stang? Jeg fisker som nevnt mest i stillevann og da blir det gjerne en del snøre ute, 15 til 25 meter.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller til tilfeldighet. Jeg tror ikke ei lpxe er dårligere enn ei hls6 å kjøre fisk på. Snarere tvert imot. Jeg tror at det enten er en tilfeldighet du er utsatt for, eller at det kan være noe ytre. Slike faktorer kan være som Henning ymter. Krikvalg på fluer. Kan det være at det er forandret på noe her?? Eller har du fisket andre tidspunkter steder med mere vind, strømmer.. Gå gjennom slike faktorer og se om du finner noen grunner. Etter at det er gjort får du begynne å tenke på selve tilslaget (jeg tror ikke det er det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett har jeg fisket på samme sted. Etter som det er i vann og tjern, er strøm en ikke-eksisterende faktor. Jeg bruker stort sett samme type kroker, har kanskje gått mer over fra Tiemco TMC100 og 921 til 102y. Jeg mener at jeg gir et relativt raskt tilslag, men synes LPX-en er god del mykere og at tilslaget derfor blir litt forsinket. Gjelder både ved fiske med døgniser og vårflue. Kanskje mest vårflueimitasjoner.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tviler jeg på at stengene er årsak. Krokene du benytter skal ikke gjøre forskjell. Ennå tror jeg det er en tilfelddighet. At du må forsøke å få det ut av hodet :-)

En liten ting til - benytter du samme fortomssoppsett? Enkelte fortommer synker mye i buttenden. noe som er svært uheldig ved tørrfluefiske i stille vann. Dette gir en slakke som gir for seint tilslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Jeg personlig tror at det er bedre med treigt tilslag en for raskt.

Jeg mistet svært skjelden fisk. Men jeg vet ikke hva jeg gjør riktig eller galt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har på fiskene i 10-20 sekunder så er det ikke tilslaget som er feil, og selv ved mangel på tilslag bør en krok ha satt seg etter 10-20 sekunders kjøring.

Vanlige årsaker til å miste fisk under kjøring er at du mister press på fisken (får slakk), stive stangtupper som ikke henger med ved "risting på hodet" hos fisken, og ekstremt små kroker som dessverre har satt seg i så lite og løst "kjøtt" at kroken rives løs ved hard kjøring/ fisk som hopper osv...

Tror heller du har hatt dårlig hail.. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldigheter? Kanskje? Tidligere mistet jeg kanskje en av fem som jeg mente å ha kroket, siden juni i fjor har dette nesten blitt snudd på hodet, mister fire av fem. Bruker kanskje mer krok 12/14 mot tidligere 10/12, men det burde ikke gjøre det store utslaget etter min mening. Jeg får se nå i slutten av uka, da skal jeg teste begge stengene. Det blir under enhver omstendighet ikke aktuelt å kjøpe noe som er dobbelt så dyrt som Loomisen, er jaggu ikke sikker på om det er å få tak i heller  ???.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på problemet, da har det lett for å sette seg og bli

en psykologisk faen. Dette er heeelt tilfeldig og ingenting

du kan gjøre noe med. Det retter seg, garantert...:-)

Har fisket i 60 år og aldri sett på dette som noe problem før nå siden sist sommer. Håper det er tilfeldigheter som dere sier. Skal som nevnt opp på favorittvannet til helga og da skal jeg fa..n tyte meg ikke miste en eneste fiskejævel.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på problemet, da har det lett for å sette seg og bli

en psykologisk faen. Dette er heeelt tilfeldig og ingenting

du kan gjøre noe med. Det retter seg, garantert...:-)

Har fisket i 60 år og aldri sett på dette som noe problem før nå siden sist sommer. Håper det er tilfeldigheter som dere sier. Skal som nevnt opp på favorittvannet til helga og da skal jeg fa..n tyte meg ikke miste en eneste fiskejævel.

Jens

Det er som når du skal ha sex og det gikk feil sist gang og du tenker på det.

Da kan du ta deg faen på at du ikke får den opp denne gang heller..... ;D

It's all in your head... ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var turen over og ja, jeg fikk på land 8 av 9 med LPX-en. Ikke verst og ny pers på tørt med 1,6 kg til og med ;D ;D

Så takk til dere som lot meg bli overbevist om at det som har skjedd tidligere kun var tilfeldigheter. Hvordan gikk det med Loomisen? Den fikk sine sjanser i vindkulene og der blei det det 2 av 2. En svært så vellykket tur sett med mine øyne.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...