Gå til innhold

Lengre liner og dypere stenger


Gjest perek

Anbefalte innlegg

Gjest perek

Hei alle sammen!

 

Jeg mener trenden vil gå i rettning av lengre snører og dypere stenger til både enhånds- og tohånds fisket.

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perek

Hei Tormod!

 

Jeg skriver at jeg mener...., og da har jeg det jo selvsakt fra meg selv.

 

Når klumplengden er lengre enn det som normalt sett nyttes for Wf- snører og klumper, snakke vi om lengre liner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at RL Winston har et poeng.

Det er etter det jeg har observert på fisketurer og samtaler ikke så

hot lenger med stive, kjappe stenger. Trenden går etter mitt syn mer over

på jevne/progressive stenger. Selv synes jeg at toppaksjon aldri har vært noe

skikkelig fiskestang. Skal man kaste effektivt og pent med flue er det viktig å

få med bunndelen på stanga. En jevn fin aksjon gjennom hele stanga er min favoritt. For mitt vedkommende er jeg blitt mer og mer glad i det mange vil kalle rolige stenger. Det går hverken ut over kastelengden eller presisjonen., tvert i mot.

 

Så har vi det viktigste: Kjøring av fisk, det er en klar fordel å ha en medium aksjon når man benytter tynn fortom og små fluer. Jeg har smertelig erfart hva det vil si å kjøre stor fisk på for kjapp/stiv stang. Og jeg bruker nesten utelukkende klasse 4.

 

Jeg har også sansen for en lang klump. Jeg foretrekker helt klart en klumplengde

på + 10m og gjerne en lang fronttapering for delikate presentasjoner.

 

Tilbake til de klassiske idealer!!

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så gammeldags og klassisk at jeg faktisk bruker et DT-snøre kl. 3 på min treerstang! Det må vel kalles en lang klump?

 

Kaster kanskje ikke lengst med det, men jeg koser meg best med kastelengder på 10-15 meter, skikkelig kosefiske, smygfiske er det jeg liker.

Og stanga er heller ingen kastemaskin, og har vel en mer helaksjon (tror jeg). Og det er mer moro å kjøre fisk på den.

 

Ja til smygfiske og kortere kast,

nei til masefiskets slitsomme last!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perek

Hei igjen!

 

Det er veldig hyggelig at det er noen som tar det lille innlegget mitt seriøst, og som jeg håper kan bli starten på en liten sunn debatt omkring fluekastet.

 

En gang i mai 2003 traff jeg en herremann ved navn Gerhard Schive inne ved Holmendammen under NM i fluekasting. Dette er en mann som virkelig har forståelse for hva det er som skal til for å få et godt fluekast.

Vi kom selvsakt fort på bølgelengde som de to energiske sjeler vi nå engang er i denne sporten.

Gerhard har fattet prinsippene med gjevn akslerasjon, lang arbeidsveg og bråstoppen på en unik måte. Han stopper ikke der, men overfører dette til stang og snøre. Resultatet blir en stang med relativ dyp og gjevn aksjon på lang line.

 

Jeg fikk ned noe av utrustningen til Gerhard ( en 15ft Bruce & Walker av typen Classic Parabilic ), og har kastet nærmest daglig store deler av vinteren. Dette er en stang som bøyer ganske så dypt ned i klinga. Det er snakk om snører med klumplengder på 17- 30 meter.

 

Jeg vil påstå at dette har gjort meg til en mye bedre fluekaster, og med langt bedre forståelse for de prinsippene som rår.

 

Jeg vil komme til å ha et tett samarbeide med Gerhard i tiden som kommer, og vi kommer til jobbe mot en slik trend. Det er ikke dermed sakt at vi ønsker de korte klumpene ut av markedet. De vil selvsakt ha sin posisjon feks. i trange situasjoner og som et oppsett til nybegynnere som skal lære spey for første gang osv. Vi vil nok se en utvikling som går i rettning av det mere spesialiserte fluefiske. Jeg tenker nå mest snører her.

 

Det er to snører jeg synes dere burde stifte bekjentskap med i en slik sammenheng, er:

Lee Wulff Steel Head ( 15 meter klump )

Lee Wulf Spey ( 19- 26 meter klump, avhenger av snøreklasse ).

 

Begge disse snørene kaster langt som hele liner med alle de bekvemmeligheter dette innebærer, og presenterer utrolig mye finere enn korte klumper.

De kaster også mye lenger opp mot sterk vind, da vi får et større linestrekk i et slikt system.

 

Bare et lite tankekors:

 

Hva er et godt fluekast? I hvertfall ikke noe som ender opp i en fatal krasj som ligner mere på et trekkspill enn ei rett lang snor med noko att på tuppen.

 

Håper på mange gode innspill,

ha en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

De snørene som du (RL Winston) presenterer er vel typiske "laksesnører", er de ikke? Det er kun steelhead som fåes i tilnærmet ørretklasse (6).

Men Longbelly snøret og det gode gale TT fåes i ørretklasser (3-5 :D)

 

Ellers så kan jeg anbefale Vision Presentation og Vision Extreme Distance.

Vision Extreme Distance har en lang fin klump og en meget tynn skyteline i forhold til klassen.

 

Et godt fluekast for meg er selvfølgelig en vakker bukt (trang) og en følelse av at

bukten er forankret til kroppen min. Det er nydelig å kjenne at man spenner opp hele stanga og føler at den slår over/ruller ut i bråstoppen. Og at man har kontroll på stoppen og den lille bevegelsen med håndleddet når man setter bukten.

Når snøret lander så er det silkemykt 8)

 

Jo roligere jeg kaster deiligere er det :D

 

Noen som har det på samme måte?

PS! God Helg!

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest perek

Hei Rune!

 

Det er helt riktig det du sier angående Lee Wulff TT og Steel Head.

Til ørretfisket i klassene 2-5, ville jeg ha gått for et Lee Wulff TT.

Til sjøørretfisket/laksefisket i klassene 6-9 (enhånds), ville jeg vurdert et Lee Wulff Steel Head som helt snøre.

Til laksefisket i klassene 7-9 (tohands), ville jeg vurdert et Lee Wulff Steel Head også som helt snøre.

 

Ønsker mann allikevel å fiske med klump, er dette snører som er lette å kappe. De er også meget lette å trimme , eksempelvis til bruk av veldig tunge fluer eller til bruk for kystfiske hvor hard overrulling er nødvendig.

 

Lee Wulff Salmon/Spey er et snøre til bruk for tohånds stenger, og da helst med noe dypere aksjon. Dette er et snøre med klumplengde på 20-26 meter, og er vel beregnet for de mest intereserte speykasterne. Men når det er sakt, så vil nok langt flere benytte slike snører i fremtiden. Disse lange linene har helt klart sine fordeler, og de er knallende morsomme å kaste med.

 

Jeg skal prøve å påvirke Royal Wulff til å produsere Lee Wulff Steel Head i snøreklassene 4-10. Disse linene kommer desverre bare i flyt, men kommer også til å jobbe for å få disse i både intermediate og synk.

 

Lee Wulff snører er nå produsert av Scientific Anglers. De har en superglatt og meget sterk overflate.

Alle TT- linene til Royal Wullf er ekstremt lette å trekke ut av vannet, og er nydelige spey snører.

TT- linene får min varmeste anbefaling.

 

Det er virkelig hyggelig å se at du har så bra forståelse for god fluekasting, og her tror jeg laksefiskerne har noe å lære av de beste ørretfiskerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm..., matnyttig info. Har bestandig sverget til Ultra 3 snører. Bruker #3-#5 stenger 90% av tiden. Men lurer nå på om et Dt snøre kunne være bedre til markafisket m 3ern. Det blir jo stort sett korte kast, og det tar "noen meter" å spenne opp stanga(Vision Extr.#3)Eller hva med litt kapping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye fornuft samlet på relativt mange linjer :) Blir jo mye subjektive oppfatninger dette, men det er slik det skal være. Jeg er også en stor fan av rolige stenger, og av flere årsaker. Med rolige stenger får man i større grad får fokus på kasteteknikk. Ikke nødvendigvis slik at rolige stenger er verre å kaste med, men feil som toppspenning, vridning og andre ting kommer tydeligere frem. Lange klumper bygger oppunder dette. Det å holde en del snøre i lufta, være nøye med og sette fine bukter er utrolig lærerikt rent kasteteknisk. Dessuten setter jeg stor pris på snørekontakten og kastefølelsen slike stenger gir. Man befinner seg jo under ørretfiske ofte i naturomgivelser og situasjoner som maner til rolige avmålte bevegelser. Estetikk er forresten en noe undervurdert del av vårt fluefiske. Både hva natur og fisketeknikk angår. Det er feks. fantastisk flott og se en ren bukt som ruller utover, strekker snøret og presenterer tørrflua fjærlett helt ytterst, da er det faktisk avogtil ikke så nøye om fisken tar :)

 

mvh

RJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne strengen var det jammen mye en elsker av dype aksjoner og lange liner kan være enig i. Er helt enig med Rune: Det finnes ikke noe bedre enn å få et herlig svar fra bunndelen på den stanga du bruker. Det er som å fyre av en "afterburner". Men altfor få har lært seg hvordan de skal få svaret. Trolig et resultat av en periode med dominans av kjappe stenger; relativt veik topp mot stiv bunn og mellomseksjon. Det er godt å se at pendelen nå faktisk svinger den andre veien.

Min definisjon på et perfekt kast:

 

Å tilføre et absolutt minimum av kraft for å nå en gitt lengde.

 

Tilstreb det. Det er en utfordring, krever teknikk og som Rune så treffende sa det: På slike perfekte kast behøver du ikke å få fisk. Du er rimelig fornøyd i alle fall. I alle fall er det sånn med RL Winston og meg. Til slutt et lite hjertesukk: Når skal vi en gang for alle bli kvitt dette umulige og fullstendig håpløse og misbrukte begrepet "progressiv aksjon". Vis meg en eneste stang som ikke har progressiv aksjon. Den finnes ikke, uansett hvor håpløs aksjonen måtte være. Ja, hvis man ser bort fra et kosteskaft da som Kjell Vangen med respekt og melde en gang i verden kastet 27 meter med.

Hilsen Piscator som sier:

frem for dypere aksjon og større fiskeglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne strengen var det jammen mye en elsker av dype aksjoner og lange liner kan være enig i. Er helt enig med Rune: Det finnes ikke noe bedre enn å få et herlig svar fra bunndelen på den stanga du bruker. Det er som å fyre av en "afterburner". Men altfor få har lært seg hvordan de skal få svaret. Trolig et resultat av en periode med dominans av kjappe stenger; relativt veik topp mot stiv bunn og mellomseksjon. Det er godt å se at pendelen nå faktisk svinger den andre veien.

Min definisjon på et perfekt kast:

 

Å tilføre et absolutt minimum av kraft for å nå en gitt lengde.

 

Tilstreb det. Det er en utfordring, krever teknikk og som Rune så treffende sa det: På slike perfekte kast behøver du ikke å få fisk. Du er rimelig fornøyd i alle fall. I alle fall er det sånn med RL Winston og meg. Til slutt et lite hjertesukk: Når skal vi en gang for alle bli kvitt dette umulige og fullstendig håpløse og misbrukte begrepet "progressiv aksjon". Vis meg en eneste stang som ikke har progressiv aksjon. Den finnes ikke, uansett hvor håpløs aksjonen måtte være. Ja, hvis man ser bort fra et kosteskaft da som Kjell Vangen med respekt og melde en gang i verden kastet 27 meter med.

Hilsen Piscator som sier:

frem for dypere aksjon og større fiskeglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva progressiv angår så har du vel helt rett Piscator!

Alle stenger jobber dypere etter hvert som belastningen øker..

Men jeg vet ikke om jeg ville latt alle stenger fått den betegnelsen.

Jeg forbinder progressivitet med en jevn økning av noe og det er ikke

alle stenger som jobber jevnt hele veien i takt med belastningen.

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...