Gå til innhold
  • 0

Ørreten vaker først "sent i klekkinga" - er dette vanlig?


Storfosslaks

Spørsmål

Var på ett fjellvann i Øystre Slidre (ca 1.110 moh) denne uka. Etter flere kalde dager med til dels kraftig vind, uten fisk og ikke et vak og se, svant håpet om å få fisk på flue.

Siste dagen bød på sol og vindstille, og ca kl 10.00 var klekkingen i gang for fullt, det var vårfluer "over hele vannet" som strevde mot land, MEN ikke et vak å se!!

Min mistanke om at det ikke var fisk i vannet "ble bekreftet". Jeg pakket samen stenger og snørte sekken.

Men da jeg så utover vannet ca kl 12.00 vaket det som bare det..... Jeg fikk min lille time - med mine ørreter på "tørt".....

Kan noen bekrefte tilsvarende og/eller forklare en undrende "venter" om dette er vanlig????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Vanlig og vanlig, men hvis fisken ikke vaker så er det stor sannsynlighet for at det er mer å spise på under vann og at det er mindre energikrevende.

Ørreten er veldig intelligent og vurderer alltid energitilgang vs energiforbruk fortløpende. Til vår store frustrasjon selvsagt. :)

mvh

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ørreten er jo strengt tatt dum som et brød da. Tipper det handler om at den etter å ha vært uten overflatemat en stund, rett og slett ikke får med seg at ting begynner å skje på overflaten før det har gått en stund. Kanskje den er dypere i vannet, kanskje den ser mindre oppover... Alt annet enn intelligens i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Var på ett fjellvann i Øystre Slidre (ca 1.110 moh) denne uka. Etter flere kalde dager med til dels kraftig vind, uten fisk og ikke et vak og se, svant håpet om å få fisk på flue.

Siste dagen bød på sol og vindstille, og ca kl 10.00 var klekkingen i gang for fullt, det var vårfluer "over hele vannet" som strevde mot land, MEN ikke et vak å se!!

Min mistanke om at det ikke var fisk i vannet "ble bekreftet". Jeg pakket samen stenger og snørte sekken.

Men da jeg så utover vannet ca kl 12.00 vaket det som bare det..... Jeg fikk min lille time - med mine ørreter på "tørt".....

Kan noen bekrefte tilsvarende og/eller forklare en undrende "venter" om dette er vanlig????

Tenk etter... hvor tror du vårfluene befinner seg før de stiger opp til overflaten for å klekke? Selvfølgelig, er de under vann.  Først som larver og så som pupper. Ørreten er tilpasset naturens sykluser og skal den overleve må den være rasjonell. Den tar maten der den er lettest tilgjengelig.

Tørrfluefisket er mest moro, men ikke alltid det mest effektive.

Jeg trives med begge deler :)

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ørreten er veldig intelligent og vurderer alltid energitilgang vs energiforbruk fortløpende. Til vår store frustrasjon selvsagt. :)

Vel... kanskje en drøy påstand :D

Neida. Det er da mye lettere å skylde på den intelligente ørreten enn sin egen udugelighet når noe går galt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Var på ett fjellvann i Øystre Slidre (ca 1.110 moh) denne uka. Etter flere kalde dager med til dels kraftig vind, uten fisk og ikke et vak og se, svant håpet om å få fisk på flue.

Siste dagen bød på sol og vindstille, og ca kl 10.00 var klekkingen i gang for fullt, det var vårfluer "over hele vannet" som strevde mot land, MEN ikke et vak å se!!

Min mistanke om at det ikke var fisk i vannet "ble bekreftet". Jeg pakket samen stenger og snørte sekken.

Men da jeg så utover vannet ca kl 12.00 vaket det som bare det..... Jeg fikk min lille time - med mine ørreter på "tørt".....

Kan noen bekrefte tilsvarende og/eller forklare en undrende "venter" om dette er vanlig????

Tenk etter... hvor tror du vårfluene befinner seg før de stiger opp til overflaten for å klekke? Selvfølgelig, er de under vann.  Først som larver og så som pupper. Ørreten er tilpasset naturens sykluser og skal den overleve må den være rasjonell. Den tar maten der den er lettest tilgjengelig.

Tørrfluefisket er mest moro, men ikke alltid det mest effektive.

Jeg trives med begge deler :)

bjorni

Takk! Virker logisk ja 8)

Leste en gang om hvordan man best fisker (syklusen hvordan ørreten beiter) i en klekking

1)Nymfe

2)Klekker

3)Dun

4)Spent spinner

Timet etter tidslinja i klekkinga (gjelder kanskje best for døgnflue klekkinger)...men likevel

Jeg hadde gjerne fisket både - under og i - vannfilmen med flue i denne sammenhengen, men hvilken flue skulle en da valgt?

Kunne gjerne tenkt meg et tips på gode fluer i så måte, da helst illustrert med bilde, og gjerne bindebeskrivelse

For øvrig, takker for gode innspill i tråden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Storfeskarn

Hvordan er tilgangen på marflo i vatnet? Hvis den er god så kan det forklare hvorfor fisken ikke vaker så mye. Jeg vet om flere fjellvatn der fisken enten vaker lite eller ikke vaker i det hele tatt pga mengder av marflo langs botn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvordan er tilgangen på marflo i vatnet? Hvis den er god så kan det forklare hvorfor fisken ikke vaker så mye. Jeg vet om flere fjellvatn der fisken enten vaker lite eller ikke vaker i det hele tatt pga mengder av marflo langs botn.

Det med marflo,slo meg også(og,feks. skjoldkreps).

Marflo er forresten ikke ulik vårfluelarver uten hus,eller frilevende om du vil.

Her er noen marflomønstre fra en som vanligvis får fisk på fluene sine : http://www.eikre-fly.no/no/fluemonstre/marflo

Ellers er en vårfluelarve i mørk oliven og utgredd dubbing ikke helt av veien. <<l

Og,fiskens intellegens diskuterer jeg ikke !!! ;D

Ellers vil ofte fisken "bruke litt tid" på å omstille seg når det begynner å klekke en art som kanskje ikke har vært på agendaen tidligere i sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...