Gå til innhold

Forbanna!!!


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei.

Har akkurat funnet et "hemmelig" sted med stor fisk. Dette er ikke store vannet (er egentlig en del av en elv, men den renner utenom og veldig stille), men det rommer stooor fisk. Hadde en grei dag der i går med fisk på 500, 700, 900 og 2X1,2..

Var tilbake der i dag og da satt det en polakk som jobber i bygda der. Han kunne fortelle at her om dagen tok han en på 2,7 og 11 (ELLEVE!!!) til på over kiloen. Den stor på mark, og de 11 andre på sluk.. Spurte om de smakte bra, og han kunne bekrefte at det gjorde de...

Ble så forfjamsa at jeg klarte ikke komme med noe lurt ang forvaltning. Men det er ganske sikkert at dersom han tar ut slike mengder her så er plassen ødelagt på no time!!

Han gikk videre litt etterpå, og det var da sinnet begynte å bygge seg opp. Ikke hjalp det at jeg mista en som garantert var over to kilo heller!!!

Aaaargh!

Forbanna!!!!

p-off

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her blir du aldri kvitt.Og det vil gjenta seg gang på gang.

Prøv å få han med i fiskeforeningen som kultiverer vannet.

Noe som er enda verre er når jeg skjønner at folk setter garn i vannet jeg bærer opp fisk til.

Ja,du kan tro jeg har lyst til å bære opp kilosfisk for at noen skal skaffe seg mat som du får kjøpt

i butikken. >:(

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjer over alt! Derfor folk som finner bra plasser, holder kjeft. Man kan snøtt vise bilder, eller prate om det, før det blir kø. Utrolig trist, at det til en hver tid, skal dreie seg om å gjøre fortest mulig tomt!

Når man har hatt godt fiske, tør man snart ikke snakke med noen om det, hvert fall ikke om hvor man har vert.

Når det gjelder Polakker, så er de forsyne meg over alt og fisker. Skjønner ikke at de har tid til å finne alle fiskeplasser. Var noen turer langt nede på Glomma og pilket litt i vinter, etter grov abbor. Var 4 dagsturer over 3 uker. Den samme gjengen på 6-9 karer satt der hver gang! Fulle "pilke dunker" bak på akebrett, hver dag  med grov abbor. Flere abbor over 1,5 kilo lå i lag som lik. Men man får ikke stoppet det! Synd å se så fine fisker, som sikkert har brukt 10 - 15 år på å nå slike vekter, blir avlivet, bare for at folk ikke har annet å gjøre. Provoserende som faan, og gjør ikke forholdet til menneskene som gjør dette, lettere.....

Drepe fisk man ikke skal spise?..?!! Joda, man kan spise abbor, og den er jævlig god i til legg, men de spiser da vel ikke fisk hver eneste dag gjennom hele vinteren? Gudene skal vite, at de fisket hver dag, så lenge det var is.....  (Abborstammer med grov fisk, er skjøre som tusan, da fisken bruker mange år på å bli så stor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg opplevd selv, og det er ikke bare polakker som ikke  tenker og/eller oppfører seg sånn vi ønsker at de skal gjøre. Har vel i grunnen møtt flere nordmenn som er helt borte når det kommer til høsting av fisk, og gjerne ditto skryting senere.

Å bli forbannet er sunt og skaper engasjement , men å dra frem balltre,  det trur jeg ikke hjelper i det lange løp.

De gangene jeg har mulighet, smygforsøker jeg på å være hyggelig, og prate litt om kultivering, og hvordan kanskje jeg tenker uten at man skal presse på sine meninger. For de som ikke tenker som oss, så er vi like jævli duste  ;D

En hyggelig prat, og mye er gjort. Når man frem til 2 av 10 så er enda mer gjort, og det oppnår man kun med hyggelig dialog.

Vi må ikke glemme at vi er forskjellige.

Et godt eksempel fra jobb:

En meget hyggelig polakk skryter av en sinnsyk stor sjø-ørret. Klart den var fin, og det knøyt seg i magen min, ikke av den store fisken , men alle de andre små og kilos,7,8,9hg, halvkilos som lå i plastsekken.

Det var ikke rett øyeblikk å ta det opp, man skryter av stor fisk og viser glede.

Litt senere ble det et samtaleemne og praten gikk hyggelig.

Han hadde faktisk ikke tenkt i de baner, og skjønte jo hva jeg prøvde å formidle. Ikke hadde han tenkt på at havet ikke er utømmelig.

I senere tid så blir det fortsatt sløyet fisk av karen , men han er mye mer bevisst på hvilke fisker og str.

Han lever greit med det han, etter at jeg fleipet om at han måtte kjøpe seg et billig fotoapparat ;D.

I senere tid har jeg sett mange bilder av fin fisk som svømmer videre.

Han har mange venner som han sikkert deler sine nye tanker med. <<l

Poenget er vel fra min side at i stedet for å sitte å klage ræva av seg ( ikke at du gjør det) over alt som er dritt, så bruk heller 5 min på å være hyggelig og få frem dine tanker og synspunkter. Det hjelper.

Dialog er viktig, skjul ditt sinne, gå frem til de det gjelder og vis deg fra din beste side når det gjelder hvordan vi skal bli enige alle sammen.

For de fleste er det kun uvitenhet som er den lille terskelen som må krysses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg opplevd selv, og det er ikke bare polakker som ikke  tenker og/eller oppfører seg sånn vi ønsker at de skal gjøre. Har vel i grunnen møtt flere nordmenn som er helt borte når det kommer til høsting av fisk, og gjerne ditto skryting senere.

Å bli forbannet er sunt og skaper engasjement , men å dra frem balltre,  det trur jeg ikke hjelper i det lange løp.

De gangene jeg har mulighet, smygforsøker jeg på å være hyggelig, og prate litt om kultivering, og hvordan kanskje jeg tenker uten at man skal presse på sine meninger. For de som ikke tenker som oss, så er vi like jævli duste  ;D

En hyggelig prat, og mye er gjort. Når man frem til 2 av 10 så er enda mer gjort, og det oppnår man kun med hyggelig dialog.

Vi må ikke glemme at vi er forskjellige.

Et godt eksempel fra jobb:

En meget hyggelig polakk skryter av en sinnsyk stor sjø-ørret. Klart den var fin, og det knøyt seg i magen min, ikke av den store fisken , men alle de andre små og kilos,7,8,9hg, halvkilos som lå i plastsekken.

Det var ikke rett øyeblikk å ta det opp, man skryter av stor fisk og viser glede.

Litt senere ble det et samtaleemne og praten gikk hyggelig.

Han hadde faktisk ikke tenkt i de baner, og skjønte jo hva jeg prøvde å formidle. Ikke hadde han tenkt på at havet ikke er utømmelig.

I senere tid så blir det fortsatt sløyet fisk av karen , men han er mye mer bevisst på hvilke fisker og str.

Han lever greit med det han, etter at jeg fleipet om at han måtte kjøpe seg et billig fotoapparat ;D.

I senere tid har jeg sett mange bilder av fin fisk som svømmer videre.

Han har mange venner som han sikkert deler sine nye tanker med. <<l

Poenget er vel fra min side at i stedet for å sitte å klage ræva av seg ( ikke at du gjør det) over alt som er dritt, så bruk heller 5 min på å være hyggelig og få frem dine tanker og synspunkter. Det hjelper.

Dialog er viktig, skjul ditt sinne, gå frem til de det gjelder og vis deg fra din beste side når det gjelder hvordan vi skal bli enige alle sammen.

For de fleste er det kun uvitenhet som er den lille terskelen som må krysses.

Ja vet jo at dette er den enkleste og beste veien å gå, og skal prøve å få tatt en prat med fyren en dag. Vi hadde jo en bra tone der og da, for jeg fyrte meg jo ikke opp og som sagt hadde jeg heller ikke noe fornuftig å si da jeg ble noe perpleks. Hadde uansett vært litt vanskelig å ta den samtalen om kultivering og forvaltning da vi stod på hver vår side av vannet, ikke var han helt stødig i norsk heller og survete halvnaken kjæreste hadde han med seg også.. Men regner med at jeg vil treffe han igjen, for jeg fikk inntrykk av at han fisker stort sett hele tiden når han ikke er på jobb.

Jeg er ikke fyren som fyrer seg opp og skjeller ut folk, men skal innrømme at det bygde seg opp et ganske bra sinne utover dagen jo mer jeg tenkte på hva jeg hadde opplevd..

Når det kommer til å snakke med grunneier som JFL viser til så er jeg noe usikker. Vet at han fisker en del med mark der selv, men går jo an å ta en prat med han også. Fått til en ordning med maksmål hadde vært gull. Da tror jeg det kunne blitt helt sinnsykt..

Fluesone er det nok bare å glemme og det har jeg forsåvidt ikke noe problem med å forstå heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har akkurat funnet et "hemmelig" sted med stor fisk. Dette er ikke store vannet (er egentlig en del av en elv, men den renner utenom og veldig stille), men det rommer stooor fisk. Hadde en grei dag der i går med fisk på 500, 700, 900 og 2X1,2..

Var tilbake der i dag og da satt det en polakk som jobber i bygda der. Han kunne fortelle at her om dagen tok han en på 2,7 og 11 (ELLEVE!!!) til på over kiloen. Den stor på mark, og de 11 andre på sluk.. Spurte om de smakte bra, og han kunne bekrefte at det gjorde de...

Ble så forfjamsa at jeg klarte ikke komme med noe lurt ang forvaltning. Men det er ganske sikkert at dersom han tar ut slike mengder her så er plassen ødelagt på no time!!

Han gikk videre litt etterpå, og det var da sinnet begynte å bygge seg opp. Ikke hjalp det at jeg mista en som garantert var over to kilo heller!!!

Aaaargh!

Forbanna!!!!

p-off

Hei

Dette høres ut som det stedet jeg pleier å fiske. Mye grov ørret. Polakker er der å fisker mat. De spiser den. Men....på en liknende plass ifjor som alle andre år kommer det en haug med folk fra drammen til sandefjord og tar med seg  ca 40 til 60 grove ørreter hjem, og de skryter av det. Alt opp i kjølebagen. Grunneierene her har jeg pratet med. De bryr seg lite. Det er mye fisk der....enda. Har fisket der i over 20 år og legger igjen mye penger i bygda på hver tur. Når jeg sa det at jeg ikke kommer tilbake den dagen jeg ikke får fisk der forandret de ansiktsuttrykk....

Sånn er det bare..

Om dette er samme plassen veit jeg ikke, men samme problem. Og det er veldig mange flere fiskere her de siste åra.. Greit nok å dele, men la det gjelde alle....

Skitt fiske folkens

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...