Gå til innhold

Feil stang og feil snøre.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Hvor stor er muligheten for at det er mange som bruker feil stang og feil snøre?

Altså,det jeg mener er,er det er mange som bruker feil stang og snøre fordi noen har anbefallt

dem å bruke det?En forbasket uting det der med å anbefale utstyr til andre som en aldri har møtt. >:(

Glem det der med at det går an å kaste med nær sagt hva som helst,men min mening er at

jeg tror at svært mange kunne vært tjent med,for ikke å si fått en mye bedre opplevelse

av å kaste og fiske,hvis både stang,snøre og situsjon tilpasses den enkelte. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er en fersk fluefisker og har lyst til å kjøpe deg utstyr....hvordan få til det uten noen form for anbefalinger.

Tror nok det er langt flere som fisker med "feil" utstyr etter å ha kjøpt noe i en butikk av selger uten peiling fremfor en som har kjøpt utstyr etter f.eks. tips her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Og for øvrig delvis også med første taler, men bare hvis man ikke bruker sunn fornuft. Det er jo strengt tatt mulig å vite noe om hva slags utstyr det er lett å kaste med og hva slags utstyr det er vanskelig å kaste med for en helt fersk fluefisker. Man anbefaler ikke en knallstiv stang til en helt fersk kaster, og man anbefaler heller ikke et long-bellysnøre til en slik en. Det ER enklere å få til et nogenlunde greit kast med en stang som er ca medium fast og et snøre med litt kortere klump, og derfor er det godt innafor å anbefale slikt, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er muligheten for at det er mange som bruker feil stang og feil snøre?

Altså,det jeg mener er,er det er mange som bruker feil stang og snøre fordi noen har anbefallt

dem å bruke det?En forbasket uting det der med å anbefale utstyr til andre som en aldri har møtt. >:(

Glem det der med at det går an å kaste med nær sagt hva som helst,men min mening er at

jeg tror at svært mange kunne vært tjent med,for ikke å si fått en mye bedre opplevelse

av å kaste og fiske,hvis både stang,snøre og situsjon tilpasses den enkelte. <<l

Tom.

Er det slik å forstå at det du mener er at den eneste riktige kombinasjonen bør være basert på hva du til enhver tid mener er den rette?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hvor stor er muligheten for at det er mange som bruker feil stang og feil snøre?

Altså,det jeg mener er,er det er mange som bruker feil stang og snøre fordi noen har anbefallt

dem å bruke det?En forbasket uting det der med å anbefale utstyr til andre som en aldri har møtt. >:(

Glem det der med at det går an å kaste med nær sagt hva som helst,men min mening er at

jeg tror at svært mange kunne vært tjent med,for ikke å si fått en mye bedre opplevelse

av å kaste og fiske,hvis både stang,snøre og situsjon tilpasses den enkelte. <<l

Tom.

Du ser alt for firkantet på dette etter mitt syn. Kan man tilpasse seg utstyret?  MÅ man tilpasse seg utstyret?  er den første aksjonen du venner deg til den riktige?  Her er et hav av muligheter og mange av de er riktige....

Folk er ikke dumme vet du  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du gjerne mene Fredrik,men jeg er totalt uenig med deg.

Ingen mener at folk er dumme,det har da for pokker ikke noe med det å gjøre? ;D

Selv om et 2-3 dagers fluekasterkurs er en relativt kort periode for å oppsummere

utvikling,er det allikevel nokså enkelt å se progresjonen til hver enkelt deltager.

Ved å la deltagerne bytte utstyr skjer det interessante ting hver gang.

Personlighet og lynne (les aksellerasjon) har stor betydning for videre utvikling.

Når en deltager får til noe blir han tilfreds.Det skaper interesse.

Derfor er det særdeles viktig at hver og en kan få en mulighet for det.

Det er ikke dermed sagt at absolutt alle deltagere på fluekasterkurs blir flue fiskere

eller kastere,men det ville være dumt etter mitt skjønn å ikke ta hensyn til det,og ikke minst

oppmuntre til det. :)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem det der med at det går an å kaste med nær sagt hva som helst,men min mening er at

jeg tror at svært mange kunne vært tjent med,for ikke å si fått en mye bedre opplevelse

av å kaste og fiske,hvis både stang,snøre og situsjon tilpasses den enkelte. <<l

Tom.

Word!  <<l

Helt enig med deg her Tom, har selv opplevd dett mange ganger. Man kan kaste med alt mulig, ingen tvil om det, men opplevelsene blir så forbanna mye bedre av å kaste med noe man behersker og ikke minst liker.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hvor stor er muligheten for at det er mange som bruker feil stang og feil snøre?

Hvis man bruker CCS som utgangspunkt for valg av snøre til fluestanga er sjansen stor for at man ender opp med feil snøre, følger man produsentens anbefaling så er sjansen stor for at man bruker riktig snøre. Det er i hvert fall min erfaring så langt!

En forbasket uting det der med å anbefale utstyr til andre som en aldri har møtt. >:(

Har selv fått mange gode anbefalinger, så jeg ser ikke på dette som noe problem, tvert om.

Glem det der med at det går an å kaste med nær sagt hva som helst,men min mening er at

jeg tror at svært mange kunne vært tjent med,for ikke å si fått en mye bedre opplevelse

av å kaste og fiske,hvis både stang,snøre og situsjon tilpasses den enkelte. <<l 

Spesialtilpasset utstyr er selvfølgelig det beste, men jeg tror det er unødvendig, da de fleste mennesker er forholdsvis like, uansett hvor unik de måtte tro de er. Kjøper man seg en ordinær femmerstang og et femmersnøre så vil nok de fleste fluefiskere leve lykkelig med dette.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i sommer på en todagerstur med en kompis som har flyttet nærmere meg. han hadde stort sett fisket alene noen år. Han hadde også investert i ei dyr engelsk stang, og hadde kjøpt et dyrt wf snøre av kjent fabrikat. Denne komboen hadde han fisket lenge med.

Vi sto og sammen og lurte på en ørret. Vi byttet stang istedet for å bytte fluer (samarbeide der en fisket). Jeg reagerte tvert på at dette utstyret ikke harmonerte overhode, og dristet meg til å foreslå å prøve andre snører.

Den kvelden ble en ahaopplevelse for kompisen. Han hadde strevd med feil utstyr uten å være klar over det lenge.

Du har selvfølgelig helt rett Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at stang og snøre selvsagt må harmonere, men å dra nybegynnere inn i dine tankebaner Tom, tror jeg blir omtrent som å be han finne på noe annet. Det er ikke gjennomførbart, hverken for de som holder kurs, eller for nybegynneren. Var på et gitarkurs en gang, og fikk på første timen høre at vi måtte spille med følelse. Selvsagt bare crap, først må en lære det grunnleggende, så kan en vurdere hva en selv liker.

Hvordan foreslår du at vi på et kurs med femten deltagere og to instruktører, som heller ikke lever av dette, skal ha så mange stenger og snørekombinasjoner at vi treffer rett for hver enkelt. Hvordan skal vi i tillegg klare å bedømme hva som er rett for hver enkelt, når de faktisk ikke har vett på å kaste i det hele tatt ennå ?

Her inne er det bøtter og spann av gode kastere, som har forsøkt forskjellige kombinasjoner som harmonerer. Det å anbefale en nybegynner et utstyr som snakker sammen, er i mine øyne helt fint. Først når en har kastet litt, så har en mulighet til å gjøre seg opp en egen selvstendig mening om hva som er rett for seg.

På kursene som jeg har deltatt på, så har jeg alltid forsøkt å fortelle folk at fluefiske ikke akkurat er kjernefysikk, men noe som alle, med litt øvelse, kan drive med. Synes det er artig å kaste sjøl, men å gjøre det så komplisert som det ofte blir her inne, synes jeg blir litt for mye. Iallefall for en nybegynner som roter seg inn på denne siden.

Moro å eksperimentere, men det er definitivt for de mest ivrige og iallefall de viderekommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan,det er jo der missforståelsen ligger,jeg prøver ikke å dra nybegynneren inn i det valget der.

Det er jo den generaltabba de fleste av de så godhjertede sjeler her her på på nettet prøver å anbefale noe

til noen,og har egentlig ikke særlig begrep om hva de egentlig snakker om.

Unnskyld at jeg sier det,men det er faktisk tilfelle.

Det enkleste på et kurs er å ta med deg stenger med ulik stivhet og forskjellige snører.

Ikke vær så forbannet opptatt av tallet som står på esken eller tallet som står på stanga.

Og ikke si noe om det heller,la de kaste.

Det er ikke jeg som gjør dette komplisert,men du er i ferd med å gjøre det nå,og det

er unødvendig.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil utstyr ? Jeg har mange forskjellige stenger og snører, noen raske, lette, roligere, men bare to armer og en hjerne. Liker godt alle sammen, ellers hadde jeg ikke brukt dem. Om snøret er alt for lett eller tungt for stanga, og en fortsatt bruker det, så tror jeg det er fordi en ikke har fisket og/eller kastet nok til å kjenne det. En nybegynner vil ikke kunne vite dette om ikke noen forteller han eller henne det, og følgelig mener jeg at en må anbefale noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,med fordel kan du anbefale det han får det til med,men da er du nødt til å se hva han driver med.

Å anbefale uten noen som helst kjennskap til vedkommende er bare et sjansespill,noen ganger blir det

helt bra,andre ganger ikke.

Jeg ville heller ha brukt tiden min på å treffe ham,og kaste sammen med ham,først da er du i stand til å

anbefale noe som helst.Ellers vil jeg ikke ha anbefalt noe som helst.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Å holde kastekurs handler om veldig mye annet enn å anbefale utstyr.

Forøvrig er 15 litt for mange for en person hvis du er opptatt av å yte sevice.

Uansett,på kastekurs er det nesten alltid noen som ikke får det til.Det er de første

som du må sjekke ut med hensyn til utstyr.

Det er en grunn til at de ikke får det til,såfremt du ikke allerede ikke har lagt merke

til feil bevegelse,akselerasjon eller stopp.

I de tilfellene hvor utstyret er feil forandrer situasjonen seg som oftest umiddelbart.

La deltagerne bytte utstyr og spør om hva de føler etter å ha byttet.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så ingen av de som kommer bør ha kjøpt noe som helst på forhånd, og vi (to forøvrig) som er kursholdere bør ha med stenger av ulik type til alle sammen, gjerne med litt forskjellige snører til hver stang også, så en virkelig finner ut av det ? Jeg er ikke uenig i at utstyret kan være viktig i forhold til å kaste på sitt beste, men er heller ikke enig i at det er så komplisert å finne noe som det går an å lære med, at en ikke kan kjøpe noe før en er brukbar til å kaste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...