Gå til innhold

Havabbor. Nye tanker


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

I elvene rundt Trondheimsfjorden ble jo sjølaksfiskerne en periode kjøpt opp.

Kunne det vært en idè og prøve samme ordningen i Oslofjorden?

Dette er gjort siden en god tid tilbake langs den norrländska kysten i Sverige med stor uttelling. I en av elvene, Byskeälven, opplever man et eventyrlig og godt laksefiske. Der har det gjorts en stor innsats med blant annet oppkjøp av fiskerettene fra yrkesfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I elvene rundt Trondheimsfjorden ble jo sjølaksfiskerne en periode kjøpt opp.

Kunne det vært en idè og prøve samme ordningen i Oslofjorden?

Dette er gjort siden en god tid tilbake langs den norrländska kysten i Sverige med stor uttelling. I en av elvene, Byskeälven, opplever man et eventyrlig og godt laksefiske. Der har det gjorts en stor innsats med blant annet oppkjøp av fiskerettene fra yrkesfiskere.

I Oslofjorden så er det vel ingen som fisker lovlig på anadrom fisk??

Er vel ingen som har noen form for laksenot, eller lignende her?

Hva er det man tenker skal kjøpes opp da?

Kvoter fra reketrålere og kystbåter klasse 1?

Er noen klar over hvor mye en reketråler av litt størrelse drar inn av penger?

Ikke negativt ment dette, men det er litt andre forhold her enn i nordsverige f.eks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vel at det skal bli litt vanskelig å få kjøpt opp noe fra de gutta som driver aktivt på anadrom fisk og havabbor. Da dette er en  lyssky bedrift med uante inntekter. Det er slike "bander" rundt Jeløya, de fisker også aktivt etter hummer og andre svært inntektsbringende arter. Og de er nok tilstede alle steder hvor det er mulig å fiske på disse artene, i ly av mørket og stort sett uhindret..

Vi melder fra når vi kommer over de, men de er raske og effektive.

Ingen blir tatt og problemet bare henger i løse luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi heller skal fokusere på at vern kan gi mer fisk til alle, med unntak for rekerfisket. Noen ytterst få yrkesfiskere som fisker med garn som tar "matfisk" slik man har det i Øresund er veien å gå utenfor Drøbak. Bruk denne for det den er verdt http://fiskejournalen.se/tralforbud-skyddar/

Så lenge rekefiskerne kan grine seg til ikke å bruke rist på trålen skjønner de fleste at det ikke er lett å komme noen vei. Man har fullt fokus på å verne om yrkesfiskerne og gir F.. i fisken. Vi sloss mot vindmøller men ikke gi opp for tross alt har vi klart å skape litt blest rundt vern og en annen forvaltning.

Finnes vel noen notretter som brukes og får de erstatning etter inntektene de fem siste årene er det neppe mye det er snakk om. Det er vel få som har sett et kassaapparat på båtene ved brygga.

Det blir tross alt mye lettere å avsløre tjuvfiskere hvis det bare er noen yrkesfiskere som kan bruke garn. Vet at fritidsfiskernes organisasjoner vil protestere, men så lenge de sier at de bare fisker til eget bruk er det mulig å få garn og linefisket deres bort fra mange steder.

Håper noen av dere kan skrive litt i lokalavisene. Kanskje vi bør samle det vi mener  i en liten folder som kan deles ut. Jeg har tilbud om gratistrykk av 1000 stk og andre kjenner til andre sponsorer. Vi må vel i likhet med dem som vil ha verneområder på land kunne fokusere på alt positivt med en fjord "full av fisk".

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er Oslofjorden er unik biotop og en perle for friluftliv, bare en kort reise fra norges mest befolkede område. Det er et så stort artsmangfold, som er overveldende i forhold til nordnorge f.eks. Jeg vet det, kommer fra tromsø. Jeg vet også hva som foregår ombord på div fiskefartøy, da jeg har jobbet på flere av de. Det er kapitalen som rår, og resten spyles på sjøen igjen, død som levende. Det er snakk om ufattelig mange tonn torsk, sei, hyse og annet på årbasis.

Enig i at vern er veien å gå, ta godt vare på det vi har av mangfold før det er for sent.

Jeg ser ikke noen grunn til at det ikke skulle være ett totalforbud på garnfiske i oslofjorden.

Det er vel bare ting som taler for og ikke imot.

En ting som er litt å tenke på er eksport inntektene av norsk fisk, torsk i særklasse.

Men det er vel ikke mange kiloene av torsken her i oslofjorden som går over grensene?

Det første vi trenger er et oppsyns som fungerer og er tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra Fiskeridirektoratet sin statistikk, tok yrkesfiskerne i 2012 fisk med salgsverdi på 762.000.- i Oslo kommune.

Fiskarmantallet viser 35 yrkesfiskere, men alle disse fisker nok ikke i Oslofjorden.

Etter det jeg har skjønt er det yrkesfiskere fra Vestfold og muligens Østfold som også tar turen inn i indre Oslofjord.

Jeg har observert lange garnlenker mange ganger i Oslo,Bærum og Asker kommune og det er jo flere enn disse 3 kommunene langs indre Oslofjord. Jeg vet ikke hvordan disse fangstene blir registrert i og med at båtene er registrert utenfor indre fjord.

Man må nok slå sammen fangsten i alle kommunene får å få et mer riktig tall tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den registreres i den kommunen eller fylket der den blir solgt eller levert, og trekkes så av på kvoten for den aktuelle båten. Hvor båten kommer fra i landet eller fiskers bosted betyr ingenting.

Fiskermanntallet angir bare hvor mange fiskere som er bosatt i kommunen, det sier ingenting om hvor de jobber.

Om man jobber med fiske eller fangst så trenger man å være registrert i manntallet for å få det ekstra skattefradraget som man vil få krav på etter ett hvis antall døgn i jobb. Ganske mange døgn, men husker ikke helt antall. Fradraget er vel på rundt 120000 nå, tror jeg.

Litt OT, sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom vi, som du sier, ut på dypt vann langt fra både havabbor og sjøørret. Jeg vil ikke fokusere så mye på kroner og øre for da havner vi fort i en debatt hvor man slår hverandre i hodet med tall og statistikk. Vi har aldri fått lov til å vise at en helt annen forvaltning kan gi mer i kassa og samtidig gi fjorden en mulighet til å komme i balanse. Vi må vise til Øresund.

Fokuser på det og verdiene som ligger i et langt mer aktivt friluftsliv på og langs fjorden. Sahlgrenska universitetssykehus i Gøteborg har vist at sportsfiske har en rekke positive forebyggende og rehabiliterende effekter. Jeg vet at mange vil si at det ikke er noen hinder for sportsfiske i fjorden. Samtidig har jeg sett alt for mange som har gitt opp fordi de ikke får fisk. Vi er vant med at det er yrkes og fritidsfiskerne som alltid går først. Er det ikke på tide, og naturlig, at i et så tett befolket område som det vi snakker om så er det sportsfiskerne som får gå først? Vi snakker tross alt ikke om Lopphavet.

God helg og skitt fiske

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroner og øre er vel litt viktig med tanke på oppkjøp av fiskerettigheter. Men er enig i at man ikke trenger si mer om det :) Hvilke rettigheter er det dere mener skal kjøpes opp i Oslofjorden, slik som er nevnt i noen innlegg over?

Er det så mange at det ville ha noe særlig å si?

Jeg tror ikke det er en løsning man vil merke så mye til, men heller en av mange dråper i havet for å nå ett felles mål.

Jeg er også for en ren sportsfiskefjord.

Men da må det være et dugelig oppsyn også, eller så er det ingen vits.

Om det skal være et garnfiske av noe slag, så må reglene rundt nedsenkning endres.

Slik de er i dag, virker de mot sin hensikt.

Nedsenkningsregelen opphører i den kalde årstiden, når særlig sjøørret går svært grunt.

Da kan man sette garnet sitt lovlig helt fra fjæresteinene.

Jeg mener at den regelen må forandres uansett!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er veldig enig Tony. Når politikere og byråkrater i Vestfold vil gjøre noe for sjøørreten for å tjene penger på den slik Danskene gjør er de nødt til å se på reglene ang garnfiske. Slik det er i dag kan det ikke være, og hvorfor skal hvermansen kunne sette garn. De må også se på lysfiske etter sild og brisling som ofte skjer oppe i fjæresteinene. De må se på skarv og sel. Håper ideen sprer seg fra Vestfold og til de andre fylkene rundt fjorden. Der har vi alle en jobb å gjøre. Mas og ros i skjønn forening. I Vestfold er NJFF engasjert. Det skjer endelig saker og ting. Det får vi se positivt på.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...