Gå til innhold

Scott - Forskjell på ulike modeller i samme klasse


oeyvind

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er nysgjerrig på hvor stor forskjell det er på Scott-modellene i samme klasse - håper noen kan dele sine erfaringer!

Jeg har en 8'8" G2 #4.

Med lang fortom, liten flue og sidevind har jeg av og til ønsket meg en raskere/ stivere stang.

Burde jeg kjøpe en G2 9" #5 eller en S4 9" #4?

Eller kommer jeg enda bedre ut av det med en sekser?

...

Jeg er ikke ute etter en streamer- eller fjellvann-stang - det er snakk om å bruke de samme fluene i de samme elvene/ vannene, men under ulike forhold. Litt satt på spissen, men det er i hovedsak et stangpark-prioriteringsspørsmål - nyanser innenfor samme klasse, eller breddesortiment?

Flott om noen kjenner til nevnte stenger, men erfaringer fra andre produsenter er også av interesse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på litt av det samme som deg oeyvind!

Jeg bruker hovedsaklig Scott G2 905 og en GL Fario 904 til tørrfluefiske. Begge er relativt myke, og i situasjoner hvor jeg ønsker høyere linehastighet har jeg tenkt på Scott S4. Eventuelt Winston B3X i #4 ni fot. Eller kanskje skapt meg et kjempebehov for den nye Radian fra Scott! Tror jeg må teste den ved første anledning  :D

Uten å ha allverdens erfaring tror jeg at jeg kommer til å samle/kjøpe stenger med ulike nyanser innenfor de samme klassene. Så er man bedre rustet for alle situasjoner som du sier.

mvh Jarle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde både G2 8`8" og 9` + S 4 9` i #4 på messa i april. Det var stor forskjell på de. Jeg likte ikke S 4.

G2 9` opplevde jeg som en topp alround stang. 8`8" var mye "lettere" en 9`en.

Hvis jeg skulle kjøpt ny 4/5 stang i dag ville valget stå mellom Scott G2 9`#4 eller Winston GVX 9` #5.

Men det trenger jeg ikke for jeg har en SAGE ZXL 9` #5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hovedsaklig Scott G2 905 .............. høyere linehastighet ......... Winston B3X i #4 ni fot.

mvh Jarle

Dette bør du teste. Har ikke tro på at det er vesentlig forskjell da det gjelder vind/hastighet/større fluer!

Fikk testet Winston GVX #5 og 6 og B3X # 5, riktignok 5-delt, forrige uke.

Har ikke erfaring med G2 905 men har en G2 906. Tror ikke jeg oppnår mye mer med B3X #5 enn jeg gjør med min G2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt en Scott stang i dag saa hadde det blitt en Radian 905. Ikke for rask, ikke for myk, lett og følsom. Får S4 til å virke tung og gammeldags i forhold.

Generelt så er det veldig stor forskjell på stenger i samme serie. Hadde en S4 904 og 804. 904 brukte jeg som 5er på korte hold. 804 er mer en 3er. I G2 så er 9foterne mer allsidige enn 8`8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hovedsaklig Scott G2 905 .............. høyere linehastighet ......... Winston B3X i #4 ni fot.

mvh Jarle

Dette bør du teste. Har ikke tro på at det er vesentlig forskjell da det gjelder vind/hastighet/større fluer!

Fikk testet Winston GVX #5 og 6 og B3X # 5, riktignok 5-delt, forrige uke.

Har ikke erfaring med G2 905 men har en G2 906. Tror ikke jeg oppnår mye mer med B3X #5 enn jeg gjør med min G2

Takk for innspill hansjr! Helt enig, det beste er å teste først. Men det blir nok en Radian med tiden!

tmags; vet du hvordan G2 8`4 er i forhold til 9 og 8`8?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha allverdens erfaring tror jeg at jeg kommer til å samle/kjøpe stenger med ulike nyanser innenfor de samme klassene. Så er man bedre rustet for alle situasjoner som du sier.

mvh Jarle

Mange som har havnet i den fellen. Til slutt vet du ikke hvilken stang du skal ta med på tur, valgets kval :-\

En Radian høres spennende ut. Før prøve den på messa i april (torsdag fra start er det mulig å ha kastebasenget nesen alene) Håper Scott kommer med veninnen min i år også. Hadde en lang hyggelig prat i fjor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å høre deres tanker rundt emnet.

Spesielt at G2 8´8´´ og 9´ er så ulike. Det er nesten vanskelig å tro at noen cm skal utgjøre så stor forskjell. (Men jeg tviler ikke!)

Hansjr:

Mener du: "Mange som har havnet i den fellen." - eller var det en halv-spøk?

Jeg er redd for at #5-stang vil bli liggende i bilen når jeg er på tur. Jeg klarer meg godt/ trives best med #4, men har som sagt ønsket en raskere stang. Jeg har da testet sidemanns #5-stang, men jeg syns det blir litt i overkant.

At jeg kan trenger en #5 eller #6 til fjellfiske, for eksempel, er en annen sak...

Dette er et alternativ til "tørrflue-setup".

F2 7´7´´ #4    <    G2 8´8´´ #4    >    S4 9´#4 (kan også brukes med #5-snøre?)

Setter som sagt stor pris på deres tanker rundt dette emnet. Og for å ikke hisse opp de av dere med kort lunte kan dette sees på som et spørsmål, ikke en påstand :-)

...

Radian er sikkert en rå stang - jeg satser på at S4 oppnår kult-status på FFS om noen år og med det blir en god investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke ut fra egne erfaringer, men jeg har blitt veldig glad i S4. HAr 903, 864 og 905 i denne serien. Alle kaster finfint med snører i oppgitt klasse, men takler også en klasse tyngre. Jeg føler ikke at disse stengene blir for harde/raske, og dette kommer fra en som er glad i både cane og glassfiber. 903en kjøpte jeg i våres og er omtrent den eneste stanga jeg har fisket med i år. I fjor var det likedan med 864en.

Jeg er veldig spent på å prøve Radian - kanskje en av S4ene må vike  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesielt at G2 8´8´´ og 9´ er så ulike. Det er nesten vanskelig å tro at noen cm skal utgjøre så stor forskjell. (Men jeg tviler ikke!)

Hansjr: Mener du: "Mange som har havnet i den fellen." - eller var det en halv-spøk?

Jeg er redd for at #5-stang vil bli liggende i bilen når jeg er på tur. Jeg klarer meg godt/ trives best med #4, men har som sagt ønsket en raskere stang. Jeg har da testet sidemanns #5-stang, men jeg syns det blir litt i overkant.

Tore, tmags, har tidligere forklart at Scott bygger opp hver stang fra bunnen, mens andre leverandører kapper av bunndelen da de lager kortere stenger. Han var også inne på at S4 8` og 9` er to veldig forskjellige stenger/aksjon.

Ble selv overasket hvor stor forskjell det var på 8`8" og 9`da jeg prøvde G2 i april.

Snakker for meg selv da det gjelder stenger. Morsomt med litt forskjellig / lett å handle da en tester. Noen stenger har jeg kun kastet med i hagen. Fin meditasjon da en ikke sykler, fisker eller klipper gresset.

SAGE ZXL #5 opplever jeg som en lettere/mer "delikat" stang enn Thomas&Thomas Horizon II #4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...