Gå til innhold

Sage One Dilemma! 9' eller 9'6''#7?


SteinarFiske

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg trenger gode råd i et lite dilemma jeg har havnet i. Gjerne av folk som har prøvd noen av stengene det gjelder.

Jeg fikk en Sage One 790 i gave fra min kjære til min 30-årsdag. Jeg har lenge ønsket meg en Sage One og har vel luftet at det var 9'6'' klasse 7 jeg lurte mest på. Min kjære, som ikke er veldig bevandret innen fluefiske trodde det var 9 fotern jeg skulle ha. Jeg er jo imponert over at hun i det hele tatt hadde kjøpt stanga til meg, og attpå til i riktig klasse, så jeg var uansett veldig fornøyd.

Jeg har fra før en G.Loomis Nativ Run 10' #7 som jeg bruker til mitt fiske. Mest laks og sjøørret i små trange elver på vestlandet. Jeg har fra jeg kjøpte den syns at den er litt i groveste laget for meg. Den tar lett synkeklumer og tunge fluer men den blir til gjengjeld veldig tung og gå med i timesvis i elva. I tillegg føles den for meg litt dårlig balansert og virker veldig framtung. Jeg blir rett og slett sliten i fingrene.

Jeg tar med meg stanga jeg gikk i gave til Bergen Aktiv der hun kjøpte den, for å teste den opp mot samme stanga bare i 9'6''. Prøvde begge stengene i bassenget bak butikken med WF-line med ca.12m klump i klasse 7 og begge med skyteklump rundt 9meter, flyt ca. 17g.

Jeg hadde jo sett for meg at det var 9'6'' #7 jeg skulle ha. Jeg ville ha en stang som var litt kortere enn G.Loomisen og samtidig lettere. En stang som er god til vannkast men også overhodekast. En rask stang med med noe dypere aksjon enn utpreget toppaksjon. Nå er jeg jo klar over at Sage One stengene er raske med toppaksjon men jeg så for meg at det måtte være noe forskjell på stengene med ulik lengde i samme klasse.

Valget skulle vise seg å bli veldig vanskelig. 9'6'' #7 stanga var litt som forventet. Lett og godt balansert. Presis med masse spenst og krefter, og til sammenlikning med G.Loomisen er den akkurat det jeg har vært ute etter. Problemet oppstår når jeg prøver 9' #7 stanga. Denne føles mye lettere, med mer finesse og kanskje en mer utpreget toppaksjon enn 9'6'' stanga. Den er rett og slett ufattelig artig å kaste med. Det går som et uvær. Stengene fremstår som ganske forskjellige og skulle i så måte gjøre valget enklere. Men neida. 9'6'' stanga er tydelig en kraftigere stang. Klingen ved korken er tykkere, den har en kraftigere rygg og er helt klart en stang for litt tyngere fiske sammenliknet med 9 fotern. Den er også bedre på vannkastene enn 9 fotern og har en litt dypere aksjon som jeg trodde på forhånd. På samme tid syns jeg 9 fotern greier vannkastene overraskende bra. Jeg må riktignok justere litt og være litt mer presis i oppspenningen men lengdene er omtrent de samme. På overhodekastene er den en drøm. Du får følelsen av at den kan gjøre hva du vil.

Det endte med at jeg tok med meg 9'6'' #7 stanga hjem, men har begynt å tvile veldig etter at jeg kom hjem. Jeg har ikke brukt den enda og får sikkert byttet den tilbake hvis jeg vil det. Så hvem skal jeg velge?

Det ender litt på hva jeg skal bruke stangen til. Har jeg virkelig behov for en så kraftig stang som 9'6'' stanga? Det er snakk om små elver jeg fisker i. Og skulle jeg ha behov for synk 6 klump og bottletubes så har jeg jo G.Loomisen. 9 fotern vil jo også være glimrende til sjøørret på kysten. eller til vindfulle dager på fjellet? Nei det er vanskelig dette.

Noen som har erfaringer med noen av disse stengene? Eller som kan hjelpe meg i den ene eller den andre retningen?

Alle innspill mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd noen av stengene, men kanskje du burde beholde 9'6" og heller kvitte deg med Native Run stanga og finne deg en lettere syver eller kanskje en sekser?

Jeg har istedet for en litt kraftig enhånds, falt for en Zpey Switch z1 #8 11'. Deilig å kunne fiske tohånds fra "feil side" av elva når behovet melder seg. Så har jeg i tillegg med meg enten en Loomis GLX 10'#7  eller en Z-axis 609 rigget med flyt og tørrflue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for begge  <<l;D

Min reaksjon på dette svaret må bli som følger. Tyder på at du har en meget tykk lommebok. Selv om du kjøper brukt.

Magne Fjellstad.

He-he,, nei lommeboka er sånn passelig, men prioriterer her i livet. Om du feks. røyker og slutter med dette, har du budsjett til minst 3-5 nye stenger i året om det målet :) Bare et eksempel da.  :D

Du er sprek til å være 80 år Mr Fjellstad  ;)<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...