Gå til innhold

Tmc Aero Dry wing


danbruud

Anbefalte innlegg

Etter å ha prøvd diverse materialer som vinger på spent spinner så har jeg endt opp med å bruke TMC AeroDry Wing til mine. De har svært god flyteevne, de flyter høyt i filmen, de sprer seg lett og det aller viktigste; Er lett synlig.

Det har som regel begynt å mørkne når jeg drar frem spinnere og da er det å kunne se de ekstremt viktig syntes jeg. Så jeg har bundet opp nye for kommende sesong, hvor alle bruker TMC AeroDry Wing. Samt CdC som dubbing.

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg sluttet å bruke dette materialet til spente spinnere, da det etter en tids bruk vil miste spensten, og ligge klistret inntil kroppen. Det samme gjelder de andre syntetiske variantene jeg har testet også. Så kan man sikker diskutere om dette påvirker fiskligheten, men for meg så er det ikke slik jeg ønsker at fluene skal  se ut, så derfor lager jeg dem med vinger av hackle, som jeg synes er mye bedre. Men synes materialet er supert til Duns.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organza er vel antaglig det dårligste materialet jeg har brukt på spente spinnere. kolapser fullstendig, enda kjappere en aero dry wing. Dry winge holder seg brukbart så lenge den er sånn tørr, men etter et par inntrekk under vann, så går det filleveien med den også.

skal du ha en spent spinner som forblir spent, styr unna kunstfibre, bruk hackle. Men igjen, fisken bryr seg lite om at vingene kolapser og legger seg intill kroppen, for det gjør den på de naturlige insektene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 3 varianter… vinger av ren cdc, en med blanding av dry-ving og cdc, og en med oppbundet hacle.

Den med oppbundet hackle er vel den som holder lengst, men det er no fitteri å binde… Ofte ender jeg bare opp med å sette på ei ny flue, som oftest den med cdc/dry-ving….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gisle, bruker du da vanlig hackle fra f.eks dry fly capes eller?

Bruker vanlig hane hackle. whitting eller tilsvarende. funker som fy og varer leeeenge og flyter godt <<l

Tore Arne, det er da jo ikke fitteri, det er jo lætt.  ;D.

Kasta akkuratt en bunke spinnere med cdc og dry wing, cdc fjæra sto pent ut til siden, dryvingen lå pent intill kroppen, rett i søpla med dem ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke motsi Gisle's erfaringer med dry-wing materiale i vingene på spent spinnere, da jeg selv har opplevd at de kollapser etter at de blir skikkelig våte, og ikke minst når de er innklint med fiskeslim, men her har jeg satset på kvantitet fremfor kvalitet de siste årene  :)

For meg er de mye lettere å se på vannet i halvmørket med kombinasjonen dry-wing/cdc i vingene enn hacklevinger, og jeg binder dem kjappere.

Syntes begge varianter har sine fordeler, og har derfor et utvalg av begge, men er det mørkt/dårlig lys så velger jeg dry-wing variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere måter å gjøre dette på Fredrik. Her er min løsning. Jeg binder inn en liten CDC fjær i bakkant av thorax, både på oversiden og undersiden av kroppen. Så binder jeg inn et hackle som jeg surrer rundt på tradisjonelt vis, og så bretter jeg CDC fjærene frem, og splitter dermed hacklet til siden som så skaper det riktige avtrykket. Hvis behov så trimmer jeg vekk eventuelle fibre på avveie.

For å gjøre det enkelt så kan du selvsagt klippe vekk hacklet over og under og dubbe rundt fibrene som står igjen med cdc dubbing eller tilsvarende. Du kan også binde opp hacklet uten å klippe, funker som fy begge deler.

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Alt til sitt bruk :) har opplevd at all fisk har refusert fluer med cdc og hackelvinger, og tar den første spinneren med organza som flyter over hodet på den :) Men det beste allround materialet jeg har brukt er snowshoe, selv om det må jobbes litt med så mister det aldri spensten, og flyter godt selv etter å ha vært gjennomvått, ved å blindkaste litt, eller en runde i risteboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg har skikkelig sansen for dette matrialet til vinger på døgnfluer. Skulle gjerne hatt litt flere farger og prøvd det på vårfluer også. Hvit og medium dun er ganske lett å få tak i, men andre farger viser seg veldig vanskelig å skaffe. Noen som har noen tips på hvor man kan få kjøpt andre farger? Butikk? Nettet?

Er ute etter de fleste fargene i grå, brun, oliven, samt noen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...