Gå til innhold

Vær forsiktig når du bestiller bindemateriale...


Dryflyfool

Anbefalte innlegg

Det er vel slettes ikke utenkelig at denne JC nakken stammer fra oppdrett, og at fjær fra vill utryddingstruet fugl av denne art i dag neppe er handelsvare.  Derfor er jeg ikke mye bekymret for denne arts undergang grunnet fluebindere.  Oppdrett av JC har pågått siden 1862 i England og det finnes flere oppdrettere i Europa og USA.

Slik fikk jeg forklaring fra en svensk importør / forhandler:

Har fjærene fra fuglen sitt opphav i et EU land skal det være nok med bekreftelse på dette fra selger ved import til annet EU eller EØS land.    At det i forsendelsen foreligger en erklæring fra selger om varens opphav skal være tilstrekkelig.  Det er lite trolig at slik dokumentasjon fremlagt i etterkant blir akseptert.  Derimot ved import fra land utenom EU / EØS kreves det Cites sertifikat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg holdt på å gå på samme smellen. Fikk tilslaget på en nakke på ebay. Nettopp fra Estland. Dette er noen år tilbake. Så begynte jeg å sjekke litt rundt og fikk litt panikk! Sendte mail til selger om nakken var CITES-merket, noe den selvfølgelig ikke var. Jeg ba innstendig om at han måtte forkaste budet mitt og han gikk til slutt med på det.

 

Godt å se at systemet fungerer ja. Skal vi ha disse nakkene får vi betale det det koster med CITES-merking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...