Gå til innhold

Vulgata


Dverak

Anbefalte innlegg

Problemet med opp/ned-fluene er ofte at de ikke blir STORE nok til vulgata. Skal man opp i størrelse må man også opp i krokstørrelse. Større krok gir fluer som flyter dårligere, spesielt den type krok som du har brukt på bildet, som er ganske tykk i utgangspunktet. Men under riktige forhold fisker opp/ned fluer godt de.

 

Har også diskutert hvorvidt disse fluene gir et dårligere eller bedre avtrykk på vannfilmen enn f.eks. fluer med forlenget kropp. Mine opp/ned-fluer flyter lavere enn forlengede fluer. Om dette er positivt eller negativt kan vel kun fisken avgjøre.

 

En tredje ting er at dessto kraftigere (stivere) vinge opp/ned fluene får, dessto dårligere vil krokingen bli. Det er iallefall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som kroker dårligst av de jeg bruker er Mohican Mayfly' date=' men den bruker jeg stort sett bare når jeg må underhåndskaste.[/quote']

 

Jeg har et par Vulgataimitasjoner på plakaten som jeg fikk se i sommer. De ligner litt på Mohican Mayfly med foam i kroppen, men de er bundet på en slik krok som Oppned flua øverst her, men litt mindre. Dekker lissom 2/3 av kroppen. Karen som viste meg disse påstod at de kroket bra, kan jo være vært et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Krok 12 TMC100 tiemco

fine dubbing + tekstil-lim

deer body hair ( haletråder)

vanlig brun hane nakke, hackel

x2 brune CDC fjær, vinger

takk skal du ha, er ikke mange innlegg om dagen, på mønster kan ikke folk sende inn litt a. Det er bra med litt inspirasjon:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krok 12 TMC100 tiemco

fine dubbing + tekstil-lim

deer body hair ( haletråder)

vanlig brun hane nakke' date=' hackel

x2 brune CDC fjær, vinger

takk skal du ha, er ikke mange innlegg om dagen, på mønster kan ikke folk sende inn litt a. Det er bra med litt inspirasjon:):)[/quote'] Vi kan godt ha en sånn "hva jeg binder nå" tråd.... Lager en jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god kveld

Kan også ha noe med hvor du binder den fast, la halen gå ut/opp rett før bøyen starter. hvis du binner den fast helt ut er den lett for å bli rett eller en knekk istedet for en jevn bue...(er en mulighet)

Setter også nåla i stikka slik som jeg vill ha den forlengende halen opp fra kroken

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...