Gå til innhold

Aurilvilli-binding på "Ørretjakt"


Gulars

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er vel egentlig et spørsmål til Flemming, men dere andre må jo for all del også svare.

 

Når Flemming binder denne Aurivilli-fallskjermen, så begrunner han det å gå ned en krok-størrelse med at Aurivillien m.f. står med bakkroppen noe opp fra overflata. På den måten blir jo avtrykket noe kortere enn den faktiske lengden på insektet.

 

Men samtidig så binder han jo inn haletrådene slik at disse hviler på overflata. Dette får jo flua til å ligge stødigere, men dette samsvarer jo ikke med at bakkroppen står noe opp...

 

Ikke meningen å kritisere måten du binder på Flemming, selv binder jeg fallskjermene på den samme måten, og fisker ofte med en flue som er mindre enn orginalen.

Burde ikke en flue UTEN haletråder (hvis man får den til å flyte godt) fiske bedre? Evt at man binder inn haletrådene slik at de står oppover?

 

Er det noen som har "forsket" litt på dette?

 

Forøvrig må jeg si at filmen var herlig!!

 

Mvh

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Skjønner helt klart tanken din Gulars.

Jeg er av den oppfattning at så lenge vi viser fisken en del/mesteparten av det den leter etter så går det bra. Dvs. det spiller liten rolle om det er litt mer eller litt mindre... Betydningen av den korte versjonen mener jeg er størst når sikten er mindre enn på høylys dag. Dvs. fisken ser også det som er over vannet ikke bare på.

 

Selv har jeg alltid bundet den med halene ut til siden for å gjøre nytte av halefibrene som støtte.

 

Jeg har bundet noen aurivilliier og marginataer med forlenget kropp som en vulgata på krok 16 og 18 m/kort skaft. De skal bli spennende å prøve ut. På de står bakkroppen høyt og halene berører ikke vannet. Det vil gi et lite avtrykk samtidig som de viser seg i full størrelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk,

Jeg har bundet noen aurivilliier og marginataer med forlenget kropp som en vulgata på krok 16 og 18 m/kort skaft. De skal bli spennende å prøve ut. På de står bakkroppen høyt og halene berører ikke vannet. Det vil gi et lite avtrykk samtidig som de viser seg i full størrelse...

 

Har du bilder av disse...?

Tekstillimfluer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haletrådenes fremste funksjon, slik jeg ser det, er å stabilisere flua og hindre at bakkroppen ikke synker nedi. Haletrådene på mine fluer er ikke ment å representere en forlengelse av kroppen. Jeg binder også somregel haletrådene ut til siden for ytterligere stabilitet. Ellers er jeg av den oppfatning at en imitasjon som er et hakk mindre enn originalen som regel er mer effektiv en en som er litt større. Under tette klekkinger har jeg tilogmed inntrykk av at en flue som er litt mindre en originalene kan være det som skal til for at den blir foretrukket i mengden. Vet ikke om andre deler denne oppfatningen ?

 

Mvh

Rolf J. Fjærbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Haletrådenes fremste funksjon' date=' slik jeg ser det, er å stabilisere flua og hindre at bakkroppen ikke synker nedi. Haletrådene på mine fluer er ikke ment å representere en forlengelse av kroppen. Jeg binder også somregel haletrådene ut til siden for ytterligere stabilitet. Ellers er jeg av den oppfatning at en imitasjon som er et hakk mindre enn originalen som regel er mer effektiv en en som er litt større. Under tette klekkinger har jeg tilogmed inntrykk av at en flue som er litt mindre en originalene kan være det som skal til for at den blir foretrukket i mengden. Vet ikke om andre deler denne oppfatningen ?[/quote']

Problemet vårt er (slik jeg ser det) at når vi har laget en flue som ved bindestikka har samme størrelse som originalen blir alt for stor på vannet. Det er ikke alltid dette gir et negativt utslag, men jeg liker ikke at flua ser for stor ut. Dessuten vil ofte en flue som er laget i en mindre størrelse enn originalen gi et mer "riktig" avtrykk.

 

Hvis det skulle være av interresse så kan du lese hva jeg mener om binding av døgnluer her:

http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=111&mode=thread&order=0&thold=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Flemming binder denne Aurivilli-fallskjermen' date=' så begrunner han det å gå ned en krok-størrelse med at Aurivillien m.f. står med bakkroppen noe opp fra overflata. På den måten blir jo avtrykket noe kortere enn den faktiske lengden på insektet.

Men samtidig så binder han jo inn haletrådene slik at disse hviler på overflata. Dette får jo flua til å ligge stødigere, men dette samsvarer jo ikke med at bakkroppen står noe opp...[/quote']

 

Det er helt riktig observert det, Gulars... ;)

Nå er det heldigvis slik at fisken ikke tenker like logisk som oss. Det er vel lite vi egentlig vet sikkert, men mange tror ørreten i første rekke ser etter positive kjennetegn, og ikke etter mangler eller feil. Fisken ser jo hele krokgapet på kroken vår, men bryr seg til en viss grad mindre om denne nagative oppdagelsen så lenge de positive (kropp, vinge, avtrykk etc.) ligger tett opptil utseendet på originalen...

 

Hvis fisken ser en riktig lengde på kroppen, riktig høyde på vingen, og rett avtrykk på vannhinna, så er min oppfattelse at dette er nok riktige "triggere" til at fisken burde ta. Jo særere fisk, desto flere rette "triggere" må den se, og desto mindre kan jeg "jukse". Haletrådene som burde stått oppover tror jeg dermed ikke den bryr seg om i de fleste tilfeller, og så lenge haletrådene er praktiske (for meg) for at flua skal stå rett, så bruker jeg ofte dette møsteret selv om det blir "feil".

Nå har jeg også noen få lengre imitasjoner i boksene mine da (krok 12), men jeg liker ofte å bruke litt mindre imitasjoner. Krok 12 lager også et mye tyngre trykk på vannhinna, og det er ikke alltid ørretten liker dette (utenom i Finnmark da..hehe laugh.png' alt=':lol:'> ).

 

Ikke meningen å kritisere måten du binder på Flemming' date=' selv binder jeg fallskjermene på den samme måten,[/quote']

 

Jeg trodde nok det ville komme kommentarer på flua, med da på at jeg "jukset grovt" :oops: på filmen, og hoppet over elementer som å binde inn hacklestammen skikkelig, og hoppet over å legge inn resten av thorax før hodet avsluttes etc... Ingen som fikk med seg det? Fisken får det heller ikke med seg... 8)

 

Burde ikke en flue UTEN haletråder (hvis man får den til å flyte godt) fiske bedre? Evt at man binder inn haletrådene slik at de står oppover?

 

Jo, det er riktig. En forlenget kropp funker bra, og en av de største ørrettene jeg fikk under Aurivillii-klekkingen for to eller tre år siden fikk jeg på en imitasjon med tvunnet antron-garn som bakkropp, cdc-vinge, og spunnet cdc som thorax. Av en eller annen grunn, så laget jeg ikke flere av denne, men jeg mener det var fordi den bøyet seg etter en stund, og ofte landet feil på lengre kast. Savnet nok haletrådene, vet du.. ;) . I år må jeg vel se om disse tekstillim-bakkroppene fungerer like bra til små krok-størrelser.... sjekk: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=123

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

 

Joda, vi tenker nok likt Flemming, jeg synes også det er kjempefint med den ekstra støtten som haletrådene gir.

I fjor bandt jeg en del Sulphurea i en krokstørrelse mindre enn vanlig, og med haletrådene stående opp slik at de ikke lå på vannhinna. Dette gjorde jeg fordi min erfaring med sulphurean er at den står med bakkroppen pekende litt oppover, og haletrådene ca 45 grader oppover. Fikk jeg noe større og flere fisker av den grunn? Tror ikke det.

Fluene fløt veldig godt de første kastene, men etterhvert så hadde bakkroppen en lei tendens til å komme vel mye nedi overflatehinna. Da funka flua betydelig dårligere etter min mening.

Prøvde så vanlige fallskjermer med haletrådene bundet vannrett, de funka egentlig like greit.

Nå var det ikke snakk om storfisk, men en gøyal erfaring likevel.

 

Men når det er sagt, jeg kommer nok bestandig til å ha et par eksemplarer med halene oppover i boksen min. Greit å ha hvis fisken er svært vanskelig.

 

Snarveier i bindingen? Snarveier er bra, og når fisken driter i det er det enda bedre.

 

Mvh

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...