Gå til innhold

Sjøørretfiske - Tips?


Hauks

Anbefalte innlegg

Jeg fikk også sjø-ørret på over kiloen på første turen. Etter det har det ikke blitt no (ok, et og annet slips som vi kloklig har returnert), og jeg skal love deg at denna gutten har prøvd både hardt og lenge. Så mitt beste tips er; bli hjemme laugh.png' alt=':lol:'> Mitt nest beste tips er å ikke be meg om råd og eventuelt unngå å fiske på samme sted til samme tid som meg. Ser nemlig ingen andre som får no heller.

 

Men det er et par andre her inne som kan en del om sjøørretfiske. Flemming har skrevet denne artikkelen her om emnet: http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?name=News&file=article&sid=98&mode=thread&order=0&thold=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får komme med motsatte tips av det Robin kom med jeg da ;)

 

Ser at du kommer fra Namsos-det betyr at sannsynligvis er samtlige fjorder mer enn ferske/brakke nok til at sjøauren trives der - selv nå midtvinters, dog noe usikker da jeg ikke er godt nok kjent i ditt område. Om forholdene er liknende som her på Vestlandet kan jeg komme med noen tips. Ut fra fjordene er brakke nok skal det ikke være nødvendig å måtte trekke mot ferskvannskilder. Derfor ville jeg prøvd å finne større gruntvannsområder - med innslag av sand, grus, stein, tang - det viktigste er at bunnen ikke blir for steril. Bukter med mykere bunn - gjerne innslag av ålegress pleier også å være bankers vinterhabitat.

 

Slik jeg ser det er de tre desidert viktigste byttedyrene for sjøauren vinterstid forskjellige fiskeslag, reker og ikke minst tanglopper. Derfor ville jeg hatt noen fluer som representerte disse byttedyrene-da skulle du være godt rustet. I motsetning til et annet tips her ville jeg fisket fiskeimitasjonene raskt inn, går knapt an å fiske for fort-varier inntrekksmåten. Reker fisker jeg ikke så veldig raskt-MEN noe jeg mener er viktig, de skal fiskes med kjappe bevegelser, dette betyr ikke at farten nødvendigvis trenger å være så stor-også her-varièr inntrekk og med innlagte pauser om det skulle være nødvendig.

 

Tanglopper mye det samme som reker-men enda kortere drag gjerne uten pauser. Hvorfor ikke prøve flytende tanglopper om sjøauren er overflateaktiv-særlig på stille dager-anbefales! :D Små fluer betyr ikke nødvendigvis liten fisk ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det nevnes forskjellige fiskeslag når det er snakk om byttedyr.

F.eks i den fisken som Hauks fikk her om dagen fant vi flere sei på ca. 10-12 cm.

Hva med å binde opp store tubefluer i samme størrelse og farge som det eventuelle fiskeslaget? :D

Noen som har prøvd dette?

Kan muligens påvirke kastingen en viss grad hvis man bruker veldig lett utstyr laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei! Hauks.

 

Jeg er en ivrig sjøørret fisker fra Rørvik ikke langt fra deg, har fisket sjøørret i sjøen i 4år, begynner å se noen linjer men, har funnet ut at det er best å fiske fra fjæra til 3 timer etter flo. Skal du fiske når sjøen faller da må du finne deg plasser med en del strømm eks bystrømmen ut mot vemmundvik. Alle strender med leopardbun skal være gode, du har en del gode plasser ut mot Flatanger, Salsneset og ut mot Jøa.

 

Sjøen rundt Namsos er brakk nok men; Namsen(elve) spyr ut masse kaldt elve vann, ta med deg et tempraturmåler.

 

Tiden rundt fullmåne er alltid bra, samt skummringstimene morra og kveld.

 

Det er viktig at du besøker strender mer en en gang før du gir dem helt opp, har opplevd flere ganger at plasser jeg har fisket 2 og 3 ganger uten å få fisk. Sist vår var jeg på en slik strand der jeg har fisket flere ganger uten hel, men så plutselig hogg det til en sjøørret på 1.6kg rått. :P

 

Jeg bruker 4 til 5 fluer heleåret de fisker godt. reke,tanglopper, bøstemark og sild/lodde imm. de flest er selvbundet mye på maraboufjær.(sort, olivengrønn, grizzly, rød) isbjørn, revehår, kattehår fra egen katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...