Gå til innhold

Beste ørretfluer


arnetob

Anbefalte innlegg

!!!!!! POST BILDE AV FLUEBOKSEN(E) DERES !!!!!!

 

 

Har skaffet meg en "personlig fluebinder" i USA, og siden jeg kan veldig lite om fluer og norske insekter/klekkinger generelt, trenger jeg tips. Bygger opp en ny flueboks og vil ha et variert utvalg, ikke 5 fluer av samme type liksom. Hvis dere skulle klart dere denne sesongen med bare en liten flueboks, hvilke fluer ville dere gjort plass til? Da tenker jeg forslag på et par av de "beste":

 

- maurene

- døgnfluene

- mygg

- stankelbein

- steinflue

- gresshoppe

- bibio

- + et par ørret "killere som ikke nødvendigvis imiterer noe spesielt"

 

osv osv. Gjerne post bilder og navn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulle få kjempebett på ei flue fra boksen din, men uheldgvis mister to av dem i trærne, skulle det ikke da vært allright med tre til på lager. ;)

 

Min sikre vinner er denne : http://www.fluefiskesiden.no/forum/topic/21439-sbs-daddy-longlegs-markadaddy/?hl=markadaddy

Så klart, men på dagsturer mister man neppe mer enn 2 av samme flue :) Vil jo ha flere av samme type på lager, men tar bare over fluene man skal bruke i den lille boksen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville startet med det siste du skreiv jeg. Heller nok av de som ikke imiterer noe spesielt enn en bråte med fluer som man er avhengig av det finnes på eller i vannet for å få bruk for. Mygg er en grei sak av de du beskrev. De er overalt og omtrent hele tiden i aktivitet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ville droppa steinflue, gresshoppe, stankelbein og bibio og heller erstatta dette med nokre gode vårflueimitasjoner som elkhair, streaking caddis eller devils bug, fordi fisken ytterst sjelden er noko i retning av selektiv på desse og stort sett så funker nokre røsslige vårfluimitasjoner.

Stor skogsmaur med litt raudbrunt i , f eks foam variant med vinger fungerar bra som bibio også.

 

Når det gjeld døgnfluer så ha ein klekkervariant i brunt-oliven i str 10 til 18, desse går godt som myggklekker også i små str. Dersom målet er få mønster så ville eg i tillegg gått for ein adamsvariant i str 10-18, denne fungerar på det meste av døgnisane.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært 1 boks, så... Opplever at jeg har et mylder av bokser og nye ideer om organisering hvert år. Uansett hvor lyst jeg har til å lage den komplette minimalistiske boksen så ender jeg alltid opp med full bag og et salig kaos.

Men neste år..

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det bare vært 1 boks, så... Opplever at jeg har et mylder av bokser og nye ideer om organisering hvert år. Uansett hvor lyst jeg har til å lage den komplette minimalistiske boksen så ender jeg alltid opp med full bag og et salig kaos.

Men neste år..

Haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

!!!!!! POST BILDE AV FLUEBOKSEN(E) DERES !!!!!!

 

 

Har skaffet meg en "personlig fluebinder" i USA, og siden jeg kan veldig lite om fluer og norske insekter/klekkinger generelt, trenger jeg tips. Bygger opp en ny flueboks og vil ha et variert utvalg, ikke 5 fluer av samme type liksom. Hvis dere skulle klart dere denne sesongen med bare en liten flueboks, hvilke fluer ville dere gjort plass til? Da tenker jeg forslag på et par av de "beste":

 

- maurene

- døgnfluene

- mygg

- stankelbein

- steinflue

- gresshoppe

- bibio

- + et par ørret "killere som ikke nødvendigvis imiterer noe spesielt"

 

osv osv. Gjerne post bilder og navn!

 

Hei

 

Eg bruker http://www.millersflyshop.com/servlet/StoreFront på dei fluene eg sjølv ikkje gidder å binde. Eg har fått dei til å lage ein del nordiske mønster.

 

Du kommer langt med

 

oliven døgnflue #14, 16 og 18

brun døgnflue #12, 14, 16 og 18

spent spinner (rust) #14, 16 og 18

Elk hair caddis #12, 14 og 16

palmer mygg #12, 14 og 18

Streaking caddis #10, 12

PTN #14-18

Montana #10-16

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde følt meg litt naken, iallfall i min favorittelv... ;) Ikke vondt ment. Men fanken, veldig enig brukerid:1337 - er kanskje mere glad i attraktorfluer i grenseland enn fluefiskere flest... 

Hva annet ville du hatt? Fortell gjerne spesifikt, og kanskje også hvorfor. Tror det kan hjelpe trådstarter.

Det neste jeg ville lagt til er ihvertfall diverse nymfer og kanskje noen klassiske triggerfluer. Redtag og zulu silver i vått og tørt. Kanskje et march brown i vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva annet ville du hatt? Fortell gjerne spesifikt, og kanskje også hvorfor. Tror det kan hjelpe trådstarter.

Det neste jeg ville lagt til er ihvertfall diverse nymfer og kanskje noen klassiske triggerfluer. Redtag og zulu silver i vått og tørt. Kanskje et march brown i vått.

"Naken" var vel kanskje feil av meg å si, for man klarer seg antageligvis helt fint med de mønster som allerede er nevnt :)

 

Jeg tenkte bla. på div bustefluer og spidere, som jeg sjøl bruker ganske ofte. Trenger ikke å imitere noe spesielt, samtidig som det kan imitere så mangt. Fluer som feks red tag, cock y bondy, zulu og heggeli finnes også i mine egne bokser 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Beklager å være litt sær men vil du fiske i elv eller i vann i marka? Har vanskelig for å dra fram fem som skal fungere universelt overalt. Skal vel være mygg og maur i sånt fall.

 

Jeg har forskjellige bokser for elv og vann og skulle aldri drasse på elveboksene fulle med sulphurea og aurivilli til marka, eller boksene med vulgata til en elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...