Gå til innhold

Oterfluer


Anbefalte innlegg

Hei, Bjørnar :-) 

Jeg hadde samme problemstillinga som deg for noen år siden - fatter'n skulle ha nye oterfluer. Dette er ikke noe banning i kirka i det hele tatt, Bjørnar. 

 

Fatter'n er en dominant fyr, og jeg likeså, så jeg sa: 

Greit det, jeg kan binde, men da skal JEG bestemme hvilke nye fluer du skal ha på oteren   :)  (det hører med til historien at fatter'n var den som lærte meg fluefiske, men han er så ødelagt av leddgjikt nå at fingra hans ikke klarer noe som helst lengre, annet enn å så vidt dra en oter, så det er innafor). 

 

- Det ble en fra DNS (Den norske streamerserien)

- En Wooly Bugger

- Et par vårfluepupper

 

Han var svært skeptisk til de store streamerne. Men jeg visste at på Tesse så smeller de på det. Han også egentlig. 

Resultatet: Foruten den, der i vannet, legendariske Zulu Silver, så var det streamerne som ørretene slo på. En gråspraglete streamer fra den norske streamerserien slo til som bare det. 

 

Jeg var ikke overraska, men allikevel glad. Og fatter'n gav meg et "Joa, du har nok ei god flue på gang der, sønn".

 

Den beste kommentaren jeg har fått. Jeg visste det så inderlig godt, men det er noe med den erkjennelsen. Fra fatter'n. 

 

streamersteinsmett.jpg

Foto: André B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen gode forslag du har der Andre. Selv koser jeg med to faste oterturer hvert år på Isteren. Dette er rene matauk turer hvor vi fisker sik og ørret tll juletradisjonen. Jeg skal prøve noen av dine forslag Anders, men har til nå utelukkende bundet standardfluene Olsen, Zulu (ikke silver), Telemarkskongen, Greenwells Glory og March Brown.

 

De funker som bare det, de også :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ungdom fisket jeg relativt mye med oter (begynte å binde fluer når jeg var ti år og starta med fluefiske da jeg var tolv..).
Av klassiske våtfluer er det vel kun Heggeli jeg ikke kunne vært foruten! Funker til ørret, røye (spesielt sjørøye) og laks.
Ellers kan det være lurt å tenke litt utradisjonelt. Streamere er livsfarlige på oteren (gjerne i godt voksen størrelse). Zonkere, muddlere, mickey finn etc. er jo som skapt til formålet. Ellers er det flere her oppe i Finnmark som anvender stankelbeinimitasjoner på oter. Både fjellørreten og røya går fra konseptet når disse cruiser bølgetoppene.
 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket mye med oter for 20-30 år siden. Det var noen fluer som utmerket seg dengang:

1. zulu silver (på fjellet i overskyet vær, gjerne ettermiddag/kveld, fungerte dårligere i lavlandet)

2 olsen, enkel versjon, av og til helt suveren

3 March Brown, både med sølvribb og silver body, ofte en av de bedre

4. Dr. Silver av og til overlegen ved klarvær, vin og sol, må ikke være for stor

5. Alexandra, ofte den mest effektive flua i regnvær
6. Jungel cock, noen ganger den eneste flua fisken tok på fjellet. Synes den fungerer heller dårlig fisket med vanlig fluestang.

 

I dag ville jeg nok hengt på noe muddlere, straking caddis  og maur imitasjoner i tillegg.

bjorni

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...