Gå til innhold

Hvilken type snøre...


Erlend

Anbefalte innlegg

Jeg har en firedelt Albright GP stang #5 til ørretfiske. Fisket foregår i veldig varierende omgivelser alt fra elver/bekker til stille vann, men mest i vann. Så langt har jeg fisket med et helt brukbart flytende guideline snøre i alle sammenhenger men har nå tenkt å anskaffe meg et synkesnøre for å kunne variere litt. Økonomien avgjør og jeg har ikke anledning til å kjøpe flere spesialsnører i tilfelle ditt og datt. Spørsmålet er derfor:

 

Hvilken _type_ snøre burde jeg ha som "allround synkesnøre" til ørretfiske?

 

Det kan gjerne være lettkastet, presentere pent og tåle litt vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvilken _type_ snøre burde jeg ha som "allround synkesnøre" til ørretfiske?

 

 

Jeg vet ikke om det kommer godt nok fram av denne postingen jeg men jeg er ute etter råd i forhold til: synkegrad og klump/helt snøre, hvilken tapering (LB, WF eller for den saks skyld DT) som er mest anvendelig...

 

Er mulig jeg lander på et Lee Wulf TT synkesnøre som jeg har sett skryt av andre steder i forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da mange gode liner, som du nevner er Lee wulf lettkastet og god, jeg har bare sett den i intermediate, men finnes sikkert i synk også. Ellers har guideline kommet med en line jeg liker godt, før var den bare i en flyt versjon og heter bullet, nå har det kommet en med intermediate spiss, denne kaster jeg langt og godt med. Det blir vel til syvende og sist en smakssak, og mange kommer vel til å poste sin favorittline, uansett så bør den linen ikke nødvendigvis passe deg. Driten er jo at man ikke alltid kan teste liner overalt heller. Men lykke til i jakten videre, kanskje noen andre kan lede deg i riktig retning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en firedelt Albright GP stang #5 til ørretfiske. Fisket foregår i veldig varierende omgivelser alt fra elver/bekker til stille vann' date=' men mest i vann. Så langt har jeg fisket med et helt brukbart flytende guideline snøre i alle sammenhenger men har nå tenkt å anskaffe meg et synkesnøre for å kunne variere litt. Økonomien avgjør og jeg har ikke anledning til å kjøpe flere spesialsnører i tilfelle ditt og datt. Spørsmålet er derfor:

 

Hvilken _type_ snøre burde jeg ha som "allround synkesnøre" til ørretfiske?

 

Det kan gjerne være lettkastet, presentere pent og tåle litt vind.[/quote']

 

Det viktigste med ei synkeline er ikke om den er lettkastet eller presenterer riktig, det viktigste er om du holder god kontakt med flua. Når det gjelder kasting i vind så er ikke det noe stort problem med ei synkeline, den er tyngre og mer kompakt enn ei flyteline. Altså tynnere diameter. Du vil oppleve at lina lander litt tyngre på vannet, men dette kan du kompensere for ved å være pirkete på kastingen din.

Jeg bruker for tiden skyteklump når jeg fisker med synk rett og slett fordi jeg opplever at jeg har bedre kontakt med flua på den måten, som skyteline har jeg brukt både flatbeam og vanlig 0.48 nylon, men holder en knapp på den første. Disse holder heller ikke igjen line i noen særlig grad i overflata.

Hvis jeg skulle valgt ei hel line hadde jeg gått for SA eller Rio.

Sikkert mange meninger her, så kom igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en firedelt Albright GP stang #5 til ørretfiske. Fisket foregår i veldig varierende omgivelser alt fra elver/bekker til stille vann' date=' men mest i vann. Så langt har jeg fisket med et helt brukbart flytende guideline snøre i alle sammenhenger men har nå tenkt å anskaffe meg et synkesnøre for å kunne variere litt. Økonomien avgjør og jeg har ikke anledning til å kjøpe flere spesialsnører i tilfelle ditt og datt. Spørsmålet er derfor:

 

Hvilken _type_ snøre burde jeg ha som "allround synkesnøre" til ørretfiske?

 

Det kan gjerne være lettkastet, presentere pent og tåle litt vind.[/quote']

 

Det viktigste med ei synkeline er ikke om den er lettkastet eller presenterer riktig, det viktigste er om du holder god kontakt med flua. Når det gjelder kasting i vind så er ikke det noe stort problem med ei synkeline, den er tyngre og mer kompakt enn ei flyteline. Altså tynnere diameter. Du vil oppleve at lina lander litt tyngre på vannet, men dette kan du kompensere for ved å være pirkete på kastingen din.

Jeg bruker for tiden skyteklump når jeg fisker med synk rett og slett fordi jeg opplever at jeg har bedre kontakt med flua på den måten, som skyteline har jeg brukt både flatbeam og vanlig 0.48 nylon, men holder en knapp på den første. Disse holder heller ikke igjen line i noen særlig grad i overflata.

Hvis jeg skulle valgt ei hel line hadde jeg gått for SA eller Rio.

Sikkert mange meninger her, så kom igjen :)

 

Jeg vet ikke om det kommer godt nok fram av forrige posting men jeg er ute etter råd i forhold til: synkegrad og klump/helt snøre, hvilken tapering (LB, WF eller for den saks skyld DT) som er mest anvendelig...

 

Skal alltid klare å finne produsent innen mine økonmiske rammer.

 

Jeg har skjønt at ganske mange bruker skyteklump i stedet for hele liner også til ørretfiske, hvor ligger fordeler og ulemper ved disse?

 

Jeg har også forstått at det forskjell i holdning hva det gjelder synkegrad, men har ikke klart å få tak i hva som er ansett for å være best snøre som snøre nummer to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker litt med nymfer og streamere etter ørret (i ferskvann) Bruker da et wf-snøre (6'er) hvor bare klumpen er synkende. Og den er hurtigsynk = synk 4. Synes det dekker mitt behov fint. Vannene jeg fisker i er ofte dype og jeg vil fort ned!. Og ja, jeg fisker mest i stille vann med dette snøret.

 

Dette snøret er godt å kaste med, holder synke klumpen i lufta og lobber ut resten :D Fordelen med flytende skyteline er at den ikke så lett blir full av "vaser" som helsynk-linene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jedicaster

Hej Erlend!

 

Til fiske i strømmende vand bruger jeg selv mest Rio's Windcutter Versitip. Jeg synes ink-tip linerne er bedre end helsynkende, da man med en sink tip line stadig kan mende og styre linen i strømmen.

 

Til fiske i stille vand bruger jeg selv skydehoveder - så kan jeg hurtigt skifte synkehastighed og de er lette at kaste med. Præsentationen er jo ikke så vigtig når man fisker med synkeline.

 

Under alle omstændigheder er det vigtigt, som Kent Skaje siger, at man har en så god kontakt til fluen som muligt. Det betyder at du skal kigge efter densitets-kompenserede liner, hvor spidsen synker hurtigst!

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker litt med nymfer og streamere etter ørret (i ferskvann) Bruker da et wf-snøre (6'er) hvor bare klumpen er synkende. Og den er hurtigsynk = synk 4. Synes det dekker mitt behov fint. Vannene jeg fisker i er ofte dype og jeg vil fort ned!. Og ja' date=' jeg fisker mest i stille vann med dette snøret.

 

Dette snøret er godt å kaste med, holder synke klumpen i lufta og lobber ut resten :D Fordelen med flytende skyteline er at den ikke så lett blir full av "vaser" som helsynk-linene.[/quote']

 

Bruker nå samme snøret fra Vision som Rune, og kan også legge til at flytende skyteline er en STOR fordel hvis man sitter i flytering. Det er ikke bare bare å løsne synkesnører som har flettet seg inn i svømmeføttene.... :mad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for alle velformulerte innspill. Det blir nok satt av noen kroner framover til nytt snøre ja. Så får vi se hva vi kan få til når det nærmer seg mai. Regner med å få testet et loop - snøre i løpet av mars på egen stang...

 

Jeg har vel begynt å lene meg mot en hel line med intermediate og sink tip, så kan jeg regulere synkegrad ved å bruke polyleader hvis jeg vil veldig fort ned. Men det har blitt teorien hittil og så kan jeg vel håpe på å få testet dette ut i praksis i løpet av våren.

 

Med begrenset budsjett blir det nødvendig med informerte avgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Mulig temaet er dekket med svarene som har kommet, men jeg ville bare nevne min metode som er å forsatt bruke flytesnøret - og heller forlenge fortommen og sette inn den og den ytterste delen av selve snøret med et synkemiddel, og fortynge fluene littegrann. Det krever litt mer av kastingen, men lar seg fint gjøre med prisise, litt trange armbevegelser og tidlige, kontante stopp.

 

Men nå må det også sies at jeg aldri har vært noe særlig ivrig på "bunnfisking", det blir mest i nødsfall. Jeg fyrer heller opp en kaffevarme og nyter naturen mens jeg venter på vaket..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...