Gå til innhold

Sneller: lettest mulig eller riktig balanse?


Verre_enn_minken

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Kanskje du skal begynne med å svare på spørsmålet mitt Tom. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan ditt oppsett ser ut og hvordan du tenker når du kjøper utstyr. For meg så tror jeg at du er alt for avansert i forhold til hvordan jeg tilnærmer meg mitt utstyr og mitt fiske. At du nevner bunndelen er interessant da den ikke er diskutert så ofte som tuppen. Har du testet ArcticSilver og deres konsept Free-Flex? De har tatt i utgangspunkt bunndelen og håndtaket når de har produsert stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig dette, Syvertsen? Det overrasker meg at profesjonelle castere ikke forstår seg på eller tar hensyn til balansen? Er det kanskje slik at når det prates om gram, vekt og måling, så begynner det å spinne og svinge såpass kraftig under lokket at ting blir litt uklart? :) Hvorfor lages det sneller av ulik tyngde og diameter spesifikt til forskjellige klasser mon tru? Kun for å få nok plass til backing og line?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg har testet Free-Flex,og for min egen del slik jeg forstår fluekasting tror jeg ikke ideen har noe for seg hvis man tror at det skal gi lengre kastelengde med mindre forbruk av kraft.Hvis det er det som er ideen da?

Om det skulle vise seg så ville nok konkuransekasterne etterhvert skaffe seg slike stenger med ulik stivhet ettehvert,så vi får se.Selv tviler jeg vel egentlig på at det skjer.

Det viktigste i denne tråden her er det Grunde nevner,og også det jeg mener,og det er at det er en vesentlig forskjell på det å rotere stanga kontra det å holde den helt rolig i en eller annen vinkel når vi snakker om balansering.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke akkurat det som trådstarter syftet til. Den diskusjonen får du nok ta i en annen tråd eller starte en egen da svaret på dine spørsmål nok kommer til å bli mye mer mangfasetterte. Tenker at du kommer til å få en flott diskusjonspartner i Tom Syvertsen da han nok sitter med mange av disse svarene. Les gjerne innholdet i trådstarters første innlegg og kom tilbake.

Det ble kanskje det. Hensikten var å påpeke balanse av stang og snelle, altså at snellen har en optimal vekt. Det er ikke meningen å diskutere videre, ville bare si det :)

Du har kanskje «den lengste kastet mulig» med en gitt kombo i tankene? I såfall har jeg, eller du, men sikkert meg, misforstått diskusjonen. For min del er det fullstendig uinteressant hvor langt det teoretisk er mulig å kaste med en gitt rigg. Jeg er alt for dårlig til å kaste til å hente ut max av noen som helst stang på markedet. Er innforstått med at det alltid vil være fisk utenfor min rekkevidde, og har brukt mere tid i det siste på å forbedre min prestasjon innenfor 15m.

Så for min del vil balanse/følelse være mer eller mindre viktig lenge før vi nærmer oss max'n. Dette ble mye off topic svada fra en som sikkert bommer helt, men det er iallefall en ferskings fem cent.

Nei, den komboen har jeg ikke. Som tidligere sagt skulle jeg likt å finne den, for moro skyld. Poenget mitt finner du i svaret like over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...