Gå til innhold

Sneller: lettest mulig eller riktig balanse?


Verre_enn_minken

Anbefalte innlegg

Du har en særegen evne til å skrive innlegg som jeg har sans for,og må jo bare innrømme

at du er en absolutt positiv input her på nettet.

Jeg liker måten du skriver på.

Det spørmålet du stiller har jeg aldri fått før:Når fiska du sist da...?Uten å KASTE? :)

Skal jeg ikke få lov til å kaste lenger heller nå da?

Hva pokker skal jeg gjøre med fluelina da?

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hii...ja Syvert... Jeg må si du har åpna mine trudelutter og sanser

angående vedtatte sannheter som ikke alltid stemmer helt. Og det liker jeg.

Du skal vite en ting om meg: Jeg er en tjuvradd! Jeg rapper det beste fra

alle andre og perfeksjonerer meg selv i forhold til hva MITT fluefiske angår. Jeg er nok litt psykopatisk der.

 

Jeg har rappa masse fra deg og.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal jeg ikke få lov til å kaste lenger heller nå da?

Hva pokker skal jeg gjøre med fluelina da?

 

Tom.

Kast så langt du orker! Jeg leser som sagt det du skriver om teknikk

og adapter det til min egen fordel. Jeg er som sagt ingen "Caster",

men sluker gode råd som en slurpende fisk som tar danica.

Jeg er jo i en begredelig alder av 55, så jeg har ingen tid å miste.

 

Give me more... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vekt har ikke noe å si. Balanse mellom stang, snelle og line er viktig. Setter man sammen

En velballansert kombo så er den lettkastet. Det er det de fleste er ute etter. Sette sammen noe som

Bare er lett blir fort bare dritt.

Har selv fisket laaange dager med 9 fot 10#, blitt sliten ja, bytta snelle.....som natt og dag!

En femmerstang eller mindre kan ikke bli tung.... Bare ræva ballansert

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en særegen evne til å skrive innlegg som jeg har sans for,og må jo bare innrømme

at du er en absolutt positiv input her på nettet.

Jeg liker måten du skriver på.

Det spørmålet du stiller har jeg aldri fått før:Når fiska du sist da...?Uten å KASTE? :)

Skal jeg ikke få lov til å kaste lenger heller nå da?

Hva pokker skal jeg gjøre med fluelina da?

 

Tom.

Lærte ikke jeg deg den hendige indianerteknikken for en tid tilbake? Fiske med flue uten å kaste. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balanse synes jeg er veldig viktig, jeg da. Og jeg bryr meg ikke om hva andre sier. 

Olav Haug har noen gode betraktninger her som jeg støtter fullt ut. Har man fisket med f.eks. en baktung kombo, så vet man hva det dreier seg om. Og det kan dreie seg om små nyanser som at ei snelle passer nesten perfekt til 9'3", og perfekt til ei 9'7" i samme klasse. Og jeg klarer ikke å skjønne motsatt standpunkt, om jeg prøver aldri så mye :-) Ja, jeg prøver :-) Jeg tror "skinnuenigheten" her kommer av noe ulike situasjoner. Det kan spøkes vekk med at noen "bærer cane mer enn de fisker", men det er i beste fall en vitenskapsmanns asosiale tilnærming til virkeligheten, og det også skjer jo rett som det er. 

 

Jeg fisker ikke med cane, men jeg synes det blir litt søkt/rart/enkelt å rakke ned på de som faktisk har funnet balansen med cane, med å konkludere med at de bare bærer på for tunge sneller fordi de bærer med balanse, mer enn de fisker. Det er jo i verste fall presumptivt feil. I beste fall bare en dum feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har aldri brydd meg om balansering.Jeg mener det er en myte.

I en kastesituasjon kan jeg ikke tenke meg noe mer unødvendig enn å tilføre mer vekt i den tro at det skal balansere og gi oss en bedre kasteopplevelse eller følelse kastemessig sett?

Og hvor er balansepunktet da tro?(I håndleddet?)

Hvis jeg skal holde stanga eller bære stanga så er det lett for meg å finne balansepunktet om det nå skulle vise seg å være et irritasjonsmoment for meg.

Og hvis jeg i en fiskesituasjon har 2m eller 20m snøre utenfor så må jeg kompensere for det?

For å si det rett ut,og for min egen del så klart,jeg er glad for at dette ikke er noe jeg strever med.Jeg synes det er enkelt jeg.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre, så klart et poeng.

Jeg kan heller ikke påstå at jeg har stor erfaring hva angår tsjekkernymfing bare så det er sagt.

Men i alle fulle fall så ville jeg ha brukt tid på å plukke ut stang som ville tjene formålet mitt i det tilfellet.

For å si det enkelt og greit etter mitt skjønn,hvis jeg skulle oppleve at en stang må kompenseres med ytterligere vekt i bunnen så ville jeg rett og slett ikke fiske med den stanga.

Jeg ville ha lett etter en annen stang.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du ville ikke det :-) 

Lengden på stanga dikteres litt etter hva du skal - i dette tilfellet tsjekkernymfing - og du bør opp på 9 fot+ for å få litt aksjonsradius og løft over strømkanter. I praksis benytter du også da litt tunge nymfer, så klasse 3-5 er innafor. Du kan ikke lete etter så mye annet enn det. Og der i gjennom må du balansere med ei passe tung snelle for å få balansepunktet opp mot øverst på korken. Så du har ikke så mange valg til å lete etter ei anna stang :-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo,jeg ville egentlig gjøre akkurat det Andre.Det finnes stenger som har en annen tapering.

Det ligger i sakens natur at noen stenger er født eller skapt topptunge på grunn av det. 

Balansering er i mine øyne en uting,så lenge man tar utgangspunkt i det å tilføre mer vekt.

Det er noe jeg aldri ville gjøre for å kompensere for noe som jeg mener er feil.

Når det gjelder balanse,og hvis man er så opptatt av det så ville vel det å forlytte snella kanskje være en mer fornuftig ting å gjøre?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en sammenligning på hvordan jeg tenker på dette med balansering.

Ta et kosteskaft, heng en 1 1/2 liter med vann midt på skaftet og løft med hånden midt på kosteskaftet.

Så heller du av halvparten av vannet, henger den i en av endene og løfter, fortsatt med hånden midt på.

Hva er tyngst å løfte? Det er i rene gram første eksempel som er klart tyngst.

Men det er eksempel to som kjennes klart tyngst ut, til tross for at dette er lettere i antall gram.

Slik opplever jeg det når jeg kaster også, jeg føler det er lettere å sette fart på når balansen er god.

Jeg føler hva jeg gjør bedre, og hva som skjer gjennom kastet. Da har jeg balansepunktet i hånden.

Favorittstangen min er 20 gram tyngre enn den letteste jeg har til kystfiske, og på den tyngste stangen sitter også en tyngre snelle.

Til tross for ganske vesentlig høyere vekt, så oppleves den langt lettere både under kast og ved fiske.

Hvorfor oppleves det sånn?

Mvh Truls

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har aldri brydd meg om balansering.Jeg mener det er en myte.

I en kastesituasjon kan jeg ikke tenke meg noe mer unødvendig enn å tilføre mer vekt i den tro at det skal balansere og gi oss en bedre kasteopplevelse eller følelse kastemessig sett?

Og hvor er balansepunktet da tro?(I håndleddet?)

Hvis jeg skal holde stanga eller bære stanga så er det lett for meg å finne balansepunktet om det nå skulle vise seg å være et irritasjonsmoment for meg.

Og hvis jeg i en fiskesituasjon har 2m eller 20m snøre utenfor så må jeg kompensere for det?

For å si det rett ut,og for min egen del så klart,jeg er glad for at dette ikke er noe jeg strever med.Jeg synes det er enkelt jeg.

 

Tom.

For er det ikke slik da, at hvis man tenker på at noe kan bli et

problem, så blir det et problem? Kanskje det blir sånn at:

Det du ikke veit, har du ikke vondt av? Jeg har aldri følt at

balanse skal være noe problem. Rett og slett fordi

jeg ikke tenker på det. Eller kanskje det atte jeg ikke er

fineschmekker nok til å kjenne forskjellen?.... :-)

 

Også er det vel en rimelig forskjell på ren casting og ren fisking?

Jeg vet ikke jeg, bare innbiller meg det....

 

Jeg føler også at enkelte diskuterer over hodet på hverandre

da den ene er en CASTER, og den andre er en rein fisker?

Tar jeg helt feil nå ell?

 

Men det er driiitkuuult med sånne syke detaljer.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du ville ikke det :-) 

Lengden på stanga dikteres litt etter hva du skal - i dette tilfellet tsjekkernymfing - og du bør opp på 9 fot+ for å få litt aksjonsradius og løft over strømkanter. I praksis benytter du også da litt tunge nymfer, så klasse 3-5 er innafor. Du kan ikke lete etter så mye annet enn det. Og der i gjennom må du balansere med ei passe tung snelle for å få balansepunktet opp mot øverst på korken. Så du har ikke så mange valg til å lete etter ei anna stang :-D 

Cut...CUT...! Jeg skjønner ikke bæret av dette. Nå kødder du Andre, ikke sant? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en sammenligning på hvordan jeg tenker på dette med balansering.

Ta et kosteskaft, heng en 1 1/2 liter med vann midt på skaftet og løft med hånden midt på kosteskaftet.

Så heller du av halvparten av vannet, henger den i en av endene og løfter, fortsatt med hånden midt på.

Hva er tyngst å løfte? Det er i rene gram første eksempel som er klart tyngst.

Nei nååå...går det over alle kosteskaft her.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...