Gå til innhold

Flyteliner som synker i tuppen. Gode råd?


Jon Arne Tomter

Anbefalte innlegg

Har et par flyteliner som synker irriterende mye i tuppen.

De ytterste par meterne er for tunge, og tuppen kan ligge kanskje 30 cm under overflata på litt lange flyt, men stopper tilsynelatende der. Bruker jevnlig SA Fly Line Dressing, og snørene er ikke gamle eller mye slitt.

Det gjelder først og fremst Rio Dart, men også til en viss grad GL Presentation.

Har prøvd med forskjellige fortommer, Hends Camou, Akron Standard osv, uten at dette påvirker flyteegeskapene i overgangen mellom snøre og fortom.

Er det noen som kjenner noen tjuvtriks eller vidundermidler som kan motvirke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv, kapper jeg bort løkkene, åpner enden med nåler i økende dimensjoner, til jeg får ønsket fortoms butt del inn i lina. Deretter, har jeg lynlim på buttdelen, før jeg trer den så langt inn i lina som jeg klarer. Som normal, får jeg den ca. 2 cm inn. Lar lynlimet herde, mens jeg ruller skjøten mellom tommel og pekefinger. Deretter, legger jeg en liten overgang, med UV lim, bare for og gjøre skjøten ytterligere smidig. Dette tetter lina garantert, MEN LIKE FORBANNA, OPPLEVER JEG AT LINER SYNKER I SPISSEN......, mer eller mindre..

Må jo være et kvalitetsspørsmål på mange av dagens liner, da så mange opplever dette...

Og hvorfor er det flere produsenter, som bruker "superflytende fronttaperinger" som uttrykk i markedsføringen. 

Ikke alt går fremover.....tydligvis :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles skjebne er også en trøst .... Men, ja, veldig irriterende.

Bruker en del flytende nymfer, bundet kun av foam, som ligger så vidt flytende oppunder filmen (henger nærmest på undersida av overflatefilmen). Disse er veldig lette å trekke under, og fisker for så vidt godt da også, som stigende nymfer. Men da må jeg bruke indikator for å se når fisken tar, og det liker jeg egentlig ikke. Når snøre og fortom holder seg noenlunde flytende, klarer også nymfa å henge under filmen, og fisker da effektivt som en nymfe som er klar til å begynne å klekke.

Hvilke produsenter har disse superflytende fronttaperingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slitt mye med det samme når jeg fisker intensivt i flere timer uten at lina får tørke. Spesielt i stille vann med lange, tolmodige flyt.

 

Eneste virkemiddelet jeg har funnet ut at fungerer sånn nogenlunde er tørrfluefett. Jeg tørker lina ved å dra den gjennom hånda og smører rikelig på med det tjukkeste tørrfluefettet du får tak i. Det samme må jeg gjøre med den taperte nylonfortommen også, da denne etterhvert trekker vann og synker den også...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jat.

Har leitet litt etter innfo vedrørende dette jeg nevnte, om "bedre flyteevne i fronten". Men fant det neimen ikke igjen, så kanskje "flere" som markedsfører med dette, var og ta litt vel i. Skal leite litt mer etter dette, for jeg mener da vitterlig, at jeg har sett dette hos flere... Time will show...

Jeg mente det var RIO, men skal som sagt være litt forsiktig før jeg får sjekket ytterligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste lim er tyngre enn vann. Bruk lite. Dyppe i "flytende PP", men ikke mange som har den mulighet. Egenvekt på PP er 0,88. Smelte en løkke. Benytt varmluft slik at fluesnøre ikke degraderes/ødelegger luftporene i lina. Siden leverandørene sier de har luftporer i sine flytesnører vil jeg tro de benytter CO2 som aktiv drivgass endotermt. Siden tuppen på lina er tynn kan det være luften mellom kjernen og plasten, og ikke det lille som fins av luftporer, som holder tuppen flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...