Gå til innhold

SØ-fiske i Stockholmsområdet: Regler, tips/triks?


Guttemann

Anbefalte innlegg

Jeg var på besøk hos en kompis i stockholm for noen år siden. Stortsett festligheter, men ene dagen tok vi turen ut til farstanâs havsbad og familiecamping. Der leide vi båt og fisket i bukta innenfor campingen. Helt rått artig fiske. Anbefales å prøve ut når du først er der, skjergårdfiske etter gjedde skal være veldig bra der nede i området :) 

post-59-0-97792500-1411508129_thumb.jpg
drøyt kick når gjedda smell på en popper i overflata, vell og merke noen år sia detta. den tia jeg ikke vurderte å bruke anna enn klepp å pose gjedde med ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erlend!

 

Jeg har bodd i Stockholm i to år nå og har fiska ganske mye etter sjøørret her (ca 30 dager). Jeg har likevel ikke klart å få en eneste "havsöring". Ikke ett napp, ikke en føling. Har sett to (!) vak fra ørret de to årene jeg har vært her. Det settes ut store mengder smolt på ulike plasser i skjærgården hvert år og forholdene burde ligge til rette for skikkelig bra fiske etter sjøørret. Har fått bifangst av gjedde og grov abbor. Jeg har bare fiska med flue.

 

Fisket i Stockholms skjærgård er vanskelig i forhold til på vestkysten av Sverige eller i Norge. For meg er det nesten som å begynne med blanke ark. Vannet er veldig lite salt, nærmest brakkvann, og dette påvirker biotopene. Det finnes ikke samme tang og tare, krabber, krepsdyr ol som vi er vant til i fra Norge. Det er ikke flo og fjære. Men sjøørreten ska visstnok være grovvokst om man først får den!

 

Det finnes to typer fiske: cityfiske og skjærgårdsfiske. På høsten fiskes det i Stockholms strøm, midt i sentrum, der både laks og ørret trekker opp i strømmen for å gyte lengre opp i Mälaren. Gjerne tohåndsstenger, vadere og store tubefluer. Fisket i nærheten av sentrum (som på Djurgården, Skeppsholmen osv) kalles også cityfiske. Fiske utenfor kalles skjærgårdsfiske og bedrives oftest med enhåndsstenger klasse 7. Det kan blåse friskt, så for lett utstyr er ikke å anbefale. Det finnes utrolig mange flotte plasser med Stockholms tusentalls øyer og skjær. Båt er nok en stor fordel for å forflytte seg. Mange bruker flytering til sjøørretfiske.

 

Ellers er det høst, vinter og vår som gjelder. November-desember og mars-april skal være best. Mange anbefaler å søke grunne områder med forbindelse til dypere vann. Med grunne områder menes områder opp til tre meter. Det finnes bra sjøkart på nett med dybder.

 

Hotspots eksisterer selvfølgelig. Disse holdes ekstremt hemmelig, da det er mange som fisker her. Send meg en pm om du vil ha noen utgangspunkter.

 

Ellers er det bare å begynne å lese her:

 

http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/36668-havs%C3%B6rings-rapporter-fr%C3%A5n-stockholms-sk%C3%A4rg%C3%A5rd-fyll-p%C3%A5-h%C3%A4r/

 

Si ifra hvis du vil ta en tur ut sammen i løpet av høsten! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd 4 år I Stockholm, og er enig med Jarle. Dritvanskelig hvis du ikke er kjent. Snakk med gutta på Stockholm fluefiskecentrum på Hornsgatan, de har peil.

Muskö er fint som fy. Nynäshamn også.

Djurgården kan sikkert være verdt et forsøk, men har aldri fått noe der.

Ellers er Sandasjön I Älta en  morsom mulighet for fint regnbuefiske når isen ikke ligger....

 

Lykke til!!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Vil absolutt ta en tur en gang, Jarle TL.

 

Fryser det til om vinteren?

 

Ja det fryser til om vinteren. Spesielt inne i kanaler og småfjorder inne i Stockholm. Men det finnes nesten alltid muligheter for å prøve deg lengre ut mot åpent hav (Østersjøen). Som en start har jeg følgende tips: prøv plasser langs der hvor de store passasjerbåtene går til bla. Finnland. Ellers er Muskö kjent, Gålö og områder sør for Stockholm nær Nyneshamn som Andreas tipser om, gode utgangspunkter. Det er vanskelig, men skal ikke være umulig. Andre steder lengre ut i Østersjøen kan være langt bedre. Har selv hatt stort hell med personlig beste SØ på Åland. Gottland skal også ha flere gromplasser.

 

Si ifra på pm Erlend, så tar vi en tur ut sammen en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...