Gå til innhold

Mitt første hele år med fluefiske


Fluehue

Anbefalte innlegg

Tørrfluesesongen er på hell og det er med et smil om munnen jeg setter meg ned for å forberede neste års fluebokser :)

Man har lært litt mer enn man kunne i fjor og fått bekreftet at noe av det man trodde man kunne faktisk stemte. Det er naturligvis også en hel masse man trodde man kunne som overhodet ikke stemte. Det er merkelig hvordan en flue kan være en fiskers favoritt mens en annen ikke en gang vurderer å bruke den. Men det er nå en gang sånn det er.

 

Her jeg sitter føler jeg meg som en Idol dommer som skal bestemme hvem som går videre og hvem som må forlate boksen. Noen sier man gledelig farvel til, mens andre er det litt verre å skilles ad med. Men det er bare plass til et vist antall fluer i en boks så noen må gå for å få plass til nye mønstre man har tro på.

 

De viktige tingene jeg har lært i år:

 

- Fluefiske er enda morsommere og interessant enn det jeg hadde trodd.

 

- Som regel lønner det seg å holde munn og høre etter på hva andre har å si. Det er ikke rent sjeldent man kan lære en ting eller ti.

 

- Hvor man fisker har VELDIG mye å si. Fisker man på dårlige plasser blir resultatet gjerne der etter.

 

- Man kan lære mye av og bare sitte og se på en elv eller et vann uten å fiske.

 

- Stress mindre med selve fisket og nyt selve turen mer. (Tony)

 

- Vær tålmodig, i retrospekt skjønner jeg at jeg har skremt VELDIG mange fisker som følge av at jeg har «ruset» ut i elva eller ned til et vann/tjern.

 

- Prøv nye fluer, man kan få seg en overraskelse.

 

- Å smøre fluesnøret gjør som oftest kastingen veldig mye lettere, å kaste med et trått snøre er noe av det verste jeg vet.

 

- Det er ikke alltid man MÅ sette på en flue som stemmer med det som sitter på vannet. Under en myggklekking på fjellet kan det være minst like effektivt å sette på en caddis så lenge man vet at fisken er vant til stor vårflueaktivitet, samt at den skiller seg ut i mengden.

 

Dette var mitt første hele år med fluefiske og det har vært utrolig gøy og lærerikt. Som ny i gamet var jeg litt usikker på hvor mye hjelp man kunne få og fra hvem. Det skulle vise seg at store deler av de jeg har møtt gjerne hjelper til,i alle fall info om hvordan man skal fiske, hvor er litt verre, forståelig nok J

 

Jeg vil gjerne takke alle som har hjulpet meg dette året og fått meg enda litt mer hekta enn det jeg var året før J

 

Jon

Endret av NetjoN
  • Lik 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det fine med fluefiske er også at det kan være kult og lærerikt i så veldig mange år. Man vil alltid møte nye steder og nye situasjoner å bryne seg på. Og noe av det viktigste er jeg enig i er selve turen. Om man nyter å bare være ute  og se, observere og fiske uten å stresse med det kommer du langt som fluefisker - og i livet ellers også vil jeg tro. 

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet! Jeg kjenner meg også igjen i mye!

 

Ikke minst dine tanker om hvor man fisker. Jeg har brukt utallige timer og dager i markavann og plasser i sjøen som jeg idag vet er skikkelig dårlige. Regner overhode ikke disse som bortkasta, jeg har lært mye av dette også, men velger kanskje annerledes når man planlegger fremtidige turer.

 

Også spennende det du sier om at flua ikke nødvendigvis må være lik det som for øyeblikket klekker/svermer. Har flere ganger opplevd store vespertinaklekkinger da fisken har vaka aktivt og har tatt alt jeg har satt på. Og så hender jo andre dager også det motsatte; at den ikke vil ha noe av det jeg setter på.

 

Man har alltid noe nytt å lære (eller prøve å forstå seg på) innen fluefiske 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

- Stress mindre med selve fisket og nyt selve turen mer. (Tony)

 

Veldig enig i denne etter å ha hatt min første sammenhengende tre ukers fisketur i år. Jeg var helt utslitt etter tre uker med banning over vind og brent fisk mens jeg strengt tatt burde slappet av og bare vært på tur innimellom istedet for å hive meg i bilen og kjøre 48 mil bare fordi værmeldinga så litt bedre ut der oppe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...