Gå til innhold

Polyfortom vs monofil


Trond Ingebrigtsen

Anbefalte innlegg

Jeg har, etter noen år med andre prioriteringer tatt opp igjen et mere aktivt fluefiske.  Har "banket rust" av utstyret som har ligget mere eller mindre brakk noen år nå på ettersommeren.  Så vidt jeg har funnet ut er det aller meste fortsatt godt brukbart, utviklingen har ikke løpt fullstendig fra meg, noen stenger jeg har selges faktisk fortsatt den dag i dag!

Det er ørretutstyret jeg i klasse 3-5 en så lenge har tatt i bruk, og da fortrinnsvis brukt i stille vann, men noen elver og bekker også.

 

Jeg fant bl a endel polyfortommer som jeg har brukt endel, fortrinnsvis flytende til tørrfluer og nymfefiske i overflaten.  Har brukt disse fortommene nå i sommer/ høst og opplever de som myke og at de strekker godt med lite minne, og fungerer egentlig helt ok til mitt fiske.   

 

Men, når jeg leser her inne virker det som at det er helt avlegs, og at det er svært få som bruker disse nå, er det riktig? 

Virker som at det er monofilfortommer som er "in", enten ferdigtaperte eller at noen taperer disse selv av forskjellige typer mono.

 

Mine tidligere erfaringer er at mono, spesielt buttdelen, som pga minnet er vanskelig å strekke ut, og at dette favoriserte polyfortommene.  Er dagens monofortommer bedre en tidligere slik at det er disse som foretrekkes av de fleste i dag?

 

Håper å få noen synspunkter på dette, ble ikke så veldig mye klokere av å søke i forumet.  (Søkefunksjonen er heller ikke mye å rope hurra for!)

 

Mvh

Arctic1827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med polyfortom antar jeg du mener polyleader.  Mange bruker nok polyleader til sjøfiske, både synk og flyt.  De gode polyleaderne er mykere og har mindre minne enn mange ferdigtaperte monofortommer. Kastemessig skaper de som regel en fin overgang mellom snøre og spiss, og har en egentyngde som skaper god utrulling. Imidlertid så bygger de også mer, og til finfiske på stille vann/elv ønsker man seg så slanke og usynlige løsninger som mulig. Min erfaring med polyleadere er at de etter hvert har en tendens til å løsne mellom kjerne og coating - spesielt nærme spissdelen, og da blir det ikke rett og pent lenger.  Mange av dagens ferdigtaperte fortommer er svært gode mht. minne.  Jeg har begynt å bruke fortommer fra Hends, de er etter min oppfatning av det bedre man kan få.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyleadere fanger nok fisk i dag som før. Poyleadere var meget gode til å rulle over fortommer. I en tid da mange ferdigfortommer ikke var gode, samt at mange lagde fortommer selv, kom polyleader i sin tid som et stort framskritt. Etterhvert har det som Lillevann skriver, kommet meget gode monofortommer som har tatt over som bedre alternativer (smaken er selvfølgelig som baken her også). Lillevann nevner Hends.. jeg kan føye til Eikre sin Camoe, og ikke minst guideline sine 12 - fotere.

 

Plusser med polyleadere er at de kan snu over lange spisser, samt bremse fronten på et hurtig snøre. Men som Lillevann skriver. De har en tendens til å løsne mellom monokjerne og coating. Da blir de snurrebass. Dette skjer for eksempel hvis man kjører stor ørret hardt.

 

Personlig benytter jeg 10 - 15 fots ferdigtaperte monofortommer med en spiss på ca. 0,20 - 0, 25. Kutter fronten og bygger egne front med 0,18 og 0,14 fluorocarbon (tynnere ved behov i tillegg). Dette fungerer såpass godt for meg at jeg glatt anbefaler andre å gjøre det samme.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kapper av et par fot. Vil ha så lite parallell spissbit som mulig uten å ta for mye. Fronten på ca. 0,22 plusses på med drøye to fot med 0,18 fluor, og spiss ca 3-4 fot med 0,14. Ender da opp med ca to stanglengder som slår glatt over. Lett tørrflue med mye luftmotstand krever litt kortere spiss. På mygg: et par fot 0,18, et par fot 0,14 og 0,12 spiss. En monofortom varer da lenge. Gjerne en eller to i løpet av en sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...