Gå til innhold

Nymfefiske!!!


Lth

Anbefalte innlegg

Nå begynner vinteren å ta på rent psykisk,måtte bare en tur ut i dagens flotte vær.Stanga og jeg trengte det!!!

Akyiviteten på vannet var som ventet,ingen tross det flotte været.

Fiske foregikk i elv,måtte ned i nymfeboksen !!

Finnes det noen som kan fortelle "eksakt" hvordan man fisker med nymfer ....rimlig fersk !!! :? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Kunne skrevet litt om det, men meningen er vist at vi som er litt ferske på dette forumet skal bruke søkefunksjonen og lese hva gamletraverne her har skrevet tidligere.

Egentlig ikke rart det er såpass lite aktivitet på dette forumet.

Det meste er jo ferdig diskutert fra før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det hadde vert veldig fint vist du kunne fortalt litt om tjekkisk Fjellfant.

 

Dette kan eg veldig lite om, og er mer en motageli for slik info. :)

 

Og eg er ikkje av den oppfatning at nybegynnere ikkje kan stille spørsmål her inne og ikkje få svar.

 

Eg har stillt 1000 domme spørsmål her inne og får svar på nesten alt.

 

Til fleire så skriver om erfaringer, des bedre er det for oss som er litt " ferske" på desse områda.

 

Og vist ting er diskutert før, kan nåken som husker tråden legge ut ein link slik at andre og kan lese det som har vert diskutert, og komme med spørsmål i henhold til dette.

 

 

håper på mykje gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det kan også være at de fleste her inne på forumet fisker mest tørrt. Jeg har undervurdert nymfefiske tidligere. Nå mener jeg at nymfefiske på fisk du ser er minst like spennede som å fiske tørrt. Å fiske med nymfer på en fisk som beiter nymfer er etter min mening mer imitasjonsfiske enn å klare å "få den opp" og ta tørrt. Og kanskje til og med større utfordring. Fisk som beiter nymfer i strømmkanten kan være veldig selektive og til tider frustrerende vanskelig å få til å ta. Det å kaste en tørrflue på fisk som er på dette stillet er som å slenge ut en sluk. Det er ikke riktig om man bedriver et 100% imitasjonfiske. (Nå blir det trøbbel her.. :)) :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Det er nok ikke det at ingen vil svare som er problemet. Det er nok heller det at svaret er så vanvittig komplekst. Det er nesten like greit å skrive en bok, istedenfor å svare utfyllende. Det ville ihvertfall ha tatt meg flere kvelder å skrive det lille jeg vet om det. Så da kan man jo tenke seg hvor mye som egentlig kan skrives om emnet.

 

Kort fortalt, og uten nyanser: Tsjekkisk fiskes på svært kort hold med tunge fluer, og "vanlig" nymfefiske bedrives med lengre kast og lettere fortyngede og ufortyngede fluer. "Ekte" nymfefiske = oppstrøms presentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Det er lett i finne ein ørret som tar tørrt!!

Det er "ofte" lett å få den til å ta, spesiellt vist du klarer å finne ut ka den tar.

 

Det er Vanskeligere å finne ein fisk som tar nymfer, og det er spesiellt mykje vanskligere vist ein ikkje har eit trent øye(Snakker for meg sjøl!!)

 

Det er vanskligere å se når fisken tar flua, og da vanskligere å gjøre rett tillslag ved nymfe fiske en ved tørrfluefiske.

 

Ergo Nymfe fiske er meir avansert en tørrfluefiske.

 

Og siden eg ikkje er så avansert, fisker eg med tørrt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at man kan finne eller få svar på det meste man måtte lure på innen fluefiske på ei side som dette, men for en som er helt fersk, eller som har tenkt å begynne med fluefiske, har jeg ikke bedre råd enn å anskaffe Pål Krogvolds bok "Fluefiske fra A til X" !

Bedre investering skal det godt gjøres å få til som nybegynner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Ser at veldig mange skiller tørrflue-/nymfefiske veldig.

Men er det virkelig så stor forskjell?

Jeg fisker mest med nymfer (ca. 3/4 av mitt fluefiske) og ved halvparten av anledningene avslører fisken seg ved vak...

Det er etter MIN erfaring stort sett bare når ørreten beiter på larvestadier, snegler, yngel o.l den sjelden vaker. Da vil jeg påstå at det er krevende. Spesielt hvis den står dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Artig at det her blir tatt opp!

Må innrøme at jeg fisker omtrent bare med tørt, rett og slett fordi det er den eneste måten jeg greier å få fisk på... Har prøvd nymfene mange ganger, men får nesten aldri fisk på dem. Har også lest litt om nymfe, men vurderer nå den boka til Tom Skyrud. Er liskom et "hull" i fluefiskinga mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...