Gå til innhold

Nye FFS? Eller FFS på sitt værste.


BjørnarSkjevdal

Anbefalte innlegg

For et par/tre uker siden logget jeg meg på ny inn i ffs etter en lengre pause. Jeg kunne med glede registrere at tonen på debattene var virkelig trivelige etter min mening - jeg er klar over at her er det ulike syn ute å går på hva hver enkelt mener er underholdende. Dette "fornyede" synet har jeg proklamert med glede både her, samt utad i håp om at flere kan bli med og oppleve en vinter fylt med fluefiskerelaterte ordvekslinger. I helga derimot, kunne jeg sitte stilltiende å se at det nok muligens trengs litt mer tid før man skal kalle dette "nytt". Diskusjoner og krangler, der alle på død og liv skal tvinge sine motdebattanter i knestående ved hjelp av hardtslående innlegg. Personer med størst skriveferdigheter går seirende ut av mange dueller ... med en tilsvarende taper som får så ørene flagrer.. Bransjetilknytning har også vært tema. Tydeligvis .. muligens ... hvem vet, er det folk som har benyttet siden til å snakke om eget utstyr? Ikke vet jeg. Offentlige tilhengere har hengt seg på, mulige anonyme -som ingen vet hvem er har hatt roller. Noen er samarbeidspartnere, mens andre tydeligvis vil bli det. Lengre innlegg brytes ned til sine siste komma for å finanalyseres og tolkes slik at motstandere kan finne ut hva de andre egentlig mener.  På annen tråd har uenighetene ført til flere sider med ordkløveri der enkeltmeninger er så dumme at de som mener slikt bare er nødt til å legge seg flat og innrømme. OK .. Jeg er teit!

 

Dette innlegget er ikke ment som et angrep på hverken debattanter eller ffs. Det er bare en konstatering av at slik ting såg ut i helga,  er det ikke mye nytt over konseptet. Det synes jeg er synd, da dette er en unik mulighet for å dyrke hobbyen også vinterstid (ja jeg er klar over at noen hardcorefiskere benytter vinteren også). Selvfølgelig skal man kunne være uenig, selvfølgelig skal man kunne få lov å ikke være begeistret for noe. Selvfølgelig skal man kunne argumentere for eget syn. Jeg synes det ikke er riktig å skulle ha så absolutt rett at de du er uenige med på død og liv skal strøpes! 

Dette skriver jeg ikke for å skape en storveies debatt. Folk skal få mene og ha det akkurat som de ønsker her inne. Jeg skal gi det noen helger til - jeg tror nok helgene med skrivekløe bak et rødvinsglass er værst. Er forumet fortsatt av en slik selvhevdende art, så er ikke dette noe for meg. Jeg ønsker å være her for å berike tilværelsen min. Ikke det motsatte.

  • Lik 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan vel trygt si at FFS ikke er det forumet det burde ha vært. Dette burde være ett forum for å diskutere fluefiskerelaterte temaer, ikke for å kappe hue av enkeltpersoner. Jeg tror nok det hadde blitt mange flere aktive brukere av forumet dersom man ikke skal måtte vurdere om man er intr. i å legge hue sitt på hoggstabben bare for å kunne være med å skrive om ett tema.

 

Uansett hvilket forum man er på er det alltid noen som må gå til angrep på enkeltpersoner bare for å gjøre det. Ja, og om det eneste man kan finne feil i ett innlegg er en kommafeil, ja da kjører vi i gang på det. Enkelte av trådene her er flaut å lese jo! Hvordan i all verden klarer voksne personer å synke så lavt som noen gjør i enkelte av trådene? De starter bra, og plutselig skal noen angripes for ett eller annet. Hva med å respektere at vi alle har forskjellige meninger? Å stille saklige motspørsmål rundt ett tema er helt greit, men det er langt derfra til personangrep.

Jeg tror vel kanskje at den eneste måten å få slutt på dette er å overse slike innlegg, ikke svare i det hele tatt. Irriterende? Ja, selvfølgelig er det det, men dersom usaklige innlegg får respons vil de bare fortsette.

 

Mange av oss vil nok fortsette med å være tilskuere og ikke aktive på FFS inntil man ser en endring.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke det som er en del av problemet da? At en risikerer å havne i uløkka når en prøver på å bidra mener jeg. Noen er totalt uenige av prinsipp eller finner noe som det kan køddes med og dermed er det i gang. Det er ikke veldig vanskelig å finne eksempler på det.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, var forumet mye mer useriøst og det var flere "personangrep" grunnet et tidligere medlem som nå er bortvist, for ca tre ukers tid siden enn det er nå. Syns forumet i det siste har kommet nogenlunde til hektene igjen og diskusjonene er saklige og bra :)

Endret av Sondrefly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok sett ffs.no på et høyere kokepunkt enn nå, lenge før hooked kom inn i bildet..

Det tror jeg flere kan være enige om man mimrer litt tilbake :)

 

Jeg tror noe av grunnen er at enkelte flinke bidragsyterene vi hadde før har trekt seg litt tilbake, deg Bjørnar inkludert.

Kan dette være et vakuum pga nettopp det?

 

Ikke vet jeg. Men jeg tror neppe løsningen er at dere bidragsytere trekker dere tilbake, snarere tvært i mot.

 

 

Jeg tror vel kanskje at den eneste måten å få slutt på dette er å overse slike innlegg, ikke svare i det hele tatt. Irriterende? Ja, selvfølgelig er det det, men dersom usaklige innlegg får respons vil de bare fortsette.

 

Tror Iselin er inne på noe her.

 

 

Hva med å fortsette å bidra, ignorer "forumtroll" og rapporter innlegg..med tiden så blir det kanskje bedre :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må passe på å ikke bli så fintfølende at enhver tråd hvor det oppstår litt temperatur blir oppfattet som forsøpling av forumet.  Jeg har vært med lenge, og kan trygt skrive under på at det har vært perioder hvor det har vært vesentlig mer Texas her inne enn hva det er nå.  Så alt var nok ikke bedre før.  Det som var bedre var en generelt større aktivitet, flere tråder og flere aktive.  Det er imidlertid på vei til å dra seg litt oppover igjen.  Det er bra.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i Claus og Isselin. Mulig at man rett og slett må overse. Lillevann har også helt rett. Det var ekstrem temperatur før også. Men også ekstremt aktivitetsnivå. Jeg er heller ikke så fintfølende at jeg ikke tåler temperatur. Men følte likevel et gufs av gamle dager i helgen. Er for gammel til å intrige jeg :-) Men skal fortsette videre, og forsøke å gjøre mitt. Så får vi se hvordan ting utvikler seg. Som sagt i første innlegg. Dette var ikke ment som et angrep på noen som helst. Bare hadde lyst til å minne litt på hvordan det var, og hvordan mange innpå her den siste tiden har uttrykt hvordan de ønsker nye ffs. Vi får brette opp ermene. Har planer selv om å lage noen tråder med potensielt krutt i. Da får vi virkelig testet hvordan Ståa er :-)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjoner, er hverken mer eller mindre enn akurat det, diskusjoner. Men når diskusjoner ender opp på person, eller om man føler at personen man debatterer med, ikke er interessert i alternative synspunkter, så bør man rett og slett trekke seg unna. Man ser mange tråder som holdes igang lenge på personlige diskusjoner, som ender på et litt vel personlig nivå.

Noen havner oftere opp i slike situasjoner enn andre. Og hver side i slike saker, har tilhengere av forskjellige grunner.

Derfor er det vanskelig å kunne få slutt på akkurat slikt. Det er og bør være en sak for moderatorene....

 

Personlig, har jeg farlig vondt for enkelte sin måte å holde egne tråder i live på. Ofte er det tråder, som ber om folks meninger eller synspunkter. Men så fort folk begynner å mene noe, så ender man opp med å måtte forsvare meningene sine..... Personlig, har jeg et mål om å holde meg unna slike tråder fremover, da det blir bare ball.. Ofte har man en liten oversikt på hvem dette gjelder, så det skal gå helt greit,..... tror jeg....... fffishing

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...