Gå til innhold

Kaster ut en påstand: Lav eller høy stangføring? Det er lørdag :-)


André_Brµn

Anbefalte innlegg

Lav stangføring for å legge press på fisken er bra, men er bare ett av flere moment. Om det finnes skarpe steiner i vannet, så er det all grunn til å ha høy stangføring, type Island/Galtalækur. Høy eller lav stangføring når ørreten er nesten i håvkanten, er uvesentlig. Det som er parametret som teller da, er vinkelen på stang i forhold til ørreten  smile.png Det finnes ingen fasit. Eller jo; fasiten er å tilpasse seg til situasjonen og ikke kjøre på noen "absolutte sannheter".  smile.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å ha full kontroll på krokfestet,samt ikke la fisken få noen særlig tjangs til å hvile,dønnavhengig av spensten i stanga,altså høy stangføring for å ha kontroll på krokfestet,samt at ikke fortommen snapper av....Følger du fisken med stangtuppen når den går ned,har du vil jeg si null kontroll på situasjonen,et lite rykk ifra laksen da,og vips...det var den laksen....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snudd mang en laks ved å manøvrere den med stanga. Legger du den til en side og så motsatt så endrer vinkelen seg nok til at laksen snur. Var en kjent taktikk på en plass jeg fisket mye dengang jeg fisket laks. Det fungerte hver gang. La stanga over, og forandret litt på presset, og fisken snudde vekk fra faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du beveger stanga opp, ned, side til side, hvis ikke vil du miste fisken. Spesielt hvis du får på en av de som liker å gå "Airborne". Har vært borti svært mange ørret som kommer rett mot deg så fort de kjenner de er kroket, er ikke alle som hele tiden vil stikke av. Men, det er jo det som er utfordrende og morsomt, er det ikke?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan spørre om råd her, siden jeg mistet en laks i sommer pga noe jeg kan tenke meg var feil stangføring..

Står 20 meter ovenfor en kulp, ca midt i elva (liten lakseelv). Akkurat der elva bryter ned mot kulpen tok det på en laks. Som jeg trodde var liiiiten, da den var veldig lett å sveive inn, altfor lett... Når jeg hadde sveiva den nesten inn til føttene mine, ser jeg at det er laks på 3-5 kg. (fisket forøvrig med en klasse 5 GL exp4). I det jeg ser laksen i hvitøyet, gjør den en utras på 20 meter, ned i kulpen, tar en trippel backflip, lander, og flue ramlet ut...

Holdt stangtuppen oppover npr dette skjedde. Kunne jeg forhindret hoppinga ved annen stangføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske typisk det at laksen følger med nesten helt inn før den gjør utras, i hvert fall der jeg har fisket mye.

Det er vanskelig å si noe sikkert om den kunne vært reddet, men et forslag å prøve er å rygge godt opp på land i stedet for å sveive laksen mot seg, og så sveiver man når man går mot laksen. Laksen er mye roligere når den har jevnt press på seg, nøkking og rykking som ved sveiving og pumping gir oftest ulemper ved at laksen girer seg opp mer. Jevnt press, og når man kan presse laksen inn, så gå bakover med helt jevnt press, da siger som oftest laksen med innover.

Kjører man laksen tett på land er det lurt å stå langt inne på land, så strekk i snøret og stang demper rykk og stanging. Går laksen opp så kan det være lurt å fjære etter med stanga, for det blir veldig plutselig et hardt press på krokfestet, og med saltoer, så kommer presset fra mange retninger, og blir veldig hardt.

Viktigste ved kjøring av fisk, og laks spesielt er å holde hodet kaldt, og ta tiden til hjelp om det må til. Presse inn en fisk som ikke er klar, og å gjøre overilte ting ender ofte i tapt fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt fra første stund,jeg er ikke laksefisker,så langt der i fra,men en tilfeldig episode fra

Kola får meg imiddlertid til å tenke over det med press eller ikke.Selv om det er en enkelt hendelse for min del,

så fortoner det seg allikevel nokså naturlig å anta at det faller seg naturlig å tro at dette er det flere som opplever,og at det er en naturlig oppførsel fra fiskens side.

Jeg fikk på en fisk i et nokså rolig parti i elva,ca 30-40m ovenfor brekket eller fallet.

En liten foss ca 1,5 m høydeforskjell.

Fisken tar flua og går umiddelbart rett til bunns,ca 10m rett utenfor meg og prøver å stå der.

Jeg sliter med å klare å trekke den opp med femmerstanga,men etter noen forsøk så reagerer den

med å stikke av i hundre nedstrøms,over brekket,ned fallet og jeg innser at dette går heller dårlig.

Pokker heller,blir nødt til å ryke fluesnøret,å prøve å følg etter i den steinrøysa der gidder jeg ikke

engang tenke på.

Jeg dropper rett og slett hele projektet og senker stanga og gir opp.Null press.

Gjett hva som skjer,jo den snur og hopper opp igjen og kommer mot meg.

Sveiver som en gal og får fisken opp.

Ikke noen stor fisk,5-6kilo,men stor nok på en femmer.

Slipper den ut igjen,løfter capsen og sier takk.

Om jeg hadde tviholdt på presset,hva hadde da skjedd?

 

Tom.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende observasjon. Brukte også dette når jeg fisket laks (sluttet for mange år siden riktignok)

Når det er sagt så er laksen ganske spesiell av seg.

Hvis vi støtte på problemer langs bredden og laksen fortsatte ned, så senket vi stanga og slapp ut snøre.

Da kom presset bakfra, og fisken snudde.

Kan ha vært samme som har skjedd her. Skal ha guts og is i magen for å gjøre dette bevisst, men det kan funke.

Kan godt hende det hadde gått bra hadde du holdt den der også, med jevnt press så vil den måtte flytte på seg før eller siden.

At den hoppet opp igjen er ganske stilig da!

For min del hadde jeg nok satset på steinrøysa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg gjør nok som mange andre og prøver å anpasse meg etter hva fisken gjør. Ganske ofte så har jeg vært med om at stor ørret har snudd oppstrøms når jeg legger mindre press på den. Skal tillegges at kontakten fortsatt er der og at det er stram line hele veien. Men, når jeg slutter å presse den og vi havner i en stand off, der ørretten står bom still og jeg ikke legger press på den, så snur den ofte oppstrøms.

 

Jeg har aldri tenkt så mye over om det å presse oppfra eller fra siden er mer eller mindre effektivt. Var på tur med Vebjørn i høst og etter en del fiske i tropiske land så har han begynt å presse fisk horisontelt og syns det er mer effektivt og gir mer kraft. Her kjemper han ned en 9-kiloslaks i relativt hard strøm med en sekser.

 

15331245881_bfe2e046aa_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...