Gå til innhold

Vanntett sekk


Jan R. Abrahamsen

Anbefalte innlegg

Lurer litt på å kjøpe/ønske meg til jul, en ny fiskesekk. Litt usikker på hva jeg ender opp med, men har kikket litt på en Simms Dry Creek rolltop backpack. Den på 35 liter. Ser at de har en guide utgave også, men den er på 50 liter, og det er kanskje for stort ? FInt om noen har tips til alternativer, eller har testet noen av dem jeg har nevnt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er ikke rolltop sekken til Simms vanntett, men den nye Dry Creek sekken Z skal være det;

 

http://www.simmsfishing.com/shop/new-spring-2015/dry-creek-z-backpack.html

 

Har selvfølgelig ikke testet, men jeg kan se for meg at denne er fin når kilometervis av smålaks- eller ørretelver i Trøndelag skal utforskes til sommeren, i typisk Trønder-vær. Så det blir vel gjerne en slik en på Simms-hora, altså meg :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye sekken fra Simms der så fin ut. Den har festepunkter som du kan feste vadebuksa i og med et volum på 25 liter kan du kanskje få plass til vadeskoene? Det er fint når man skal vandre et stykke først. Den nye Simms sekken der har vel også de vantette glidlåsene som også brukes av Patagonia? De funker.

 

Jeg har tidligere hatt en Ortlib 35 liters med rolltop og en Aquapack på 25 liter også den med rolltop. Ortlib-sekken hadde plass til vadebuksa på utsiden og skoa oppi. Det funket fint på markaturer. Men det var ikke fryktelig mye plass til noe annet enn sko (str 42) og minimalt med utstyr. Aquapacken ble for liten til vadesko og hadde begrenset med festepunkter. Men den funket fin som en "stor vest".

 

Nå bruker jeg en sekk fra Sage som har festeanordning for vadere og sko på utsiden og 25 liter til fri disp. Den er ikke 100% vanntett slik de to andre sekkene var, men har vantette rom innvendig for småting. Ting som ikke må bli våte, legges i vanntette poser.

 

Skal du ikke ha med deg vadere og sko i sekken, bør også ta en titt på Patagonias Stormfront sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt den gammle Simms Dry Creek Rolltop Backpack sekken og det stemmer det som Tor Arne skriver. Så på de nye sekkene til Simms hos Jarle & Bjørnar, og fikk opplyst at ved vading så holdt ikke disse 100% tett, spesielt utsatt var de punktene der hvor "rillene" på det sorte feltet er, der ser man rett inn på innerstoffet. Kunne godt tenkt meg at noen andre som også forhandler sekkene bekrefter dette :) Jeg liker rolltop sekker, og etter en runde havnet jeg på denne http://www.patagonia.com/eu/enNO/product/stormfront-roll-top-pack-30-liter?p=49225-0 Syns den så robust ut , samt har et greit volum. Og prisen er heller ikke noe og si på ;)

 

Endret av Jan Erik Lund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt den patagonia roll top-sekken som Jan Erik nevner denne sesongen. 

Den er robust, og rommer alt jeg trenger for en dagsutflukt (kokeutstyr, mat, fluebokser, litt ekstra klær, ++). Mener den er på 30 L. 

Billig er den også. Minuset, slik jeg ser det, er at det er lite organiseringsmuligheter innvendig. Der er en liten lomme til småstash, men det er også alt som finnes av lommer innvendig. Er man litt kreativ i pakkingen er det for så vidt  ikke noe problem å løse dette. 

Stangrørholderene som medfølger syntes jeg er litt veike. I alle fall dersom man har et tungt stangrør (type orginalt scott-rør). Da kan du regne med at røret sklir ned etterhvert som du går. Jeg bruker de stort sett til å henge vadeskoene i, og det funker bra til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg liker roll top- Enkelt å greit å åpne og stenge. Jeg syns at zippern til sekken til SIMMS er alt for hard og treg, særlig med veldig kalde fingre syns jeg det er en ulempe. Ellers er jeg enig med slunde ang organisasjonsmuligheter. Har selv brukt Vision sin i mange år, http://www.visionflyfishing.com/page.php?page_id=33&c=46&pid=182. Den har to forskjellige lommer på innsiden som hjelper veldig til for eks hodelykt, ekstra batterier, briller og annet småstæsj som man ikke kommer unna ved en fisketur. Derfor går sekker uten lommer på innsiden bort for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...