Gå til innhold

Nytt Stangkjøp, Scott(?)


Sindre S. Linn

Anbefalte innlegg

Nå har jeg mer eller mindre bestemt meg for å kjøpe meg en enhånds til tørrfluefiske. Jeg har en hardy zenith 8'6 #5, men ser etter noe litt roligere.

Jeg har funnet en scott s4 903. Jeg har lest at s4 er underklasifisert, og at de fleste bruker en snøreklasse over det som står på klinga. Dette er vel en relativt rask stang? Vil den bli stiv?

Jeg er i utgangspunktet på jakt etter enten klasse 3 eller 4, da denne vil bli brukt de gangene det ikke er behov for en femmer.

Når det er sagt, har jeg fått veldig sansen for scott g2, utseendemessig, og ut ifra alle skriverier om denne serien.

Denne skal være dypere enn f. Eks s4, men hvor dyp er den sammenliknet med andre? Jeg har prøvd noen stenger. Den siste #4 jeg hadde var en lts ephemera. Da jeg kjøpte den fikk jeg ikke helt godfølelsen, men jeg var nysgjerrig på hvordan denne var i fiskesituasjoner og slo til. Det viste seg fort at denne ble litt i mykeste laget for meg. Derfor er jeg redd g2en er i samme leia, og at jeg går på en kjempesmell på rundt 6000kr hvis jeg kjøper en slik stang.

Uansett, stangtips i #4 er det jeg er ute etter. Nå er jeg blitt veldig glad i fine, kanskje litt for dyre stenger, så kom gjerne med andre forslag enn scott. Har du tilfeldigvis en brukt scott g2, radian eller s4 til salgs, send meg en pm!

-linnse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

g2 er den mest snasne stangen jeg eier. har dem i både kl 3-4-5.

nå finnes det å flere utgaver i kl 4. 8,4 8,8 og 9 fot alle oppleves forskjellig.

så mitt tips er å få testet føre kjøp. sikkert noen i nerheten som sitter på en g2 som du kan få prøvekastet.

jeg syntes å byggverket er meget pent.. jeg vil si at dette er en god stan opp mot 20 meter under forholdsvis rolige forhold. å ikke en stang til å denge 30meters lengder med. det gjør S3/S4 mye bedere. men jeg fisker ikke på fisk lengre unna en 20meter uansett. så da er stangen krem for meg. eller finnes det mange andre gode kandidater i medium siktet som du sikter til. sage circa er en meget god stang.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i tr.heim.. Er kastetrening fredager kl2100 i Nidarø hall C, fullt mulig å få prøvd masse gode stenger der samt finpusse på teknikken. Kanskje du får taket på myke stenger etterhvert også, da vil nok en helt annen verden åpne seg ;D

 

Angående tips, så er S4 903 en god firer, men det finnes masse fint der ute. Prøv mest mulig før du bestemmer deg er mitt råd <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i Trondheim, men har flyttet nå. Skal oppover noen helgeturer i Jan/feb, så det er godt mulig jeg kommer og kaster litt!:)

Takk, har forstått det slik at s4 er en klasse over angitt. Er veldig usikker, og har tenkt å bruke noe tid på dette. (Hvis ikke det dukker opp noe jeg ikke kan si nei til)

Takk for svar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt uenig i at S4 903 er en firer. Både 803 og 903 skiller seg markant fra de andre modellene i S4-serien. De er langt dypere og roligere. Jeg har 903 selv og bruker utelukkende 3er-liner. Den takler 4erliner også, men i de fleste tilfeller opplever jeg det som for tungt. Har hatt både 864, 904 og 905 i denne serien, så jeg har et visst sammenlikningsgrunnlag, men smaken er jo som kjent som baken. Nå følte jeg aldri noe behov for å overline de andre modellene heller, men treerne er designet annerledes. Det er bare å sammenlikne diameteren på bunndelen på 903 og 904 så ser men det relativt klart.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har S4 8' #3. Den føles ikke stiv i det hele tatt. Mine betraktninger er at den med letthet drar gode lenger fra vannet og er enkel til rullekast. Jeg bruker GPX snøre (hvis jeg husker riktig) og er strålende fornøyd.

Klassifiseringen av stenger aner jeg ingenting om, jeg bare fisker. Alt dette dill og dall om lengder, ladding av stenger bøying og fjas kan den gemene hop ta seg av.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en S4 905 som befinner seg et eller annet sted mellom en butikk og mitt hjem, forhåpentligvis i trygge hender hos en postmann. Jeg tror ærlig og redelig at jeg ikke kunne kjent forskjell på en 5er og 6er-line på den stanga i en blindtest, men dette er ikke basert på forskning, kun gjetting basert på mitt ferdighetsnivå. Et nivå som sikkert ikke strekker mange her på ffs lengre enn til litt opp på vaderne. Uansett gleder jeg meg til å få stanga i hus og planen er (iallefall før tråden ekspolderer og alle anbefalinger sier noe annet) å sette et 5er-snøre på snella..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle bruke lang tid på dette. Prøve stenger, prøve snører og finne ut hva jeg virkelig ville ha.

Det hele endte med at jeg klikket meg inn på en norsk butikk for å se på 2-hånds på salg.

Fant en s4 904 til halv pris og slo til. Ingen 2-hånds denne mnden heller.

Hvis det nå skulle vise seg at jeg ikke får godfølelsen med denne med en gang, skal jeg gjøre alt for å få denne til å bli en god kamerat på tur.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...