Gå til innhold

Båtens Fluetråd


Morten D.

Anbefalte innlegg

Velger alltid skjønnhet foran det praktiske:) Men i tilfelle alt skulle feile, så ble det noen aurevillier inspirert av Roy Ole med dry-wing.

attachicon.gifCAM00198.jpg

 

Slim på cdc er noe dritt, men synes ofte det fungerer å skylle fluen godt i vann, tørke den litt mot skjorten, en runde amadou og til slutt et dykk i dry-dipen. Bruker minst mulig risteboks. Synes den sliter på fluene.

Fin flue!

 

Bruker bare dry-wing til døgnfluevinger selv. Lett håndterlig, blir alltid pent og flua lander mykt på vannet <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Flott spent!

 

Edit, tips til dubbingen i thorax. For meg ser det ut som at du har ganske mye og at du er nødt til å strekke den ganske hardt for at mengden ikke skal bygge så mye. Halver dubbingen og vær mer nøye når du tvinner den in. Lag deg en lang jevntynn stripe før du dubber den på tråden. Da får du nok et jevnere resultat. Samt at du prøver å ikke lage en muskelbyggerthorax. Den går i fin linje med kroppen når men rundt vingene får den plutselig litt bolaeffekt. Den effekten tror jeg du kan unngå om du jobber litt med hvordan du legger dubbingen på tråden.

Endret av swedeElvis
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert av hvordan du skiller halefibrene! :) har du noen gode tips til en nybegynner? Gaffa-tape? Limpistol? :P

:) Har prøvd mye forskjellig, bindetråd gjennom krokbøyen, uv-lim, dubbingball osv. Gaffa og limpistol er vel det eneste jeg ikke har prøvd:)  Fant til slutt ut at hvis jeg bare øvde nok på åttetallssurring, så ble det finest og egentlig raskest når man bare får det til. For meg var denne artikkelen til god hjelp http://www.ftgflytyinginstructorresource.org/Wayne-Fo1.pdf

 

Ellers har du de andre teknikkene her

 

Da jeg øvde på dette, bandt jeg mange haler på rad uten å gjøre ferdig fluene sånn at jeg raskt fikk mange repitisjoner. Hvis du blir fornøyd med halen mens du øver, er det jo bare å ta et halvstikk og klippe av tråden så kan du binde den ferdig seinere.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da prøvde jeg å justere noen fluer litt. Først spinneren etter gode innspill fra swede. Bildet lyger litt pga vinkelen, men synes i hvertfall thorax ble litt mindre arnold enn den forrige.. Sliter dog fremdeles med at selve innbindingen av hackelet tar litt plass.

post-3320-0-49341200-1423256772_thumb.jpg

 

Så denne parachuten som fikk mørkere dubbing, litt kortere hackel og litt lengre vinge.

post-3320-0-72518400-1423256732_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er vannvittig flink jeg. Morsomt å følge med tråden din:-)

Har du noen gode tips til meg ang parachute? For det får jeg absolutt ikke til... Blir bare bustete og hakkelfibre som stikker i alle retninger... For å ikke snakke om når jeg skal avslutte disse... Bah...

Men får til CDL til hale nå!:)

Endret av ViktorS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er vannvittig flink jeg. Morsomt å følge med tråden din:-)

Har du noen gode tips til meg ang parachute? For det får jeg absolutt ikke til... Blir bare bustete og hakkelfibre som stikker i alle retninger... For å ikke snakke om når jeg skal avslutte disse... Bah...

Men får til CDL til hale nå! :)

Hei! Beklager å blande meg inn men her er noen bilder fra en beskrivelse jeg lagde for en kar for en tid tilbake, kansje de er til hjelp. Dette er måten jeg lager fallskjerm, avslutter med å legge litt superlim på bindetråden for å surre fast hckelet rundt vinge"stammen"...

post-6302-0-42465600-1423266541_thumb.jpg

post-6302-0-24555900-1423266548_thumb.jpg

post-6302-0-61001800-1423266565_thumb.jpg

post-6302-0-89523700-1423266602_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er vannvittig flink jeg. Morsomt å følge med tråden din:-)

Har du noen gode tips til meg ang parachute? For det får jeg absolutt ikke til... Blir bare bustete og hakkelfibre som stikker i alle retninger... For å ikke snakke om når jeg skal avslutte disse... Bah...

Men får til CDL til hale nå! :)

Takk for det. Har ikke noen spesielle råd utenom det du sikkert vet. Bygg et godt grunnlag med bindetråd på vingen og surr hackelet i tette tørn fra toppen og ned. Jeg fester inn hackelet på toppen av kroken frem mot øyet. Passer på å ha litt dubbing igjen på tråden etter dubbing av thorax sånn at første runde når jeg binder fast hackelet skjuler dette. Litt knotete forklart, men håper du forstår. Mye samme som halen, bare å øve. Noen ganger knoter jeg fælt med dette, andre ganger går det som en drøm. Jeg bruker ganske lang tid på parachutene mine, særlig de med cdc-vinge og biot, quill eller noe annet fancy i bakkroppen. Går fort 30 min pr flue og da er det ikke sikkert jeg blir fornøyd en gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Beklager å blande meg inn men her er noen bilder fra en beskrivelse jeg lagde for en kar for en tid tilbake, kansje de er til hjelp. Dette er måten jeg lager fallskjerm, avslutter med å legge litt superlim på bindetråden for å surre fast hckelet rundt vinge"stammen"...

Bare kjekt med bidrag i tråden:) Lur måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk trent litt på både CDL og parachutehakkel i kveld. Ikke meninga å hijacke tråden til båten, men poster her bilde av 2 stk baetis rhodani... :)

Topp at du poster bilder i tråden. Var ikke meningen at det bare skulle være meg:) Litt dårlig valg av navn på tråden kanskje...

De fluene der hadde i hvertfall jeg vært fornøyd med. Fine proposisjoner. Du har hatt en bratt læringskurve i bindingen din. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du så "passelig" mengde med cdc?? Jeg får enten altfor mye, eller altfpr lite...

Før jeg setter fjæren i klypen, klipper jeg fibrene i passe lengde. Da sparer jeg mye frisering og napping i etterkant. Ellers så er det jo egentlig bare å binde fast løkken når du synes du har hacklet nok cdc på fluen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...