Gå til innhold

Båtens Fluetråd


Morten D.

Anbefalte innlegg

Takk Jarle. Har funnet en grei fremgangsmåte for haletrådene. Etter å ha bundet inn "bunten", tvinner jeg tråden mot klokken så den blir flat. Så deler jeg halefibrene og legger en surring på den venstre haletråden. Låser med en runde rundt kroken og gjentar med høyre. Låser med en runde rundt kroken foran den forrige. Avslutter med en runde under alle haletrådene og låser med et par runder foran de forrige "låseturnene". Denne "oppskriften" gir et stabilt bra resultat og bygger lite. Det går også ganske fort når det sitter i fingrene. Poenget med å bruke "flat" tråd er at den da naturlig bøyer seg rett vei slik at men lettere får tak på halefibrene. I tillegg til at det bygger lite selvfølgelig.

 

Etter at jeg fikk et bevisst forhold til å binde med "flat" eller "skarp" tråd, har flere av momentene i bindingen blitt enklere og resultatene penere.

 

Kjekt at noen gidder å kikke på fluene mine og kommentere. Får motivasjon til å prøve å være mer nøyaktig og utvikle meg <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin forklaring! Jeg bruker omtrent samme metode, men resultatet blir nok ikke like fint som ditt! Vingespredningen på oppbundet hackle er jo et annet kapittel der jeg må trene mer...

 

Dine bidrag er helt toppers, og nå gleder jeg meg til å komme igang med døgnfluene! 

Endret av Jarle TL
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...