Gå til innhold

Impregnering Av Goretex


Iselin Sesseng

Anbefalte innlegg

Produkter brukt for noen år siden hadde nok fort et høyt innhold av PFOS/PFOA, altså fluorerte miljøgifter. Nicwax inneholder en analog til disse. Norge innførte i fjor sommer et nasjonalt forbud mot disse forbindelsene i forbrukerprodukter, mens et tilsvarende forbud i hele EU vil trå i kraft til sommeren. Det vil nok fort kunne innebære at du ikke opplever å få like god impregnering av produkter med eldre gore tex. Jeg vet at klesprodusentene har jobbet med å modifisere gore texen for å gjøre at den ikke trenger disse stoffene for å få god inpregnering.

Les mer om PFOS/PFOA her: http://www.miljodirektoratet.no/no/Nyheter/Nyheter/2014/Desember-2014/Norge-foreslar-EU-forbud-mot-PFOA/

Og her:http://www.miljostatus.no/Tema/Kjemikalier/Noen-farlige-kjemikalier/PFOS-PFOA-og-andre-PFCs/

 

Moonfisher

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Iselin,

 

Tycker vel ingen produkt jag testat är helt topp. Men hur man gör det är viktigt för att få ett bra resultat. 

Tvätta plagget med till exempel Nikwax "Techwash". Sedan ett nytt program i maskinen med Gore tex impregnering. Nikwax wash-in är ok. Sedan kommer det man ofta glömmer. Torka i torktummlaren för att aktivera impregneringen.

 

Resultatet bli ganska bra. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørketrommel? Det har jeg ikke prøvd! Jeg bruker strykejern på laveste varme og stryker mot "fibrene". Da skal jeg teste med tørketrommel Kanskje Nikwax'n er bra nok allikevel da

Pass på varmen hvis du skal gjøre det på vadere. Min tørketrommel blir litt for varm og limet til neoprensokkene likte det ikke veldig godt

På jakker går det bra.

Med spray har jeg fått best resultat når jakka ikke har vært helt tørr år jeg sprayer på middelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry Iselin for manglende anbefaling. Jeg har egentlig ingen erfaring med impregnering av vadere. Nikwax har fungert ypperlig på Norrøna jakka mi, og jeg har vel aldri prøvd noen andre produkter. Meningen med innlegget var vel mer å påpeke at om du har vadere fra en produsent som ikke har modifisert gore texen sin til å skulle fungere fint med impregneringer uten perfluorerte stoffer ( som vil kunne gjelde for f.eks amerikanske produsenter som ikke har fokus på det europeiske markedet) kan det tenkes at du ikke vil kunne få en optimal impregnering med de produktene som er på markedet nå. 

Jeg vet at mange produsenter har jobbet på spreng for å skifte membranene sine for å møte disse utfordringene, men ikke noe om hvilke. 

Håper du finner en metode som fungerer bra.

 

Moonfisher

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Føner eller strykejern er det jeg ble anbefalt da jeg kontaktet sims for noen år siden. De nevnte nikwax som også som LILJA nevner vask plagget først. Skal du først Gjøre dette anbefaler jeg at du sjekker buksa for små hull (GORTEX). Dette gjørs lettest med tørr bukse, vreng buksa, bruk isopropanol i ei spray flaske. Spray tynt lag på buksa. Hull vil da vises med mørk liten flekk. Marker rundt flekken, eller sett en liten tapebit med det ene hjøre i retning hullet. Tørk av buksa med litt vann, la buksa tørke. Dersom du ikke tørker av med vann vil aquasure gulne. Jeg pleier å hoppe over vannavskiller så jeg har flere gule flekker enn blanke.

Ha så på litt aquasure, fuktighet finger og glatt ut aquasure. Normalt blir prikken med aquasure ikke større en hullet i en 1 krone.

LA aquasure herde lenge nok, helst 24 timer.

Håper dette kan være til hjelp.

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine erfaringer er basert på rene og nyvaskede plagg før impregnering. Har også gjort en sammenlignende "studie" der jeg impregnerte halvparten av vaderbuksa med ett produkt og den andre halvparten med et annet. Foretrekker å påføre produktet under moderat sollys og varme. (Bruksanvisning følger produktet...)

 

Har ingen erfaring med innvasking av impregnering (og syntes personlig det ikke høres ut som noen god idé. Bruker vaskemaskinen til annet enn teknisk bekledning også)

Fraråder definitivt bruk av tørketrommel! og strykejern kan unntaksvis brukes for å legge fibrene på slitte partier (der plagget får våte flekker).

 

Så til svaret på spørsmålet ditt:

Det desidert beste produktet er etter min erfaring Villmark Extreme

Dernest Nikwax 

Og til slutt Revivex

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...