Gå til innhold

Tursekk?


petternp

Anbefalte innlegg

Noen som vet om en bra tursekk som kan kjøpes på xxl eller gmax. Den MÅ kunne ha plass til vadere, vadesko og et par andre greier som tar en del plass som for eksempel telt og sovepose. Sekken skal helst ikke være så dyr, jeg tenker å betale et sted mellom ett og to tusen. Det hadde vært fint om den også hadde et snasent sted og feste stangen på og mmmoose

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bestandig det lønner seg, prismessig. De gangene i året sportsnett har 30 % på Osprey,..... god sekk til ok pris.

 

Og trenger du sekk "nå" har de 50 % på Black Diamond 75 liter. kr. 1.249,00

Endret av hansjr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

doble budsjettet og kjøp norrøna para ranger, nydelig sekk, som jeg trur du skal kunne få det meste ned i :)  

den gjorde god nytte på hardangervidda, med både spinn stanga og flue stanga på utsiden, dog ikke vade bekledning, men man mååå jo ikke vade ;) evt kjøre midjevader og crocs :) 10341960_10152724547636535_2345055383304

 

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=935350

 

en helt nydelig sekk, jeg som aldri hadde gått tur i fjellet, ei heller med tung sekk, stroppa på meg denne sekken med 25+kg og gikk ei litta uke på vidda, uten noe form for ubehag fra sekken :) om det var så lurt og kjøre helt nye fjellstøvler på turen det sier historien ingenting om ;)  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bare obs på at Pararanger'n ikke passer småvokste.  Jeg er 178 cm, alminnelig rygglenge, og min sekk kommer for lavt med hoftebeltesystemet, juster inn maksimalt på høyden.  Nå er min sekk noen år gammel, så det kan hende dette ikke er noe problem med de siste utgavene, men vær obs på dette!  Ut over det er det en aldeles glimrende sekk!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lange turer med hvor mye oppakning skal sekken kunne brukes? Forskjellen i vekt og volum mellom en helgetur og en ukestur er ganske stor ettersom du har med mye mer mat på en lengre tur i tillegg til en del ekstra. Ideelt sett bør man ha 3 sekker ;D En for dagstur, en for helgetur og en for langtur.

 

Det første jeg ville gjort er å få en god oversikt over alt (hver eneste ting) du har med deg i sekken. Opprett en gratis konto på f eks www.lighterpack.com og legg inn alt du har i sekken. Jeg bruker den til pakkliste også. Kjekt. Blir sekken inkl sekkens egenvekt inntil ca 15 kg kan du vurdere lettvektssekker ala Osprey Exos, Bergans Helium e.l. Under 20-25 kg litt større sekker beregnet for formålet. Her er utvalget enormt. Havner man på godt over 25 kg bør man nok gå på nevnte Pararanger, Bergans Alpinist e.l.

 

Uansett er det litt vanskelig å anbefale en spesifikk sekk for andre. Den bør prøves på ryggen med forholdsvis tung last. Kjenne at den passer din rygg, at den har fornuftige løsninger etter ditt behov, god ventilasjon osv.

 

Du kommer ikke til å finne en sekk som gjør en tung oppakning behagelig. Det gjelder å finne den som er minst ubehagelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bare obs på at Pararanger'n ikke passer småvokste.  Jeg er 178 cm, alminnelig rygglenge, og min sekk kommer for lavt med hoftebeltesystemet, juster inn maksimalt på høyden.  Nå er min sekk noen år gammel, så det kan hende dette ikke er noe problem med de siste utgavene, men vær obs på dette!  Ut over det er det en aldeles glimrende sekk!

 

det der kan stemme ganske bra, er 182cm og har ikke noe unormal strl på ryggen, og ifølge den "skalan" på ryggjusterings greia er jeg 170 høy:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig kjøpt Osprey Xenith 105 (2,5 kg). Medium passet, tross mine 1,83. Om min Norrøna pakkrammesekk eller Xenith blir med på 12 dagers fjelltur avgjøres til våren i Nordmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...