Gå til innhold

Hva Er Egentlig Et "skambud"?


SteinarFiske

Anbefalte innlegg

Wow.. Da skal jeg ringe til deg neste gang jeg skal selge bilen min!

Kjøper kun nye biler. Kjøpte ny i april, blir derfor noen år til neste kjøp.

"Telefonselgere uønsket"

Ikke kom å fortell meg at du ikke, forhandler på pris, spør om å få med vinterdekk, hengerfeste, tak-rails eller noe ekstra tilleggsutstyr med på kjøpet når du kjøper ny bil..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan fint gi et bud, men det finnest alltid "gnialuser" som tror de skal få alt gratis

Det får du på blåkors eller frelsesarmeen...  (Skambud) betrakter jeg som en gnialus!

forklaring: det er forskjell på en Stang til 10 000kr eller en til Scierra til 2000 ny pris

uansett så skal en ha den for 2000kr forstå det den som vil....

Jeg kjøper aldri noe hvis jeg ikke har råd til det....men for all del prut i vei Just my 5 cents

 

Du kjøper ikke BMW hvis du går på trygd lllol

 

Skjønte ikke hva BMW og trygd har med dette å gjøre jeg...............

Skambud er ikke det samme som å be om å få noe gratis, det finnes alltid et forhandlingspotensiale :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noe av det hansjr prøver å få frem her,er at så lenge selger har oppgitt en pris,så er det greit å opptre med en viss grad av respekt og vanlig høflighet fra kjøpers,såvel som selgers side. Er prisen i utgangspunktet altfor høy for markedet,vil jo varen bare bli stående usolgt i lang tid,og selger kan velge å sette ned prisen etterhvert. Om han da ikke velger å beholde sakene selv.Er jo ikke alle som er desperate etter å selge,eller trenger pengene der og da. 

Det er når det ikke er antydet noe pris,jeg synes det blir vanskelig å komme med evt bud,da man ikke aner hva selger ser for seg.

Da kan man risikere å komme med et for lavt bud,eller(mer irriterende :-)  ) betale mer enn nødvendig,med en derav svært fornøyd selger  <<l

Endret av Sveinung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror noe av det hansjr prøver å få frem her,er at så lenge selger har oppgitt en pris,så er det greit å opptre med en viss grad av respekt og vanlig høflighet fra kjøpers,såvel som selgers side. Er prisen i utgangspunktet altfor høy for markedet,vil jo varen bare bli stående usolgt i lang tid,og selger kan velge å sette ned prisen etterhvert. Om han da ikke velger å beholde sakene selv.Er jo ikke alle som er desperate etter å selge,eller trenger pengene der og da.

Det er når det ikke er antydet noe pris,jeg synes det blir vanskelig å komme med evt bud,da man ikke aner hva selger ser for seg.

Da kan man risikere å komme med et for lavt bud,eller(mer irriterende :-) ) betale mer enn nødvendig,med en derav svært fornøyd selger <

Jeg følger resonnementet ditt Sveinung. Særlig med tanke på de tilfellene der selger ikke oppgir ønsket pris. Da er det rett og slett uhørt å få tilbake at man kommer med skambud. Man høster som man sår..

Men jeg er ikke helt enig i at man er respektløs og fornærmende hvis man sender et bud på PM som er under det som er satt som salgspris. Som Andreas L skriver; Det er alltid et forhandlingsrom.. Du viser at du er interessert og ønsker å avdekke om selger er villig til å senke prisen for å få varen solgt. Blir det avslått er det helt fair. Men det da har man undersøkt muligheten. Jeg greier ikke å se hva som er respektløst i dette. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette ting litt i perspektiv: I mange andre land enn Norge er det å ikke engang forsøke seg på pruting nærmest sett på som respektløst. Sånn sett er pruting et sosialt spill, der man forsøker på ulike måter og med ulike triks (alt fra å fremstå som dypt fornærmet til lettere oppgitt) å komme til en løsning som begge/ alle parter kan leve med. Sette i en slikt lys blir egentlig hele denne diskusjonen veldig privinsiell...

 

Men: slik pruting bør gjøres med en viss diskresjon da det er et eksklusivt forhold mellom kjøper og selger (og ikke noe andre potensielle kunder har noe med). Skal man ta lærdom av det, bør kanskje såkalte "skambud" skje pr PM eller andre lignende kanaler. Og: kjøper bør være seg bevisst at man må finne seg i å strekke seg dersom man skal være med i dette spillet.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har lest innlegg 15 ser forhåpentlig at bud på PM er OK. "Skambud" på åpent fora ødelegger en selgers annonse.

Hvis en selger har satt pris oppfatter jeg det som minstepris.

Ang. kjøp av bil. Hvis du oppsøker en forhandler og pruter/prøver å få med mest mulig på kjøpet, hvordan vet du at du har gjort et godt kjøp? Innhenter du tilbud fra 5 leverandører og spesifiserer hva du vil ha, vil de fleste spisse blyanten. Om jeg henter bilen i Oslo, Tynset eller møter bilforhandleren fra Voss og bytter bil på fjellet...............

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en sak her om dagen som gjorde meg litt provosert..liker ikke at folk blir lurt ifm kjøp og salg.

 

En kar la en stang ut for salg "et sted" for 800,- Knapt brukt og alt i orden.
Det ble oppgitt at ny pris var 1999,-

 

Jeg kjøpte samme stanga i fjor for 700,- direkte fra nettsida til dette merket.

Det er fint mulig at nypris var 1999,- back in the days, men denne syntes jeg lite om!

 

Trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke hva BMW og trygd har med dette å gjøre jeg...............

Skambud er ikke det samme som å be om å få noe gratis, det finnes alltid et forhandlingspotensiale :-)

Nei det gjør det ikke!  gjorde heller ikke det når jeg sku kjøpe bil;-)

forhandlingspotensiale er forøvrig noe du får når noen tjener noe på noe en skal selge

det har aldri jeg gjort som fluefisker for og si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det gjør det ikke!  gjorde heller ikke det når jeg sku kjøpe bil;-)

forhandlingspotensiale er forøvrig noe du får når noen tjener noe på noe en skal selge

det har aldri jeg gjort som fluefisker for og si det mildt.

Og det bestemmer du??? Tullball..........

Hvorfor gjør det ikke det da?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...