Gå til innhold

Hva Er Egentlig Et "skambud"?


SteinarFiske

Anbefalte innlegg

Jeg leser til stadighet i annonser her, og på andre forum at "skambud" ikke blir besvart. Jeg har også opplevd at annonsører har blitt fornærmet av hva de har oppfattet som et "skambud" fra meg.

 

Så hva er egentlig et "skambud"?

 

Eksisterer det noen form for norm på dette forumet eller i samfunnet for øvrig rundt hva som oppfattes som et "skambud"? Eller som ordet signaliserer; Et bud jeg burde skamme meg over å fremme?

 

Er det slik at vi kan sette opp en prosentsats som forholder seg relativ til prisforlangende, over hvor grensen for "skambud" går? Er et bud som ligger 50% lavere enn prisforlangende et skambud? 30%, eller 40%? Forandrer denne prosentsatsen seg med størrelsen på prisforlangende? Altså er grensen for et "skambud" på en vare til 300kr og en til 3000kr, den samme?

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg har blitt lettere irritert, og kanskje mest overrasket over reaksjonen jeg noen ganger har opplevd fra annonsører i tilfeller der de har blitt provosert, eller fornærmet over et bud jeg har lagt inn. Det virker nærmest som om de tar det personlig.

 

Men burde vi ikke tåle såpass?

 

Det er jo ikke slik at jeg ved å legge inn et lavt bud signaliserer at det annonsøren selger er søppel! Jeg har da lagt inn et bud, har jeg ikke? Jeg er interessert i å kjøpe varen som selges, men ikke til prisen som forlanges. Er det ikke i annonsørens interesse å få inn bud, uansett størrelse for å kunne gjøre seg opp et bilde av hva markedet er villig til å betale? Enten det er en publisert budrunde eller på PM?

 

Jeg mener annonsører får være tydeligere i annonseteksten, hvis det er slik at en ikke ønsker bud under en viss størrelse, eller hvis de ikke ønsker bud i det hele tatt. 

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reflektert en del over sammen problemstilling du her tar opp, har flere ganger opplevd at selger later til å bli fornærma eller ett eller annet fordi budet mitt er for lavt. Jeg har for meg selv ett prinsipp det skal en del til før jeg avviker fra; skal jeg kjøpe noe av en person jeg ikke kjenner så er det halv pris av hva den aktuelle varen til enhver tid koster ny i butikken, det hjelper lite om ett menneske jeg aldri har møtt påstår at dette kameraet, denne stanga, denne forsterkeren etc.er så godt som nytt. Om annonsøren skriver i annonsen at han/hun ikke selger varen for mindre enn... er det jo en ærlig sak. Da kan en kanskje holde seg for god til og komme med bud under forlangende, eller hva...?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis selger/ annonsør ikke gir noen som helst form for prisantydning og det ikke er helt innlysende hva som ønskes, er det vel vanskelig å snakke om "skambud"? 

 

En gjenstand eller tjeneste er verdt i kroner det markedet er villig å betale for det, uavhengig av selgers følelser for produktet.

 

Dersom selger/ annonsør vil føle seg støtt av lave bud så får man vel heller se å gi en viss prisantydning i stedet for å surmule, tenker jeg.  

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt mer utfyllende svar:

 

Mange har urealistiske forventninger til hva de kan få solgt brukt utstyr for. Særlig her inne, hvor kunnskapen om utstyr er ekstremt høy. I tillegg er markedet her ekstremt selektivt. Det er nok lettere å "lure en stakkar" på finn.no.

 

Når jeg ser todelte(!!) stenger som forsøkes solgt for over 3000 kr, grenser det mot umoralsk overfor medfiskere. Det å utnytte/lure en uerfaren "kollega" på den måten er direkte ufint! Det selges også en del selvbunden fluer som ikke ser ut i måneskinn, for IMO alt for høye beløp.

 

Om man tar utgangspunkt i norske priser som "ny pris", blir ofte dette feil da (antageligvis) det meste av det dyreste utstyret er kjøpt på nett.Ta utgpkt i US priser og del på to, så er man ikke så langt unna.

 

Det er tross alt bedre å få noe for "gammelt skit" enn å ikke bli kvitt det.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Halvprisregelen" synes jeg er gangbar for veldig mye av det som selges/kjøpes, men unntak finns helt klart: Svært attraktive objekter som sjelden kommer ut for salg (f.eks. en strøken Sage SP 590-2.....eller en eldre Hardy Perfect)

 

Jeg synes også denne regelen er grei som et utgangspunkt for en verdivurdering. Men det må være lov å komme med bud som ligger under denne grensen hvis ikke selger har gitt uttrykk for annet, uten å bli stemplet som en dritsekk! Kanskje selger har behov for et raskt oppgjør, eller ikke har satt seg inn i hva gjenstanden er verdt. Da har man kanskje muligheten til å gjøre et godt kjøp! I denne hobbyen trenger man noen gode kjøp inn i mellom.. I mange kjøp og slag tilfeller kan det være slik at kjøper ikke nødvendigvis har et direkte behov for å kjøpe, men at behovet for å selge er størst hos selgeren. I andre tilfeller er det motsatt. Dette potensialet må det være lov til å bruke til sin fordel, og man avdekker det ikke uten å legge inn bud som avviker fra prisforlangende.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bud er bud, og ethvert bud skal man takke for.  "Takk for bud, jeg noterer deg opp og tar kontakt med deg".

 

Vær høflig, dumt å skyve fra seg interessenter som legger ut en "føler", men som kanskje har mer å gå på.

 

Samtidig kan det hende at du ikke får høyere bud, og likevel aksepterer "skambudet".  Da er det jo dumt å ha fornærmet kjøperen i utgangspunktet.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også denne regelen er grei som et utgangspunkt for en verdivurdering. Men det må være lov å komme med bud som ligger under denne grensen hvis ikke selger har gitt uttrykk for annet, uten å bli stemplet som en dritsekk! Kanskje selger har behov for et raskt oppgjør, eller ikke har satt seg inn i hva gjenstanden er verdt. Da har man kanskje muligheten til å gjøre et godt kjøp! I denne hobbyen trenger man noen gode kjøp inn i mellom.. I mange kjøp og slag tilfeller kan det være slik at kjøper ikke nødvendigvis har et direkte behov for å kjøpe, men at behovet for å selge er størst hos selgeren. I andre tilfeller er det motsatt. Dette potensialet må det være lov til å bruke til sin fordel, og man avdekker det ikke uten å legge inn bud som avviker fra prisforlangende.  

 

 

Generelt er det heldigvis skjeldent behov for å omtale andre mennesker som drittsekker, spesielt i fluefiskesammenheng pppray

Det er nok egoet som får seg en liten trøkk, når den gamle canestanga til bestefar ikke er ei original Hardystang til flere titallstusen, men i stedet noe ingen panda med nevneverdig selvrespekt ville sett i retning av. 

 

Jeg kjøper (for) mye, men forsøker også å selge unna. Rett og slett for å ha oversikt over hva jeg har. Ting du ikke har brukt på to år, er det jo bare å kvitte seg med?

 

Om man prøver seg med et bud, bør vel dette uansett skje på PM.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bud er bud, og ethvert bud skal man takke for.  "Takk for bud, jeg noterer deg opp og tar kontakt med deg".

 

Vær høflig, dumt å skyve fra seg interessenter som legger ut en "føler", men som kanskje har mer å gå på.

 

Samtidig kan det hende at du ikke får høyere bud, og likevel aksepterer "skambudet".  Da er det jo dumt å ha fornærmet kjøperen i utgangspunktet.

 

Veldig enig med Lillevann her.

Ser det ligger en del annonser med urealistiske forventninger til hva man får for ting.

Enkelte ganger såpass høyt at jeg bare rister på hodet og klikker meg videre.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den som selger gir et nedlatende svar til en som kommer med et bud,burde han jo absolutt satt en minstepris!

Jeg oppfatter det faktisk som irriterende når selger legger ut om det som selges,og ikke kommer med noen som helst antydning om pris.

Da har vedkommende, etter min mening, ikke grunnlag for å svare på en nedlatende eller såret måte.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger noe til salgs med pris, hvorfor by under det selger ønsker? Selger får selv sette ned prisen hvis han/hun ønsker det.

Ved å legge inn et lavt bud, annerledes hvis en sender PM, forteller en andre interessenter at dette selges for dyrt.

Var flere innlegg tidligere, hvor andre fortalte i salgsannonsen om billiger "andre steder". Dette ble stemplet som uhørt. Ser på "skambud" som tilsvarende forsøpling av en annens salgstråd!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi tar utgangspunkt i at det er satt en minstepris, så er det jo ofte avgjørende hvordan man som potensiell kjøper ordlegger seg. Dersom man eksempelvis bare slenger avgårde en PM med "600,- !" på et objekt med minstepris kr 1.000 så kan jeg se at noen blir fornærmet/irritert. Terskelen for økt puls varierer nok mye.

 

Innleder man med å spørre selger om bud under minstepris vil bli vurdert og kommer med en god begrunnelse for hvorfor man ikke er villig til å betale det selger forlanger så skal det litt til for å fornærme noen. Og oppnår man som selger ikke den prisen man ønsker er det bare å la være å selge. Dette kan gjerne klareres allerede i annonseteksten. Eventuelt akseptere et lavere bud. Kanskje til og med skambud :) Som nevnt av andre er det da greit å ha en saklig korrespondanse med potensielle kjøpere. Dette går jo begge veier.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger noe til salgs med pris, hvorfor by under det selger ønsker? Selger får selv sette ned prisen hvis han/hun ønsker det.

Ved å legge inn et lavt bud, annerledes hvis en sender PM, forteller en andre interessenter at dette selges for dyrt.

Var flere innlegg tidligere, hvor andre fortalte i salgsannonsen om billiger "andre steder". Dette ble stemplet som uhørt. Ser på "skambud" som tilsvarende forsøpling av en annens salgstråd!

 

Jeg er enig med deg når det gjelder lave bud i en salgstråd når selger har satt en pris. Man skal ikke ødelegge for andre. Men hvis selger legger opp til en budrunde i tråden med frist til kl.XX uten å presisere minstebud så mener jeg det må være greit, og at selger må tåle såpass.

 

Jeg ikke enig med deg at man ikke kan by lavere enn det selger ønsker. Skal man ikke ha lov til å presse på prisen? Og da mener jeg selvfølgelig på PM.

 

Betaler du alltid det selger har som utgangspris, og venter til prisen eventuelt blir satt ned uten å melde din interesse i form av et bud?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan fint gi et bud, men det finnest alltid "gnialuser" som tror de skal få alt gratis

Det får du på blåkors eller frelsesarmeen...  (Skambud) betrakter jeg som en gnialus!

forklaring: det er forskjell på en Stang til 10 000kr eller en til Scierra til 2000 ny pris

uansett så skal en ha den for 2000kr forstå det den som vil....

Jeg kjøper aldri noe hvis jeg ikke har råd til det....men for all del prut i vei Just my 5 cents

 

Du kjøper ikke BMW hvis du går på trygd lllol

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan vel oppgi en frivillig ønsket pris på utstyret sitt. Om noen mener det er en såkalt regel

På 50% av ny pris i Norge eller USA er vel en dritt. Alle bud er lov. Alle avslag er lov. Alle priser

Kan vel prutes på eller?? Man trenger ikke å oppføre seg som en bortskjemt unge hvis man ikke

Får Solgt eller kjøpt til ønsket pris...

Geir

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler du alltid det selger har som utgangspris, og venter til prisen eventuelt blir satt ned uten å melde din interesse i form av et bud?

JA! Også da jeg kjøper melk, brød, kjeks i butikken. Aksepterer prisen i hylla, ingen pruting i kassa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning av at det er lov å prøve seg på et lavt bud, men for ikke å "ødelegge" eller senke en allerede fornuftig pris fra selger ville jeg gitt budet på PM og ikke åpent i en tråd. Et veldig lavt bud som alle ser vil kanskje ha den effekten at flere får den oppfatningen av at gjenstanden ikke har den verdien selger mener det har selv om det er en fornuftig og riktig pris.

 

I noen tilfeller er kanskje selger desperat etter penger til tross for at annonsen avviser lave bud, og i disse tilfellene vil jo et lavt bud ofte bli akseptert likevel. Da er jo budet isåfall den rette prisen i dette tilfellet. 

 

Det er vel til syvende og sist etterspørselen i det øyeblikket varen selges som avgjør verdien.

 

Et "skambud" kan være riktig bud om du får aksept, eller et "heltbakmål" bud dersom det blir solgt for langt høyere pris en det du var villig til å betale.

 

Jeg har vanskelig for å tro at det finnes noen fasit her. På bruktmarkedet er det ofte tilfeldighetene som bestemmer. ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler du alltid det selger har som utgangspris, og venter til prisen eventuelt blir satt ned uten å melde din interesse i form av et bud?

JA! Også da jeg kjøper melk, brød, kjeks i butikken. Aksepterer prisen i hylla, ingen pruting i kassa!

Wow.. Da skal jeg ringe til deg neste gang jeg skal selge bilen min!
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler du alltid det selger har som utgangspris, og venter til prisen eventuelt blir satt ned uten å melde din interesse i form av et bud?

JA! Også da jeg kjøper melk, brød, kjeks i butikken. Aksepterer prisen i hylla, ingen pruting i kassa!

I mitt hode er det stor forskjell på og kjøpe brukte og relativt dyre gjenstandeder som fluestang, telt, forsterker, fotoutstyr etc. av fremmede mennesker og det og gå på Rema og kjøpe brød og melk. Om en annonserer brukt utstyr i en salgstråd på nett så må en vel bare godta at det kommer bud som er under utropspris, men det er jo derimot valgfritt om en velger og selge til tilbudt pris eller ikke. Jeg ser rett og slett ikke problemet med såkalte skambud.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow.. Da skal jeg ringe til deg neste gang jeg skal selge bilen min!

Kjøper kun nye biler. Kjøpte ny i april, blir derfor noen år til neste kjøp.

"Telefonselgere uønsket"

Endret av hansjr
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgir man ikke minstepris på det man vil selge må man nesten akseptere at det vil komme bud langt under det man ønsker å selge for.

Ikke alle har peil på hva akkurat den stanga vanligvis går for på bruktmarkedet, eller hva den kostet ny.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...