Gå til innhold

Stopless cast.Hva er det?


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Er det Steve Rajeff for noen år tilbake? Såg han på en kaste-demo i Trondheim tidlig på 2000-tallet eller deromkring. Lange kast, men det var jo ganske grove stenger som ble brukt. Dyktig type. Han kjørte en veldig super-mario look på den tida synest jeg å huske. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stopless cast har jeg utført siden tidlig på 70-tallet, og det går ut på å kjøre full sirkel med stanga, uten noen form for stopp eller nedbremsing.

Svært lite praktisk i fiskesituasjon, men greit å imponere damer med :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he,he....

Stopless cast er et kløneutrykk i mine øyne.

Stanga retter seg ut når akselerasjonen blir negativ,og da er du i ferd med å stoppe.

Steve Rajeff er en fantastisk kaster med en helt utrolig stopp.

Akkurat som å stoppe en bil for en situasjon som krever umiddelbar reaksjon som tvinger deg til å

trykke inn bremsepedalen kontra det å kjøre inn i en fjellvegg.

Tiden det tar å stoppe er da ikke den samme i de to tilfellene.

Hvis noen vil vise meg et kast der man ikke stopper så for all del gjør det.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første delen av et "effektivt" fluekast (skyte fra hoften), der du hurtigst mulig vil mate ut line for å få nok vekt til at du kan spenne stangen ordentlig, er det lurt å ikke stoppe, eller stoppe minst mulig. En slags oval sirkelbevegelse faktisk. Så det skal man ikke kimse av Lars. Her får man fordelen av både wow-faktor og funksjon. Men det er klart, man må på et tidspunkt gå over til vanlig frem og tilbake kasting, ellers vil wow-faktoren minske betraktelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drifter både i fremslang og baksleng bare ved å fortsett bevegelsen med et lite løft opp bak, ned igjen og fram - og samme når jeg kommer fram; litt opp, ned igjen og bakover. Stopper aldri bevegelsen før siste fremkast, men da er også hastigheten så høy og stoppen så kontant at stangringene gjerne løsner om det er en stang av litt medium kvalitet med dårlige surringer. 

Endret av .JB
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drifter både i fremslang og baksleng bare ved å fortsett bevegelsen med et lite løft opp bak, ned igjen og fram - og samme når jeg kommer fram; litt opp, ned igjen og bakover. Stopper aldri bevegelsen før siste fremkast, men da er også hastigheten så høy og stoppen så kontant at stangringene gjerne løsner om det er en stang av litt medium kvalitet med dårlige surringer. 

Brum,brum,hvis du drifter så har du allerede en stopp.

(Hvis du trykker inn bremsepedalen på bilen din er du i ferd med å stoppe,men du slipper den opp

igjen,så egentlig bare bremser du,og stopper egentlig aldri.Litt kult egentlig,har du drifta med bilen

i det siste eller? :P )

En så kontant stopp er ville være en drøm å oppleve.

Så jeg også må innrømme at jeg også er en pingle i den sammenheng.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den noe unøyaktige oversettelsen av teksten sier: "2001, støping i Akita World Games EV-2. Gud er Steve alvorlig å kaste."

 

Så Steve R er nok ikke veldig feil gjettet...

Du skal være bra stiv i håndleddet, trene mye Powerball eller stikke butten i jakkearmen for å stoppe sånn. Ser han bruker snelle og butt mot underarm for å hjelpe på...

Testet tilsvarende forrige helg da vi var og tilpasset noen snører og stakk butt-delen av en 15-foter ned i jakkearmen og dro på litt med dobbeltrekk og overhodekast. Det gikk et stykke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, stopper du på samme måde når du trekker i linen som når du kaster uden trek?

Og hvad kalder du det når du slipper linen inden du har negativ acceleration i rotationen med stangen?

:-)

Mvh

Lasse

Hei Lasse.

Jeg stopper ikke på samme måte i og med at arbeidsveien blir lengre.

Er litt usikker på hvor du vil med neste spørsmål,men min oppfattelse av stopp er at den

starter i det akselerasjonen blir negativ,og hvis jeg slipper før det,så enten mister jeg lina,eller

vil med hensikt slippe altfor tidlig.

Min mening er at alle trekker igjennom stoppen og vel så det.

 

Mvh

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...