Gå til innhold
  • 0

Problemmer med kassting Søker tips og råd


Hypernova

Spørsmål

Hallo

Jeg er meget ny på Forumet og er meget amatør på fluefisking men de er så veldig moro :)

Trenger lit tips og råd for og Kasste med Fluestang

 

Kjøpte meg et billig fiskesett http://www.salarsport.no/produkt/fluefiske/fluefiske-pakker/guideline-kispiox-kampanje Her er produktet.

 

De problemmet jeg får er når jeg skal kaste langt, da får jeg god dreis på stanga og line så treffer flua lina heller stanga og snurer seg fast :P

Hva kan forusjake dette ?   (Hva i kastinga mi trenger jeg og ta tak i ?)

Også tenkte jeg fins det liner som man kan kontrolere bedre i lufta og kansje kaste lit lengre med ?

Kaster kansje max 7 - 10 meter med denne :)

 

(Takk For svar)

 

By the way Jeg har Dysleksi  :unsure:  

 

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Håper og tror ingen andre enn Skævvens mener jeg henger ut noen pga skrivevansker.

Trådstarter: hjertelig velkommen, fortsett å spør, jeg er fersk selv så jeg lærer i takt med deg. Fluefiske er vanedannende og altoppslukende, nyt læreprosessen, det gjør jeg:-) hente fluer fra trær har jeg blitt sjukt god på :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Halla :) nå har jeg kasta lit mer og tatt de mer med ro :) og ja de kommer seg betraktelig taket være dere :) tusen takk :) 

Tro di meste buskene står enda :)  

Merkelig nok har jeg vist kompisen min lit de med og ta de med ro og ikke bruke for store bevegelser :) Ta til betraktning at han er mer fersk en meg :)

 

Men over til de med line fins de noen let flydde liner dere kan anbefale til 5 stang? og fortom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg kaster hele snøret ved plenkasting, i fiskesituasjoner noe kortere. Men som sakt tidligere ikke heng deg alt for mye opp i lengder i starten. Siste tur jeg var på i noen fjellvann her i nærheten så tok begge jeg fikk på 10-12 meter avstand. I stille vann synes jeg det viktigste ikke er å kaste langt men å snike seg inn på fisken uten å skremme den, da trenger du ikke kaste langt til å nå ut til der fisken står. Når du smyger deg innpå så er det essensielt at du ligger lavt i terrenget så hvis det er stille vann du skal fiske i helgen ville jeg ha trent litt på å kaste i knestående, da det kan være litt vrient i starten.

I elv får man ofte fisk på 10-15 meter avstand. I tillegg til å ikke skremme fisken er det her også viktig å unngå striping. Så hvis det er elv du skal fiske i så ville jeg ha øvet meg på mending før jeg dro. Jeg tror det står noe om mending i boka jeg tipset om.

Når det gjelder lineklasse spørsmålet ditt så kan du selvfølgelig velge en annen klasse enn det som stangen er oppgitt til. Når man velger en klasse under så sier man at man underliner. Når man har mer line ute enn selve klumpen så blir jo totalvekten større, derfor kan det være lettere å holde mye line i luften når man underliner. Dette er mest aktuelt for de som er skikkelig god å kaste, altså ikke deg. Overlining derimot kan være aktuelt for deg. Når man overliner er det lettere å holde kortere lengde enn selve klumpen utenfor sangringene. En nybegynner som har problemer med å holde bare klumpen i luften kan altså ha en fordel med å gå opp en vektklasse. Med en tyngre line så kjenner man også lettere at stangen spenner opp, som også kan være en fordel i starten. Selv synes jeg det ikke er noen forskjell å kaste med en tyngre line annet enn at det blir vanskeligere å legge ut hele snøret da stangen min ikke greier å skye den ekstra vekten.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Beklager til trådstarter!

Jeg liker veldig godt air cel, det er lettkastet og veldig greit både for ferske og viderekomne.

I tillegg er det hyggelig priset, og det er greit om du trener mye (utenfor vann) og sliter på snørene, da er det billig å kjøpe nytt.

Et trygt og greit valg vil jeg mene.

Husk å ikke tenke så mye på lengde ennå. Bruk heller litt tid på å få stabilt gode kast på den lengden du føler deg komfortabel.

Prøv å følg med på hva som skjer med snøret når du varierer litt i kastingen.

Det er jo alt vi 'putter' inn i et kast som avgjør hva som skjer med snøret.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...