Gå til innhold

Flytesnøre til Guideline Fario 905


Håvard Åsbø

Anbefalte innlegg

Hei, nyregistrert på forumet, men long time reader og fisherman.

 

Jeg har fisket med tørrflue siden jeg var en tommel stor, men har aldri vært noen spesiell utstyrsjunkie, ei heller fulgt spesielt godt med på den fronten.

 

Utstyret jeg har brukt til fjellfiske etter ørret og røye de siste årene, har vært ei Zpey real steel 1006 med et WF#6'er snøre som tilfeldigvis har passet utmerket til stanga, og dugd til både korte+, medium og lengre kast.

 

Men den siste tiden har jeg fundert på om ikke det blir ørlite tungt for de helt vindstille dagene med sky fisk. På tross av det jeg i hvertfall selv hardnakket mener er gode kast, føler jeg utstyret blir ørlite for tungt.

 

Derfor dro jeg til med ei Guideline Fario 905 i går etter prøving av flere fario-stenger. Den har en annen aksjon enn tidligere nevnte stang, og føles dyp og må være noe av det "lettere" innen #5'er-klassen?

 

Uansett, i butikken fikk jeg prøve lett med ett uspesifikt snøre og utvalget forøvrig var dårlig midt i sesongen. Jeg kjøpte da kun stanga.

 

I utgangspunktet, etter lesing, ikke prøving, Så jeg for meg å kjøpe et #5'er Highwater fra samme produsent, men dette var det ingen i området som hadde inne. 

 

Ettersom undertegnede skal på en etterlengtet tur har jeg ikke tid til å vente på post. Etter litt vurdering endte jeg opp med et 4-cast-snøre i #5.

 

Jeg har vært litt ute på gressplenen og prøvekastet. Stanga er dritgod i den prisklassen, må være. (Pruta også av en 1000-lapp). Men jeg ble stående å fundere på om ikke dette #5'er-snøret er i overkant tungt...? 

 

Jeg skal gi det en sjanse på turen. Det er spådd både vindstille timer og lett vind så det skal få prøve ulike forhold, men lurer på om noen har noen gode tips til snører jeg kan få testet ut?

 

Noen som for eksempel har fisket med både #4 og #5 4-cast på denne? Evt samme størrelser på GL HW?

 

Jeg vet at jeg kan kjøpe brukt å teste, men bor uansett kinkig til, så en pekepinn på hvor jeg bør starte hadde jeg satt stor pris på!

 

Jeg er ute etter et snøre som presenterer godt på mellomdistanse, men også yter på lengre kast. Så skal jeg alltids klare og lure ut et kort kast om nødvendig. 

 

Jeg vil ha noe som spenner opp stanga greit, men samtidig ikke er altfor tungt å jobbe med.

 

Noen?

 

Mvh. Håvard

Endret av fender77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet.

Det kan godt være at snøret føles tungt for stanga.

Stenger klarer ofte både en og to snøreklasser opp og ned, og det som til syvende og sist avgjør hva som passer best til utstyret, så er det den som kaster med det.

Synes du at det føles i overkant tungt, så er det absolutt ikke noe galt i å gå ned en snøreklasse.

Det er lærerikt å prøve seg litt frem, både opp og ned i snøreklasser i forhold til hva som står på stanga.

Kan fort finne nye favorittkombinasjoner på den måten. Noe vil man lære av det.

Mvh Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar! Jeg tror nok det. Var ute i sted mens lyset fortsatt stod på og kastet litt med 4-cast #5 på Zpey #6'ern og det gikk overraskende bra. Så da er det ikke umulig at et HW #4 kanskje vil være lettere og håndtere på Farioen.

Jeg er innforstått med at jeg må prøve, men tenkte om noen hadde noen gode tips til den stanga. Så har jeg er greit utgangspunkt for testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge tråden død, så fungerte 4-Cast i klasse 5, ekstremt bra med stanga. Sikkert ikke overraskende for de informerte, men fungerte godt til nærfiske, supert på mellomdistanser og godt på de lengre.

Føltes litt tungt på gressmatta hjemme, men helt passe ute i felten.

Stanga er forøvrig er veldig bra. Min utfordring var å bruke litt mer tid og la stanga få jobbe, men når det satt så var den en fryd å kaste med. Ingen flere top action stenger her nei.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

håhå, da skal jeg ikke prøve flere stenger i hvertfall. Orker ikke mer utstyrsjag. Utstyrsjaget mange har hatt her, har undertegnede hatt med gitarer. Til slutt tok det nærmest gleden fra meg i hvertfall. Nå driter jeg i om halsen ikke er kvartsagd og stekt. Gav faen og speler like bra på en '59 roundback med jumbos som på en 5 pc wizard hals, hvis det sier det noe;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke mer utstyrsjag. Utstyrsjaget mange har hatt her, har undertegnede hatt med gitarer. Til slutt tok det nærmest gleden fra meg

Fornuftig. Fint 4-cast fungerer bra. Forholdsvis tung line. Hvis du får anledning til å prøve SA Trout, bør du gjøre det. En riktig klassifisert line som for meg har fungert på mange #5 stenger.
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig. Fint 4-cast fungerer bra. Forholdsvis tung line. Hvis du får anledning til å prøve SA Trout, bør du gjøre det. En riktig klassifisert line som for meg har fungert på mange #5 stenger.

Enig med deg. Uten at jeg har veid, så har jeg inntrykk av at dette gjelder mange Guidelineliner? Fant ikke helt tonen med Experience i #5 på min VXP i samme klasse. Kanskje jeg skal få byttet det i en firer. Bytta forresten ut et Presentation med SA SBT på samme stanga i går, og det var som forventet; mindre sagging med litt line ute, ellers forholdsvik lik å kaste med.

 

Tom Aage

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering. Ene snakeringen var løs. Tok med stanga til xxl og fikk en ny på flekken. Legger ved gårdsdagens fangst! Forøvrig tatt i ei tjønn 'ingen' får fisk i annet enn på vinteren, men med rett flue - dvs ei flue og fiskemønster jeg benytter på røya uansett klekking eller ikke, så tok den.

post-6809-0-81811000-1437234329_thumb.jpg

Endret av fender77
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...