Gå til innhold

Piggtråd


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det noen som kjenner loven/reglene rundt bruken av piggtråd? Langs elva jeg fisker mest er det en del både gamle og forholdsvis nye gjerder med piggtråd. Mener å ha hørt at det ikke er lov å bruke piggtråd lengre..? Kan jeg evt ta loven/tangen i egne hender?

 

Noen som vet?

 

Piggtråd er noe forbanna dritt, og vaderne mine er særs allergiske mot piggtråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, det er ikke lengre lov å bruke piggtråd for dyregjerder. I følge min gode venn google har det vært forbudt siden 2010.

Og når en nabo i heimbygda skulle sette op nytt permanent gjerde, var beskjeden klar: Null piggtråd!

 

Det er fremdeles greit for gjerder som skal hindre mennesker å klatre og ta seg inn steder, så kanskje du fisker et sted du ikke har lov å fiske??? Ser du skumle, lyssky aktiviteter der du fisker? Fisker du mye rundt fengsel?

 

Jeg vet ikke om du kan ta tangen i egen hånd, det kan hende du juridisk har lov til det - men er det en god ide å ødelegge noe som en grunneier har satt opp? Gammal rusten piggtråd kan du sikkert ta bort, av hensyn til dyr osv. Men fjerner du ny piggtråd kan du bli veldig upopulær...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Hadde jo egentig ikke tenkt å gå i gang med tanga, men jeg må si jeg har veldig lyst noen ganger. Mange steder har det ikke vært husdyr gående på mange år, men piggtråden er der fortsatt. Tror ikke grunneiere har tenkt å bruke mange kalorier på å fjerne dette med mindre de får pålegg om det. Blir nok å kontakte kommunen ja.

 

Jeg har også lest meg til at det ikke er lov å sette opp ny piggtråd, men hva med de gamle gjerdene? Er det meningen at piggtråden også skal bort på disse, eller kan den fortsatt være da den ble satt opp før lovendringen kom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel piggtråd an ikke erstattes, men det er ingen nasjonalt pålegg om å fjerne eksisterende gammel piggtråd.

Kommunen og veterinær / mattilsynet kan pålegge at det blir fjernet der det er beite eller andre dyr, eller kanskje miljømyndigheter der det "bare" er snakk om fritidsbruk.

 

Hvis du fisker langs en elv der grunneigerne tjener penger på fiskekort, kan jo en vennlig henvendelse om at det kanskje bilr mer populært (flere kort og mer penger i kassa) om piggtråden ble fjerna - eventuelt at du spør om lov til å gjøre det selv,

 

Jeg spurte en gang en grunneier om jeg fikk lov til å fjerne et gammelt gjerde, for samme grunn.

Det var bare positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...