Gå til innhold

"Fiskeprøven"


Anbefalte innlegg

En skal kanskje ikke se helt bort fra at det blir tredd et direktiv ned over ørene på oss fra EU med tiden, men å sitte i sitt lille glasshus å ønske en slik byråkratisering velkommen burde vi holde oss for gode for.  Hvis dette skulle komme, vil et av hovedmotivene være profitt, noen skal tjene penger på dette, ikke bare en gang, men også videre hver eneste år i et fiskerliv.  De som har fulgt med hvordan dette har utviklet seg med jegerprøven forstår hva jeg mener.  Her er det gebyrer og avgifter for nesten alt, og felles er at disse øker kontinuerlig, langt ut over prisveksten generelt. 

 

Det er selvfølgelig mange ting en kunne lært bort på "fiskeprøven", fredningsbestemmelser, minstemål, fiskearter, miljøvern osv.  Ett av temaene kunne jo for eksempel vært etikk?  Så kunne noen lært våre håpefulle, kunnskapsrike fremtidige friluftsmenn og kvinner hvor etisk riktig det er å kroke en krok i kjeften på en fisk gjentatte ganger for å tvinge den til overfalten mens den kjemper for livet, for så å slippe den ut slik at de som kommer etterpå også skal få plage samme fisken? 

Spesielt dette kunne en spesialkurset fiskeprøveinstruktør helt sikkert forklart bedre for en nybegynner med fiskestang en jeg kan!

 

Jeg er veldig usikker på om dette er noe jeg kunne ønske meg....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være en spøk? 

 

Jeg forstår ikke maset med å rekrutere fluefiskere, det har allerede blitt så altfor mange syns jeg. Heldigvis er vi mennesker flokkdyr så inntil videre går det nesten ann å finne jomfrulige elver innen 5 timers kjøring. Dog ikke de beste elvene, men elver som er bra nok :)

 

 

Overdrevent "mas" om å rekruttere absolutt flest mulig ser ikke jeg heller poenget i, men ei viss rekruttering til alle typer fiske er veldig viktig for å ta vare på naturverdiene og tradisjonene. 

 

Hvor du har det fra at det "har blitt alt for mange (flue)fiskere" lurer jeg på. Ok, dere står vel i kø i Rena, Hemsedal og på enkelte holmer i Oslofjordbotn, men jamt over det ganske land så er det mye færre fiskere nå enn i gamledager. Gamlinger som jeg treffer på fjellet i ny og ne kan berette om at det bestandig var mye mer folk og liv i gamledager på vatn du i dag kan ha for deg selv i ukesvis. Fiske har kanskje fått seg en bitteliten popularitetsmessig oppsving i det siste, men det er ingenting i forhold til hvor mye mer folk som faktisk fisket etter ørret på fjellet i gamledager. Generelt tror jeg vi har lite å frykte dersom rekrutteringa hadde blitt bedre.

 

Dersom noen fiskeprøve hadde blitt tredd nedover hodet på oss, enten av EU eller noen andre så hadde det helt klart virket begrensende på rekrutteringa og fiskeminnene til barn. Men jeg tviler samtidig på om det hadde blitt håndhevet... Spesielt i Nord-Norge hadde vel heller politiet fattet vedtak om å la vær å håndheve noe så frihetsberøvende for nordlendingen som å måtte ta en eksamen før han får dra seg koking!

Endret av Øuar
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss naturlig omgang av nye sportsfiskere vil vi alltid få uansett, det ordner seg selv. Og det er en helt grei utvikling. Er vel ikke til å legge under en stol at diverse fluefiskeprogram etc på slutten av 90-tallet førsten av 2000-tallet økte antall fiskere da spesielt fluefiskere. 

 

Siden jeg bor langs Oslofjorden så er det vel naturlig at jeg fisker her? Jeg kommer aldri til å bruke plagsomt mye av min ferietid på å reise til en bortgjemt fjordarm for å fiske sjøørret. Og de elvene du snakker om besøker jeg ikke, men det er rimelig folksomt i mange andre dalfører også på østlandet, er liksom begrenset hvor mange mil man skal reise for en langhelg for å fiske ørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeprøve? Nei.

Mer informasjon alment tilgjengelig på alle fiskekortutsalg, utstyrsbutikker og andre steder folk ferdes? Ja. Søk midler fra Kavlifondet!

 

Mer rektruttering til fisket? Trengs ikke. Hvor mange her ble "rekruttert" av noen de ikke kjenner? Hvor mange leste en artikkel om fiske i voksen alder og tenkte "Genialt! Her er aktiviteten for meg! At ingen har fortalt meg at man kan bruke krok og snøre og fange mat ie vannet!"

"Rektruttering" går ganske automatisk

Jeg tar med mine barn på fisketur, det er masse fiskevideoer tilgjenglig på nettet, Lars & Lars har masse seere på VGTV.

Om guttungen finner ut at fiske ikke er noe for ham, greit nok. Da kan jeg fortsette å ha fiske som min egne greie.

 

Om det blir noen tusen færre fiskere og noen tusen flere dataspillere over de neste par årene, så griner ikke jeg av det.

Og så vidt jeg kan se, så er det ikke noen umiddelbar problem for kortomsetning eller omsetning i fiskeutstyrsbutikker.

Javisst, vi blir kanskje færre aktive fiskere, men hver av oss bruker jo mye mer penger enn på 80-tallet da folk fisket med samme Andersduppen og ABU-stanga i flere tiår.

 

Nei, la alle folk fiske, men informer dem om regler på stedet. De som skal fiske etter ørret i spesielt sårbare områder bør få mer og annen info enn dem som skal vippe opp fem-seks makrell i skjærgåren på årets ene fisketur.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...