Gå til innhold

Er beina viktige...


Gary

Anbefalte innlegg

..på Daddy Longlegs? Så knotete å knyte og få bundet fast i "riktige" stillinger? Og skjøre..

Har tenkt å prøve med noen få tørn med grizzlyhacle - de lengste jeg har -  i stedet, og klippe unna en del midt under.

 

Noen som har erfaring med dette?

 

Til vinger tenker jeg å bruke slanke grizzly hacklespisser, noe tilbakestrøket i V-form i håp om mindre tvinn på fortommen...

Og så skal jeg prøve med forlenget kropp av innertube av plast for tubefluer, tettet i endene, med et tynt dubbinglag utenpå..!  ( Oppdrift..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,uten tvil er min erfaring at bena har stor betydning.

Sørg for at to eller fire av bena peker fremover og ikke bakover

slik som enkelte dårlige etterligninger har,der alle bena peker bakover.

De er enklere å kaste med hensyn til tvinn,men fisker atskillig dårligere

enn en mer naturtro etterligning.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemmeligheten med å surre bein på longlegs er å gjøre det mye sånn at man lærer en teknikk som funker. Etterhvert får du såpass kontroll på de tynne fibrene at det går av seg selv.

Jeg binder beina inn pekende bakover for så å dubbe tråden og videre surre mellom beina til ønsket posisjon. Har en steg for steg liggende i fluemønsterdelen av forumet en plass som viser fremgangsmåten, markadaddy.

Er enig med Tom når det gjelder bein, de er viktige å ha med og de bør med fordel sprike fremfor å ligge som en klase bakover. Har dårlig erfaring med denne type flue det beina ikke spriker.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også at beina er viktig på DaddyLongLegs.  Jeg binder dem stort sett inn på en måte jeg ble inspirert av Robert, Robban til å gjøre for en lengre tid tilbake.  Han har også laget en steg for steg her på ffs.  

Litt vanskelig å forklare, men du binder inn et beinpar pekende bakover ved vingerota.  Så binder jeg inn ei hacklefjør før jeg binder inn to benpar pekende rett frem.  Så begynner jeg å surre hackle fremover. etter en til to turn legger jeg et ben mot meg og surrer hacklet forran benet og gjør det samme på motsatt side på det samme turnet.  Legger så et turn til i forkant av det benparet som nå peker ut til siden.  Så viker jeg de siste to beina litt ut til siden og legger siste turnet med hackle foran disse. før jeg avslutter.

 

Var vanskelig å forklare og jeg anbefaler å leite opp Robban sin metode her.  Men den er ganske fiffig og gir et veldig fint stjernemønster på bena. 

Ellers lærte jeg en sånn forenklet hastverksvariant av Bjønar Skjevedal som han sendte meg.  Den lages med en liten post av polygarn for et parashute hackle.  Hacklet består av et turn med en stor nakkefjør eller brystfjær fra tiur. Så enkelt som det.

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er av typen som kan være litt "nazi" når det kommer til bein på feks bibio, dansefluer, stankelbein osv... På vinger også forresten. Det ser litt diggere ut for meg sjøl, samtidig som jeg også trur at ørreten liker det ;) Ikke det at rein cdc-beinbygning eller andre saker ikke funker altså, for det gjør det, men profilen av _seks_ danderte fasanhalebein er metoden jeg bruker mest :) Sorry for evt kjedelig repost, men detta er ei "gammal" fiskeflue som viser et eksempel på minimalisme og det jeg nettopp forklarte.

 

post-1215-0-49509100-1437864316_thumb.jpg

 

Slik jeg fortrekker dem på stillevann. I elv og mere urolige forhold gjør jeg kroppen mere flytbar(bruker dubbing), samtidig som jeg legger til litt cdc eller hackel i front. Beina er som dem er uansett. 

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...