Gå til innhold

Nautilus vs Abel-sneller


Zulu silver

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpe meg en ny snelle. Har allerede kjøpt en Danielsson til den ene stangen, men skal ha en til til de to andre. Lurer på om disse er så bra som det skrives om på nett. Kjenner ikke merkene. Er det noen som eier eller har prøvd noe fra disse produsentene ? Ser de er litt dyre, er det noen andre andre merker som er verdt å sjekke ut i samme prisklasse ? Skal brukes på en 13 og 15" stang, # 10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abel er fine , men ville ikke kjøpt de pga at de ikke har lukket bremsesystem. og lettere utsatt for vannplaning og skit.  Har  Nautilus FWX. ,NV og en CCF. Kjempebra sneller, men dyre. Har gått over til å bruke Danielsson, kjemperimlige i forhold. Billigere spoler og bremsseystem som holder. Min største på Danielsson er 55 kilo. Danielsson snellene er de eneste hvor skruen til sveiva IKKE har løsnet under hard kamp. Så det  har blitt flere og flere svensker etter hvert. Dessuten klarer ikke snøre å kile seg på en Daniellson snelle. Løp og kjøp og bruk de sparte kronene på noe annet.

Endret av bendik58
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abel har langt i fra det råeste bremsesystemet. Korkbrems som ikke er spessielt jevn og kan også gå varm i harde psykopatiske utras ;) Nå kan de vell vedlikeholdes å smøres for å holde kvalitet men likevell. På ren pur kvalitet og funksjon får du kjøpt sneller til halve prisen med bedre bremsesystem rett og slett. Nautilus som jeg har hørt er en fantastisk snelle med megasolid brems. 

Men det skal sies at jeg har 3 abel sneller selv likevell da, abel er abel ;) 

(Nå selger jeg abel da så ingen vits å reagere på abel "kritikken" ) ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abel er, ved vedlikehold, jevnt og tight, særlig på de tyngre modellene! Det viker ikke i kvalitet kontra Nautilus iallfall :) Men før disse to merkene ville jeg gått for Danielsson, Tibor, Waterworks og en hel haug med andre sneller. 

Endret av Olav Haug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abel er, ved vedlikehold, jevnt og tight, særlig på de tyngre modellene! Det viker ikke i kvalitet kontra Nautilus iallfall :) Men før disse to merkene ville jeg gått for Danielsson, Tibor, Waterworks og en hel haug med andre sneller. 

Hvilke abel modeller har du fisket med ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger noen meget pent brukte Nautiluser(ccf12) på ebay med skagit- snøre til rundt 3,000kr. Frister litt, ser jo lekre ut! Danielsson(l5w8twelve) jeg har kjøpt er ikke prøvd enda, men her føles jo kvaliteten fantastisk ut. Og prisen 2700, rett hjem i postkassen fra leverandør er uslåelig. Gleder meg til å prøve den. Hva med Loop, er det bra ?

Endret av Zulu silver
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er 30% hos Danielsson på denne modellen nå. Løp og kjøp ??

Ja. Enkelt og greit.

Har flere 8twelve som har fått juling i steinur og saltvann og de lever like godt. Og de holder nok til det meste i Norge. I tropene har jeg fått bremsen på dem til å slite litt, men da snakker vi diger Tarpon.

Men da er det jo bare å velge en model opp. Den vekter nok en 15 foter bedre også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har flere 8twelve som har fått juling i steinur og saltvann og de lever like godt."

 

Artig du skrev det. Modellbetegnelsen  du bruker er den forrige modellen med Danielsson og her er ikke bremsen så rå  og god som på l5W serien. Jeg holdt på 3 1/2 time med 55 kilos blue marlin og den dro 400m line flere ganger og og måtte pumpes opp fra rundt 75m . Den største H5D snella var det jeg brukte. Den eneste bekymringene var om det var nok power pro på snella , om fisken ville slite seg og kreftene til fiskeren holdt i varmen. Egentlig hadde jeg med en Nautilus ccf 12 Spey til dette bruket . Snella er større enn CCF12 og kraftigere brems, men når det bet var det svensk snelle på stanga. Kanskje jeg skulle selge Nautilusen?

Endret av bendik58
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...